ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

واکنش‌های شهرداری و میراث فرهنگی به سازه «عشرت‌آباد»

چند روز قبل معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی گفت‌وگویی با رسانه‌ها نظراتی را مطرح کرد که واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت. اظهارات معاون شهرسازی شهردار تهران و همچنین نامه مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گوشه‌ای از همین واکنش‌هاست.

 

 

روزنامه اعتماد نوشت؛ پژمان پشمچی‌زاده، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به جوابیه سپاه گفت: شهرداری تهران بعد از شروع ساخت بنا در عشرت‌آباد تلاش زیادی کرد تا نهاد نظامی مربوطه را مجاب کند که این بنا باید مطابق با ضوابط ساخت و ساز در محوطه‌های تاریخی و پهنه G٣٢١ احداث شود اما متاسفانه در طول این سال‌ها توجهی به این مساله نشد.

 

وی با بیان اینکه این نهاد نظامی بیشتر به پروتکل بین شهرداری و مجموعه‌های نظامی درخصوص ساخت و ساز در محدوده پادگان‌های نظامی استناد می‌کند تا مکاتبات رسمی شهرداری منطقه درخصوص غیر مجاز بودن ساخت و ساز در عشرت‌آباد، افزود: مسوولان سپاه به مستندات پروتکلی اشاره می‌کنند که سال‌ها قبل بین شهرداری و مجموعه‌های نظامی وجود دارد. مبنی بر اینکه اگر یک نهاد نظامی طی نامه‌ای درخواست ساخت و ساز در محوطه خود را داشت و در مدت زمان مشخص جوابی از سوی شهرداری منطقه به این درخواست داده نشد، این نهاد مجاز به ساخت و ساز است. این در حالی است که قبل از ارسال این درخواست از سوی نهاد مذکور شهرداری منطقه طی یک ابلاغ کتبی هشدار داده بود که هرگونه ساخت و سازی در پهنه G٣٢١ با کاربری فضای سبز و گردشگری غیر مجاز است.

معاون شهردار تهران با رد نظر معاون حقوقی و پارلمانی سپاه مبنی بر اینکه در ٣٠ مرداد سال ٩٢ با شهرداری تهران مکاتبه شده است و مدیرکل پیگیری امور نهادها و سازمان‌های معاونت امور مناطق شهرداری تهران در ١٣ شهریور سال ٩٢ به شهرداری منطقه ٧ اعلام کرده، این نهاد مجاز به انجام اقدامات لازم خواهد بود، تاکید کرد: زمانی که به عنوان شهردار منطقه ٧ مشغول انجام وظیفه بودم طی نامه‌ای به شماره ۵٨۶/١۵/۵٠٧ مورخ١٨/٣/٨٩ با امضای بنده به عنوان شهردار وقت منطقه ٧ به معاونت پدافند غیرعامل این نهاد نظامی ارسال شد مبنی بر اینکه محدوده موردنظر طبق پهنه‌بندی طرح تفصیلی شهر تهران دارای کاربری فضای سبز است و در طرح تفصیلی جدید شهر تهران که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران و سایر مبادی ذی‌ربط رسیده، این پهنه با همان کاربری فضای سبز تصویب شده است بنابراین صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز از نظر این شهرداری میسر نیست.

وی با بیان اینکه در سال ٩١ نیز چنین تذکری به این نهاد نظامی مبنی بر غیرمجاز بودن ساخت و ساز در پهنه G٣٢١ به صورت کتبی ابلاغ شده است، ادامه داد: نامه‌ای را دو سال بعد در تاریخ ٢۵/۵/٩١ به شماره نامه ٢٩٠/۵٣٨۶ دکتر میرعباسی به عنوان شهردار وقت منطقه ٧ در پاسخ به درخواست این نهاد نظامی نسبت به ساخت و ساز در پادگان ولیعصر(عج) ارسال می‌کند، مبنی بر اینکه «… در خصوص موضوع فوق الذکر در محدوده پادگان ولی‌عصر بدین‌وسیله اعلام می‌گردد که طبق پهنه‌بندی طرح تفصیلی تهران محدوده مورد نظر دارای کاربری فضای سبز است…» بعد از این جمله در نامه فوق‌الذکر توضیحاتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه هرگونه ساخت و ساز در این محدوده میسر نیست، ضمنا شهرداری آمادگی همکاری در قالب ضوابط و مقررات را دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران بیان می‌کند: در پاییز سال ٩٣ مکاتبات فراوانی به شهرداری تهران ارسال می‌شود که طی آن اعلام می‌شود در پادگان ولیعصر بنایی خلاف ضوابط در حال ساخت بود که باید در چارچوب ضوابط کار این بنا پیگیری شود.

پشمچی‌زاده با تاکید بر اینکه نهاد نظامی مربوط در طول سال‌های اخیر هیچ توجهی به تذکرات کتبی شهرداری مبنی بر ساخت غیر مجاز این بنا نداشت، یادآور می‌شود: متاسفانه مسوولان نظامی بدون توجه به این اخطارها همچنان کار ساخت بنا را انجام می‌دهند. به همین دلیل شهرداری موظف بود مطابق ضوابط و مقررات خود این تخلف را پیگیری کند.

میراث فرهنگی تهران: بارها تذکر دادیم

درهمین راستا، رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز درپاسخ به سردار پاسدار محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران طی نامه‌ای با اشاره به تذکرات مکرر میراث به مالک این بنا، خواستارتوقف ادامه عملیات ساخت‌وساز آن و اصلاح ارتفاع بنای مذکور شد. در بخشی از این نامه آمده است: پیرو بازدید مورخ ١٣/١٠/٩٢ آقای احمد مسجدجامعی (رییس وقت شورای اسلامی شهر تهران) از عمارت مذکور، تفاهمنامه‌ای مابین شورای اسلامی شهر تهران، معاونت هماهنگ‌کننده سپاه محمدرسول‌الله (ص)، شهرداری منطقه ٧ و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در خصوص همکاری نهادهای مذکور با هدف انجام پروژه نجات‌بخشی عمارت کلاه فرنگی، ارایه طرح مرمت و احیای با کاربری موزه‌ای و همچنین ایجاد مسیر دسترسی بازدید عموم با توجه به قوانین و مقررات سپاه محمد رسول‌الله(ص) از اتوبان شهید صیاد شیرازی منعقد شد.

به گفته مدیرعامل میراث، این تفاهمنامه در تاریخ ٢٧/١/٩٣ باحضور مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، نمایندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران و سازمان زیباسازی تشکیل و جهت نجات بخشی و مرمت عمارت کلاه فرنگی مبلغ پیش نیاز به میزان ٠٠٠/٠٠٠/٠٠٠/٣٠ ریال تعیین و مقرر گردیده، براساس آن هر یک از ارگان‌های مرتبط سهم خود را از مبلغ پیش نیاز و همچنین محدودیت‌ها، الزامات و پیشنهادات خود را تعیین و اعلام نمایند و شهرداری تهران و این سازمان پیش‌بینی لازم را در بودجه سال ٩٣ به عمل آوردند.