ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

برداشت بی‌رویه آب بحران را تا قلب سفره‌های زیرزمینی برده است

شهروندان:
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی وضعیت این ذخایر زمینی را بحرانی تر از موضوع خشک شدن آب دریاچه و تالاب ها ی کشور کرده است.

 ˈاحمد علی کیخابه گزارش ایرنا ، ˈاحمد علی کیخاˈ روز چهارشنبه در آیین معارفه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: آب های زیرزمینی جزو ذخایر احتیاطی محسوب می شود و استفاده از آنها باید در مواقع بحرانی باشد در حالی که ما همچنان بی رویه از این نعمت خدادادی بهره می گیریم.

وی با بیان اینکه از ۶۰۰ سفره آب زیرزمینی کشور ۲۹۰ مورد آن وضعیتی به مراتب بدتر از دریاچه های خشک شده کشور دارند ، بیان کرد : در ابتدای انقلاب ۵۰ میلیون مترمکعب آب از این سفره ها برداشت می شد که هم اکنون این میزان به ۱۷۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

کیخا گفت: اگر بخواهیم روند فعلی خشک شدن سفره های زیرزمینی را به تعویق بیندازیم به زمانی حدود ۴۰ سال نیازمندیم .

وی به چالش های زیست محیطی در کشور اشاره کرد و افزود: عملکرد ما در گذشته ارمغان خوبی برای محیط زیست کشور نداشته و هم اکنون زخم های بسیاری بر پیکره محیط زیست وارد شده است.

وی با اشاره به پژوهشی در باره مدیریت اکوسیستم های آبی در ۱۳۳ کشور گفت : رتبه مدیریتی ما در این پژوهش ۱۳۰ بوده است .

او در ادامه به موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای رهایی از این بحران نیاز می باشد.

کیخا اظهار کرد : برای کسب درآمد سالانه ۶۵۰ میلیون دلار در کشاورزی منطقه ، ظرفیت کلان زیست محیطی دریاچه ارومیه از دست رفته است.

وی سطح زیرکشت زمین های کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه را ۱۵۸ هزار هکتار در اوایل انقلاب ذکر کرد و افزود: در حال حاضر این میزان به ۷۰۰ هزار هکتار رسیده است.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به آلوده بودن آب ۸۰ درصد از رودخانه های کشور گفت: در طول هشت سال گذشته شاخص های محیط زیست در کشور ۶۷ پله تنزل یافته است.

وی خطر زیست محیطی را به مراتب بدتر از تحریم دانست و افزود: به خطر افتادن محیط زیست عواقبی به مراتب بدتر از مواد مخدر و تحریم های اقتصادی دارد.

وی بروز این عواقب را حاصل سیاست ها و برنامه های نادرست دانست و گفت: جاده سازی و ساختمان سازی های بی رویه و بدون برنامه باعث شده خطرات زیست محیطی را با گوشت و پوست خود لمس کنیم.

وی با بیان اینکه در نتیجه این تغییر و تحولات زندگی بهتر نشده است ، ادامه داد : بیش از نیمی از سال هوای پاک برای استنشاق نداریم و برنامه های توسعه ای نیز نتوانسته این معضل را حل کند.

کیخا گفت: اگر دیر بجنبیم این وضعیت برگشت ناپذیرتر می شود و لازم است برای حفظ وضعیت کنونی و جلوگیری از بدتر شدن آن رفتار خود را تغییر دهیم.

وی بیان کرد: وضعیت هوا و سایر جنبه های زیست محیطی بهبود نمی یابد مگر اینکه ما انسان ها رفتارهای خود را درست کرده و مردم را با فرهنگ حفاظت از محیط زیست آشنا کنیم.

وی افزود: خشک شدن دریاچه ها و آلودگی هوا تهدیدی امنیتی ، سیاسی و زیست محیطی است و باید برای انتقال این میراث به نسل آینده تلاش خود را بیشتر کنیم.