ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آلودگی هوای سیستان ۱۰ برابر حد مجاز

کارشناس هواشناسی سیستان وبلوچستان گفت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان صبح سه شنبه یک هزار و 577 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده که بیش از 10 برابر حد مجاز و سه برابر حد بحران است.

علی ملاشاهی در گفت وگو با ایرنا افزود: حداکثر سرعت وزش باد در سیستان به ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسیده که شعاع دید افقی را در ایستگاه زابل و زهک به ۴۰۰ متر کاهش داده است.

وی به مردم منطقه توصیه کرد با توجه به افزایش سطح آلودگی هوا و توفان گرد و خاک از رفت و آمد غیرضروری در خیابان ها خودداری و درصورت تردد حتما از ماسک استفاده کنند.

کارشناس هواشناسی سیستان وبلوچستان گفت: بعد از ظهر امروز شدت توفان گرد و خاک در شمال استان کاهش می یابد و مجددا در ساعات اولیه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در منطقه پیش بینی می شود.

ملاشاهی افزود: برای سایر شهرهای استان غبار محلی و در برخی نقاط وزش باد پیش بینی می شود و در ارتفاعات جنوب و جنوب شرق از بعد از ظهر با رشد ابر، احتمال رعد و برق و رگبار پراکنده همراه است.

وی خاطر نشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته زاهدان با حداقل ۱۸ درجه سانتی گراد و زرآباد در جنوب استان با حداکثر ۵۰ درجه بالای صفر به ترتیب خنکترین شهر استان و گرمترین نقطه کشور بودند.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی ۱۷ ساله و وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار بالایی روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از ۲۰ برابر حد استاندارد می شود.

منبع: ایرنا