- شهروندان - http://www.shahrvandan.org -

احیاء بافت‌های فرسوده برای بازگشت به هویت اصیل ایرانی است

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ سرویس : مساله ایران

عباس آخوندیعباس آخوندی چهارشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه ۲۲ هزار هکتار از شهرها نیز بافت تاریخی و ارزشمند هستند، افزود : ۱۱ میلیون نفر در این بافت ها زندگی می کنند .

وی با بیان اینکه به دلیل توجه به حاشیه شهرها مرکز شهرها به تدریج رو به فرسودگی رفته و جمعیت آنها کاهش یافته است اضافه کرد : در برخی مناطق تراکم جمعیت در این بافتها ۵۰ نفر در هکتار است .

آخوندی گفت : این در حالیست که در پیرامون برخی شهرها تراکمی ۷۰۰ نفر در هکتار داریم .

وی افزود: ۹ میلیون نفر در پیرامون شهرها زندگی می کنند که با ۱۱ میلیون نفر ساکن در بافتهای فرسوده یک سوم جمعیت شهری را تشکیل می دهند .

آخوندی اضافه کرد: در سالهای گذشته ۲۵ درصد تسهیلات کل بانکی به بخش مسکن داده می شد اما به مرور این مبلغ به ۱۲ و نیم درصد کاهش یافته است .

وی گفت: نباید به بانکها دستور بدهیم در بخش ارائه تسهیلات مسکن چه کار کنند بلکه دولت اگر می خواهد سیاست گذاری کند باید هزینه رادر هدفمندی یارانه ها جبران کند .

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید یک میلیون واحد مسکونی در چند سال آینده ساخته شود که ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سال سیاست گذاری شده است .

وی گفت: اکنون تسهیلات مسکن در شهرهای بزرگ ۵۰ میلیون تومان ، در مراکز استانها و شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون تومان ودر دیگر شهرها ۳۰ میلیون تومان پرداخت می شود .

آخوندی درباره ضمانت منابع این تسهیلات افزود: با توجه به توزیع منابع و ایجاد عدالت جغرافیایی که این طرح ایجاد می کند دولت تصمیم بلند مدتی را در این زمینه گرفته و مجلس توجه ویژه ای به این موضوع دارد که این تضمین کننده پرداخت تسهیلات است.

وی گفت: یکی از اهداف اصلی اصلاح نظام یارانه های بهای انرژی توجه به بخش مسکن بوده است .

آخوندی افزود: سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت می شود .

وزیر مسکن وشهرسازی با بیان اینکه عرضه و تقاضا و سوداگری در بخش زمین از عوامل ایجاد تورم در بخش مسکن است، گفت: با ایجاد انضباط شهری و جلوگیری از تراکم فروشی و استفاده از ظرفیت های شهرها از سوداگری در بخش زمین جلوگیری می کنیم .

وی گفت: دراجرای طرح ساخت و ساز بافتهای فرسوده وتاریخی دولت دخالتی ندارد وهمه اجرای طرح بر عهده بخش خصوصی است.

آخوندی افزود: دولت فقط به کمک شهرداریها دفاتر تسهیل کننده را در نقاط مختلف شهر مستقر می کند که با تشویق برای تجمیع زمین ها بهره وری آنها را افزایش می دهد .

وزیر راه و شهرسازی گفت: ودیعه اسکان موقت در احیاء بافت های فرسوده و تاریخی در شهرهای بزرگ ۲۰ میلیون تومان در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر و مراکز استانها ۱۵ میلیون تومان و در دیگر شهرها ۱۰ میلیون تومان است .

آخوندی درباره مسکن مهر نیز گفت: اجرای بسیاری از طرح های مسکن مهر بدون مطالعه بوده است اما باید به تعهدات دولت پایبند باشیم و هستیم.

وی افزود: در دولت یازدهم حدود ۴۶۰ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده است .

آخوندی گفت: امسال ۲۲۰هزار واحد مسکونی تحویل داده شده است و ۲۶۰ هزار واحد نیز به اتمام رسیده و در حال توزیع خدمات زیربنایی برای آنها هستیم.


نسخه چاپی شهروندان: http://www.shahrvandan.org

لینک مطلب : http://www.shahrvandan.org/news/113983

تمام حقوق این مطلب متعلق به پایگاه اینترنتی شهروندان است.