- شهروندان - http://www.shahrvandan.org -

تعطیلی مدارس یا جان کودکان، کدام مهم‌تر است؟

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ سرویس : شهروندان

کودکاندکتر رسول خضری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار حوزه سلامت گروه اجتماعی ایرنا افزود : به تعطیلی کشاندن مدارس به علت آلودگی هوا در کلان شهر ها صدمات جدی علمی به کشور وارد می کند اما در شرایط حاضر جان بچه ها مهم تر است و باید آنها را در مقابل آلودگی هوا محافظت کنیم.

تاثیر منفی آلودگی هوا بر روی هوش و اعصاب کودکان

وی گفت: هر چند والدین برخی کودکان ممکن است ادعا کننند که کودکان باهوشی هم دارند اما این مساله شاید در کوتاه مدت وجود داشته باشد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: کودکان باهوش در آلودگی هوا نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و اتفاقا آلودگی هوا بر روی هوش و اعصاب کودکان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دکتر خضری گفت: آلودگی هوا نه تنها بر میزان هوش کودکان بلکه بر روی بروز بیماری های زمینه ای از جمله بیماری های قلبی نیز تاثیرگذار است و احتمال ابتلا به این بیماری ها را بیشتر می کند.

به گفته دکتر خضری بروز آسم و آلرژی در بچه ها بر اثر آلودگی هوا در کلان شهر هایی مثل تهران پیامدهای آینده نه چندان دور کشور است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: خانواده ها باید این موضوع را نیز در نظر بگیرند که در زمان تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا، از ورزش کردن و تحرکات فیزیکی زیاد بچه ها در منزل جلوگیری کنند.

وی علت این امر را چنین توضیح داد: تحرک فیزیکی در منزل باعث می شود تا اکسیژن بیشتری در منزل مصرف شود و متعاقب آن دی اکسید کربن در هوای منزل بیشتر شده و این موضوع برای سلامتی افراد به ویژه کودکان تاثیر خطرناک است.

وی در خصوص طبقه بندی وضعیت هوا گفت : وضعیت هوا را می توان به خوب ، عادی ، غیر بهداشتی برای افراد حساس ، غیر بهداشتی برای همه و در نهایت خطرناک و اضطرار طبقه بندی کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود : کودکان در سن دبستان و پیش دبستانی، پیرها ، کسانی که بیماری های زمینه ای دارند و آنهایی که آلرژی یا حساسیت دارند از جمله افراد حساس هستند که نباید در معرض هوای آلوده قرار گیرند.

دکتر «کاظم ندافی» رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز شرایط هوای تهران را در وضعیت ناسالم اعلام کرد.

وی گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در شهر تهران که در ساعت هشت روز یکشنبه دریافت شده، شاخص کیفیت هوا ۱۶۱ و آلاینده اصلی ذرات معلق (PM2.5) به ثبت رسیده است.

بر همین اساس دکتر ندافی تاکید کرد که افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در شرایط ناسالم امروز هوای تهران همچنین افراد دیگر باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

وی افزود: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی احتمالا در ساعات آینده نیز کیفیت هوا در همین شرایط باقی خواهد ماند.


نسخه چاپی شهروندان: http://www.shahrvandan.org

لینک مطلب : http://www.shahrvandan.org/news/33400

تمام حقوق این مطلب متعلق به پایگاه اینترنتی شهروندان است.