ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رئیس سازمان بهزیستی کشور:

آمار ناهنجاری‌های اجتماعی رو به افزایش است

«در‌سال ٨۵ زنان تنها ۵‌درصد جامعه معتادان را تشکیل می‌دادند، درحالی‌که حالا به ١٠‌درصد افزایش پیدا کرده‌اند. در‌سال ٨۵ تنها ۴‌درصد مواد مخدر صنعتی بود اما اکنون ٢۶‌درصد مواد مخدر صنعتی هستند.» اینها بخشی از گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور از ناهنجاری‌های اجتماعی کشور است.

شهروند نوشت؛ ناهنجاری‌هایی که به گفته او رو به افزایش است. انوشیروان محسنی‌بندپی، که در ششمین همایش علمی کاربردی معاونان اموراجتماعی بهزیستی کشور صحبت می‌کرد، نگاه تک بعدی در حوزه مسائل اجتماعی را عاملی برای ایجاد انحراف عنوان کرد. او در این همایش با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ایران گفت: «وضع کشور در برخی شاخص‌های اجتماعی مانند آمار طلاق مطلوب نیست، اما باید نگاه کلی داشته باشیم، چرا که نگاه موردی زمینه‌ساز انحراف و غفلت از دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی است.»

او شتاب گرفتن تحولات در تمامی زمینه‌ها را دلیل به وجود آمدن تنوع‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی دانست: «‌نباید واقعیت‌ها را پنهان کنیم. آمارهای طلاق، زنان بی‌سرپناه، اعتیاد و دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی روز به روز درحال افزایش است و اکنون تعداد زنان سرپرست خانواده بسیار افزایش یافته‌است، اما چه تعدادی از کارکنان اداره‌ها را زنان تشکیل می‌دهند؟ برای حل مشکلات اشتغال زنان چه کرده‌ایم؟ همین بی‌توجهی به اشتغال زنان سرپرست خانواده، باعث ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.»

او با بیان این‌که باید در بررسی و تحلیل مسائل اجتماعی نگاه علمی و کارشناسی داشته باشیم، افزود: « برای نمونه با اجرای طرح بیمه سلامت قشر زیادی از جامعه که دفترچه بیمه نداشتند، از خدمات رایگان بیمه بهره‌مند شدند، این درحالی است که اگر این طرح اجرا نمی‌شد، مردم کم‌برخوردار برای درمان بیماری‌شان باید دار‌و‌ندارشان را می‌فروختند و این موضوع زمینه‌ساز دیگر مشکلات اجتماعی می‌شد.»

محسنی بندپی از نبود تفکر سیستمی و خرد جمعی در تصمیمات انتقاد کرد.« با وجود مشکلات مالی و کمبود اعتبار، همچنان در مرحله آزمون و خطا قرار داریم، باید قبل از اجرای پروژه‌ای از فراگیر بودن و میزان تاثیرگذاری آن یقین داشته باشیم. اگر برنامه‌ریزی‌هایمان با محوریت مهم‌ترین چالش اجتماعی هر شهر باشد، در آن صورت میزان اثر بخشی نیز بیشتر می‌شود.»

محسنی بندپی درباره رویکردهای کلی بهزیستی، تأکید کرد: «تهیه شناسنامه آسیب‌های اجتماعی، تلاش برای افزایش حساسیت کل جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی، تأکید بر مشارکت‌های مردمی، شناسایی نقاط آسیب‌زا، اطلاع‌رسانی و آگاهی جامعه در راستای ارتقای سلامت اجتماعی و شناساندن خدمات اورژانس اجتماعی به مردم اصلی‌ترین رویکردهای بهزیستی در‌سال ٩۴ است.»