- شهروندان - http://www.shahrvandan.org -

هشدارهای بی‌اثر،‌ هزینه‌های سرسام‌آور

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ سرویس : شهروندان

آب [1]اختلاف قیمت بسیار زیاد تعرفه دریافتی از مشترکین برای هر متر مکعب آب با هزینه تمام شده برای سازمان (تعرفه دریافتی حدود ۲۵۰ تومان برای هر متر مکعب و هزینه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان) از سویی و محدود بودن بودجه و منابع مالی دولتی و سرمایه‌گذاری‌های بسیار ناچیز در این حوزه،‌ خدمات رسانی سازمان آب و فاضلاب به مشترکین را با شرایط دشواری روبه‌رو کرده است.

در چنین شرایطی که آموزش و هشدارهای پیاپی برای صرفه‌جویی هم کارساز نبوده است، کارشناسان برنامه‌ریزی فرهنگی معتقدند ابزار قیمت می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در مصرف بی‌رویه آب به کار گرفته شود و به بهبود کیفیت خدمات تامین آب آشامیدنی شهری هم کمک کند.

اما دو مانع بر سر راه است،‌ نخست آنکه مردم آب را کالای سهل‌الوصول و همیشه در دسترس می‌دانند و آمادگی پذیرش تعرفه بالا برای آب مصرفی خود را ندارند. در حالیکه تعرفه آب لوله‌کشی شهری برای مشترکین به ازای هر ۱۰۰۰ لیتر ۲۵۰ تومان است و آب معدنی بسته بندی به ازای نیم لیتر به همین قیمت عرضه می‌شود و در کیفیت چندان تفاوتی با هم ندارند،‌ باز هم مقاومت مردم برای افزایش تعرفه آب بالا است.

دومین مسئله آنجاست که سیاستگذاران اصولا تمایلی به وارد شدن در این حوزه ندارند و از هر گونه توجه و سرمایه‌گذاری و اختصاص بودجه بیشتر پرهیز می‌کنند. این دو عامل در کنار هم پایداری خدمات را دچار مشکل کرده است. از طرف دیگر تعیین تعرفه آب باید به صورت منطقه‌ای و محلی و به تناسب وی‍‍ژگی‌های جغرافیایی صورت بگیرد نه به شکل سراسری، چرا که هر هزینه تامین آب در مناطق مختلف متفاوت است.

اگر این دو مانع از سر راه برداشته شود و تعیین تعرفه را هم از حالت سراسری به حالت محلی تغییر دهیم،‌ می‌توان با منابع مالی وسیع‌تر خدمات بهتری ارائه کرد و مدیریت کارآمدتری به کار گرفت تا معضل کم‌آبی رفته رفته از میان برداشته شود.

*مدیر روابط عمومی آبفا

اعتماد


نسخه چاپی شهروندان: http://www.shahrvandan.org

لینک مطلب : http://www.shahrvandan.org/news/102070

آدرس این مطلب :

[1] Image: http://www.shahrvandan.org/news/100291/81274273-5886547

تمام حقوق این مطلب متعلق به پایگاه اینترنتی شهروندان است.