ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دیوان‌عالی عدالت اداری حکم داد:

توقف ساخت دارالقرآن در شهرک اکباتان

چندین‌ماه تجمع اعتراض‌آمیز اهالی شهرک اکباتان نسبت به ساخت دارالقرآن و شکایت‌بردن به دیوان‌عالی عدالت اداری به صدور حکم توقف ساخت دارالقرآن توسط دیوان‌عالی عدالت اداری ختم شد.

شرق نوشت؛ نیمه‌شب تعطیلات عید فطر بود که شبانه کلنگ ساختمانی که می‌گفتند قرار است به فضای فرهنگی تبدیل شود به زمین زده شد، اما مدت زیادی نگذشته بود که به گفته اهالی، پروژه به «تجاری» تبدیل شد و بعد از آن است که آنها تلاش می‌کنند مانع ساخت ساختمانی شوند که قرار است در مشاعات فاز ٢ شهرک اکباتان ساخته شود و پیش از این به آنها وعده داده شده بود به فضای سبز تبدیل می‌شود.

 

هر سه‌شنبه برخی از ساکنان این منطقه در خیابان بهشت جلو ساختمان شهرداری تجمع می‌کردند چراکه بنا به گفته معترضان قرار شده در منطقه عمومی فاز ٢ به‌جای فضای سبز یک دارالقرآن احداث شود. این در حالی است که شهرداری در فضای عمومی که متعلق به ساکنان این شهرک است نمی‌تواند دخل‌وتصرفی داشته باشد.

 

اما شهروندان این شهرک علاوه‌ بر اعتراض به شهرداری و شورای شهر، از آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز در این‌باره استفتاء کردند. آیت‌الله صافی در پاسخ به استفتایی درباره بنای مسجد یا هر مکان مذهبی در محلی مشاع و غصبی نوشته‌اند: ساخت مسجد یا هر مکان مذهبی دیگری بدون رضایت صاحب زمین غصب است.

 

ایران‌منش، یکی از اهالی این منطقه که به نمایندگی از دیگر اهالی سخن می‌گفت، با بیان اینکه این دارالقرآن قرار بوده در شهرک مفید ساخته شود، اما اهالی آن مخالفت کردند و حالا قرار است آن را در شهرک اکباتان احداث کنند، گفت: در مقطعی انجام این کار متوقف شد، اما ایام عید کار را از سر گرفتند و متأسفانه قرار است به بهانه دارالقرآن تجاری‌سازی کنند. ما اعتراض خود را به شورای شهر و شهرداری اعلام کرده‌ایم، اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است و با مکاتبات فراوان بارها از شهرداری تهران درخواست کردیم تا با توسعه فضای سبز این شهرک، از میزان آلودگی ناشی از ساخت‌وسازها بکاهد، اما متأسفانه آنها مقادیر باقی‌مانده فضای سبز اکباتان را تخریب کردند.

 

این ساکن فاز ٢ شهرک اکباتان ادامه داد: محلی که برای احداث‌ دارالقرآن پیش‌بینی شده است در مکان نامناسبی قرار دارد و لوله گاز و فاضلاب از آن عبور می‌کند و ممکن است خطرات جانی برای ساکنان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه تمامی اعضای هیأت‌مدیره مجتمع‌های اکباتان به تجاوز به مشاعات این شهرک اعتراض داشته و طوماری را برای شهرداری و شورا، امضا کردند، گفت: ما اعتراض خود را از طریق مجامع قضائی پیگیری خواهیم کرد.

اعتراضات اهالی اکباتان که رسانه‌ای شد، پژمان پشمچی‌زاده، معاون فعلی شهرسازی شهردار تهران، نیز در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه شورای شهر درباره اعتراض جمعی از اهالی شهرک اکباتان به ساخت دارالقرآن در این شهرک گفت: کل این ساختمان به دارالقرآن تعلق داشته و بخش تجاری ندارد. اعتراضات ادامه داشت و اهالی معتقد بودند که شهرداری به بهانه ایجاد دارالقرآن سعی در تجاری‌سازی دارد و برهمین‌اساس اعتراضات خود را به دیوان عدالت اداری بردند تااینکه نهایتا بنا به گفته ایران‌مش که به نمایندگی از اهالی اکباتان سخن می‌گفت: سرانجام پس از پیگیری‌ها و در پی اعتراضات اهالی شهرک اکباتان دیوان عدالت اداری دستور توقف ساخت‌وساز و عملیات اجرائی را داده است.

وی با بیان اینکه این دستور گام مهمی در راستای تحقق خواسته اهالی اکباتان است، گفت: مردم این منطقه به ساخت مجتمع تجاری در پوشش دارالقرآن اعتراض دارند. حالا دیوان عدالت اداری طی حکمی، دستور توقف ادامه ساخت‌وساز و عملیات اجرائی در احداث بنا در آن زمین را صادر کرده است.

 

این حکم دیوان براساس شکایت مؤسسه مجتمع مسکونی بلوک‌های ١٧ و ١٩ فاز ٢ شهرک اکباتان از شهرداری منطقه پنج صادر شده که در آن خواستار صدور دستور توقف مبنی‌بر جلوگیری از اجرای مفاد صورت‌جلسه ٢٩/١١/٩٢ – ٩٢١۴/١١١٣٠۶۵٠۵ شده بودند که بر این اساس دیوان عدالت اداری دستور توقف عملیات اجرائی احداث بنا در فضای سبز و مشاعات شکاک تا تعیین‌تکلیف قطعی شکایت داد. در متن کامل رأی دیوان که به امضای علی اکابری، رئیس شعبه ٣١ دیوان عدالت اداری، رسیده، آمده است:

با توجه به سوابق و مدارک ابزاری شکات نظر به اینکه اجرای تصمیم فوق‌الاشاره پیش از رسیدگی و صدور رأی در ماهیت امر موجب ورود خسارت به شکات خواهد شد به‌نحوی‌که جبران آن در آتیه متعسر خواهد بود لذا با احراز ضروریت و فوریت امر به تجویز مادتین ٣۴ و ٣۵ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ٢۵/٣/٩٢ مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور توقف عملیات اجرائی آن با عنایت به احداث بنا در فضای سبز و مشاعات شکات تا تعیین‌تکلیف قطعی شکایت صادر و اعلام می‌گردد.