ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

قطع درختان مثمر و کهنسال در کهگیلویه و بویر احمد

متاسفانه خبر تلخ قطع درختان کهنسال و مثمر کشاورزان را در کهگیلویه و بویر احمر از شبکه یک سیما در مورخ 13/4/94 بخش گزارش ویژه خبری ساعت 19 تحت عنوان بازپس گیری اراضی ملی مشاهده کردیم.

 

 

روزنامه قانون نوشت؛ همه ساله در اسفندماه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هفته‌ای را به عنوان هفته منابع طبیعی و روز درختکاری و حفاظت از درختان که موجودات زنده و حیات بخش و بسیار مفید برای محیط زیست همه انسان ها محسوب می‌شوند در نظر می‌گیرند که کار پسندیده‌ای نیز هست.

 

در خبر مذکور که در آرشیو شبکه یک سیما موجود است خبرنگار جهت تهیه خبر خود با کشاورزان منطقه مصاحبه به عمل آورد که یکی از اهالی آسیب دیده از قطع درختان، خانمی بود که مقداری گردوی نارس در دستانش داشت که درختش را توسط عوامل منابع طبیعی منطقه قطع کردند و اعتراض و شکایت داشت و یا آقای کشاورز دیگری اظهار داشت با این کار بنده بیکار شده‌ام و نمی دانم به کجا بروم و شدیداً ناراضی و معترض بود.

 

سوال اینجاست درختان تنومندی را که با اره برقی قطع کردند آیا قتل نفس و جرم محسوب نمی‌شود که دیدنش قلب و روح هر انسانی را جریحه دار کرد و طی سال‌هایی که زنده بودند و طراوت، درآمد زایی و اشتغال کشاورزان را به همراه داشتند دلسوزان اراضی ملی کجا بودند و اراضی ملی به چه اشخاص و یا نهادی تعلق دارد و آیا کشاورزان زحمتکش جمعی از سرزمین من و تو نبودند که به گفته خودشان بخشی از مستثنیات خود اهالی بوده که زمین‌های مذکور را آباد کردند و از این طریق امرار معاش می‌کردند و آیا کشاورزان معترض و آسیب دیده از اتباع بیگانه بودند؟

 

توصیه می‌شود به دلسوزان اراضی ملی که درختان مثمر و کهنسال کشاورزان را با بی‌رحمی تمام با اره برقی قطع کردند نگاهی به جنگل‌های شمال بیندازند که توسط سودجویان و جنگل‌خواران به تاراج رفته است که جهت منافع شخصی خود به جان درختان جنگل‌های شمال افتاده‌اند. آیا آنجا بخشی از اراضی و ثروت ملی محسوب نمی‌شود؟

 

پس ماموریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور کجا تعریف شده است؟ حفاظت از جنگل‌ها و یا قلع و قمع درختان مثمر کشاورزان کهگیلویه و بویر احمد؟