ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

گلایه‌های شهروندان از بی‌عدالتی در اختصاص سبد کالا

شهروندان:
امروز توزیع سبد کالایی آغاز شد و همزمان با آغاز توزیع، گلایه‌ها به‌ویژه در بین کارگران و سرپرستانی که مشمول دریافت سبد نشده‌اند شدت گرفت.

سبد کالاایسنا نوشت: موضوع سبد کالایی اولین بار توسط رییس جمهور در حین ارایه گزارش ۱۰۰ روزه مطرح شد و توزیع آن سرانجام پس از چندماه کشمکش و ابهامات فراوان در نحوه تامین و توزیع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از امروز یکشنبه ۱۳ بهمن آغاز شد.

سبد کالایی که قرار بود با هدف برقراری عدالت در بین ۱۵ میلیون سرپرست خانوار توزیع شود اما درست دو روز قبل از آغاز توزیع آمار با سرریز مواجه و نهایتا اعلام شد که سبد کالایی در بین ۱۰ میلیون سرپرست خانوار توزیع می‌شود.

البته توزیع سبد بنا بر اظهارات مدیر کل تامین و توزیع سبد کالا قرار بود از ابتدای بهمن به مدت ۱۵ روز ادامه یابد که ارائه آن از امروز ۱۳ بهمن ماه آغاز شد و با اشکالاتی هم همراه بود به طوری که امروز شاهد شکل‌گیری صفوف عریض و طویل مردمی در مقابل فروشگاه‌های توزیع کننده بودیم.

همچنین که در حال حاضر عمده مراجعه کنندگان اظهار می کنند که جزو جامعه هدف بوده ولی به آن ها اعلام شده که نمی‌توانند سبد کالایی دریافت کنند. این افراد که در مقابل ساختمان توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت و تجارت تجمع کرده‌اند با سد حراست این ساختمان مواجه شده و کسی پاسخگوی آنان نیست و حراست این ساختمان تنها با ارائه چند شماره تلفن آن ها را به بیرون راهی می‌کند.

عده‌ای نیز اعلام می کنند که ما جزو جامعه هدف تعریف شده نیستیم ولی سرپرست خانواریم و به دریافت کالاهای این سبد نیاز داریم. این افراد سوال می کنند که چرا مشمول دریافت سبد کالایی نشده و آیا راهی برای گرفتن کالاها وجود دارد یا خیر؟

اما نظرات مخاطبان این خبرگزاری درمورد این اقدام دولت و عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت هم چندان مطلوب نبوده و حاوی انتقادهای بسیاری به آن است.

به اعتقاد برخی از مخاطبان سیاست ارائه سبد کالا سیاست نامناسبی نیست اما عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص نظرات را منفی کرده و بار مثبتی برای دولت به همراه نداشت.

در همین زمینه برخی مخاطبان برای اجرای عدالت در دولت یازدهم ابراز تاسف کرده و با بیان جملاتی انتقاد خود را نسبت به عدالت‌ورزی دولت مطرح کرده‌اند. در نظرات ارسالی مخاطبان ایسنا در این بخش آمده “واقعا برای این عدالت متاسفیم”، “تاکی این بی عدالتی در جامعه ما هست تا کی ثروتمندان باید شاهانه زندگی کنند ولی بقیه باید کاسه گدایی در دستانشان باشد پس کیست که از ما حمایت کند”،”این چه عدالتیه؟ همسر من و پدرم فوت کرده اند من نه بیمه دارم و نه حقوق بگیر هستم و عضو هیچ سازمانی هم نیستم و با کمک مردم زندگی میکنم چرا سبد کالا به من تعلق نگرفته است !”،” وقتی دولت که جای پدر خانواده هست نمیتونه آمار درستی ازاوضاع خانوادش داشته باشه چطور میخواد عدالت رو بین بچه هاش رعایت کنه. به تقی میده بعد یادش میاد نقی هم بود که یادش رفته بود. بیچاره نقی”، “کارمند هستم ازورامین تا انقلاب که حدود رفت وبرگشت ۱۱۰کیلومتر است رفت وآمد میکنم. دریافتی ام ۶۰۰هزارتومان است با سه وچهار تا قسط سبد کالا بهم تعلق نمی گیرد دست شما درد نکنه به این میگن عدالت” و…

عده‌ی بسیاری از مخاطبان از تعریف جامعه هدف انتقاد کرده و به طور مثال عنوان کرده‌اند که “من یک کارگر هستم و حقوقم ۴۶۰ هزار تومان و مستاجر هم هستم به من میگن سبد کالا تعلق نمیگیره پس به کی تعلق میگیره؟ از منم بیچاره تر هست تو این دنیا؟”،”خیلی جالبه من سرپرست خانوارم ۳ فرزند صغیر دختر دارم. پیامی که فرستادم جوابش این بود که به شما تعلق نمی گیره. سوالم اینه به منه یتیم دار تعلق نمیگیره پس به کی تعلق میگیره؟!!!”،”واقعاً گل کاشتید . در اداره ما اینجانب حقوقم از همه کمتر است به من شامل نشده ولی به همکاران بالای یک و نیم میلیون تومانی تعلق گرفته است. این سبد تنها به کارگران باید داده بشه .”،” من مستمری بگیر هستم وماهی۵۰۰ هزار تومان درامد دارم ولی چرا سبدکالابه من تعلق نگرفته؟”مگه ما که حقوق بگیر نیستیم چیزی نمی خوریم”،”من کارگر شرکتی هستم که ۸۰نفر دارن کار میکنند افرادی که حقوق ماهیانه شان از یک میلیون تومان بیشتر بوده سبد تعلق گرفته ولی افرادی که ۷۰۰هزارتومان وپایین بوده تعلق نگرفته عدالت کجاست؟”،”یعنی ما محتاج یه چندرقاز سبد بی ارزشیم این سبد توهین به ملت ده برابرش هزینه میکنیم هرماه این سبد واقعا گرهی از ماباز میکنه؟؟”بابای من بیکاره و بیمه هم نیستیم چون قبلاً بنا بوده الان فرتوت شده و نمیتونه کار جدی انجام بده به ما تعلق نگرفته به خواهرم اینا هم تعلق نگرفته شوهر کارگر با دوتا بچه تو خونه اجاره ای …دولت تدبیرو امید!!!!!!!!!!” و …

بر اساس گزارشات میدانی و نظرات درج شده ر روی اخبار مربوط به نحوه اختصاص سبد کالایی اینطور به نظر می‌رسد که ارئه این سبد بازتاب مناسب و مطلوبی در سطح جامعه نداشته‌است.