ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایرانیان سالانه 65میلیارد نخ سیگار دود می‌کنند و 30 درصد سیگار موجود در بازار ایران قاچاق است. علی‌اکبر سیاری در نشست با مسئولان نیروی انتظامی، اقدامات کنترلی ناجا در بخش‌های گوناگون را موجب ارتقای بهداشت و سلامت جامعه دانست و خواهان بررسی زمینه‌های همکاری و انعقاد تفاهمنامه شد.

 

 

به گفته وی، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از دو نماینده از طرفین، زمینه‌های مشترک همکاری مشترک را مشخص و اعلام کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: برخی موارد انتظارات ما از ناجا و برخی موارد مربوط به انتظارت ناجا از معاونت بهداشت وزارت بهداشت و برخی موارد نیز مربوط به حوزه کارهای مشترکی است که می‌توان انجام داد. سیاری افزود: ۳۰ درصد سیگارهای موجود در بازار قاچاق هستند در حالی که در کشورهای مشابه ما این میزان ۱۰درصد است، بنابراین یکی از موارد همکاری معاونت بهداشت و ناجا می‌تواند این امر مهم باشد.

 

وی ادامه داد: به کنوانسیون منع دخانیات جهان قول داده‌ایم ۳۰درصد مصرف سیگار در ایران را کاهش دهیم، اکنون ۶۵هزار نفر سالانه بر اثر مصرف سیگار در کشور فوت می‌کنند، سالی ۶۵میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف و ۱۰هزار میلیارد تومان از پول مردم دود می‌شود.

 

سیاری افزود: وضعیت قلیان از سیگار هم بدتر است و توزیع آن با سادگی صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: در بحث حوادث جاده‌ای از معاینات ادواری رانندگان تا سایر زمینه‌ها مواردی وجود دارند که دو معاونت با همکاری در این زمینه بسیار می‌توانند در کاهش آسیب‌ها به خانواده‌ها و جامعه کمک کنند.

 

سیاری برنامه «ان‌سی‌دی» – NCD – یا کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید تا ۱۰سال دیگر، ۲۵درصد مرگ و میرهای افراد بین ۳۰ تا ۷۰سال را کاهش دهیم.

 

وی با بیان اینکه مشکلات حال و آینده کشور بر اثر شیوع بیماری‌های غیرواگیر است، افزود: شیوع مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مصرف الکل، عوامل خطر بیولوژیک همچون فشار خون، دیابت، اضافه وزن و چاقی در جامعه زمینه‌های همکاری دو نهاد را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در جامعه، اپیدمی بیماری‌های واگیر و همه‌گیری‌هایی که هر از گاه در کشور از این رهگذر اتفاق می‌افتد را متذکر شد و گفت: گستره این بیماری‌ها بسیار زیاد است.

 

سیاری از بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان مانند سالک، گزیدگی‌ها، تردد دام‌ها در شهرهای مختلف و انتقال بیماری‌ها از این طریق گرفته تا کنترل مرزها و اپیدمی‌های آنفلوانزای پرندگان وبا، ذبح غیرمجاز دام و همچنین شیوع بیماری‌های واگیر خبر داد.

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بهداشت باروری، عرضه غیرمجاز مواد غذایی، بهداشت دهان و دندان، موانع بازدید بهداشت‌کاران از مراکز نظامی که گاهی ایجاد می‌شوند و همکاری‌های پژوهشی سایر زمینه‌های همکاری معاونت بهداشت و ناجا هستند.

 

وی خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی زمینه‌های همکاری شد که مورد استقبال مسئولان ناجا قرار گرفت.

 

منبع: روزنامه آرمان