ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

بیش از ۹ میلیون خانوار در مرحله نخست سبد کالا دریافت می‌کنند

شهروندان:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: معادل 9 میلیون و 371 هزار و 711 خانوار در مرحله نخست سبد کالایی خود را دریافت می کنند.

علی ربیعیعلی ربیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سیاست دولت تدبیر و امید فراهم کردن رفاه برای عموم جامعه است.

وی درباره هدف دولت از توزیع سبد کالایی، گفت: دولت توزیع سبد کالایی را با هدف ایجاد امنیت غذایی در دستور کار خود قرار داده است و این سبد در چند مرحله توزیع خواهد شد.

وی در بخشی از این گفت و گو با انتقاد از عملکرد خود در این زمینه، گفت: شاید بهتر بود به عنوان وزیر رفاه اجتماعی پیش از اجرای طرح اطلاع رسانی لازم را برای مردم در این زمینه انجام می دادم.

وی ادامه داد: باید ضمن ایجاد زیرساختهای بانکی برای اجرای چنین طرح بزرگ و گسترده ای، آمادگی لازم را فراهم می کردیم، هرچند تهیه و تامین اقلام مورد نیاز برای توزیع این سبد نیز به زمان زیادی نیاز داشت.

مرحله دوم اجرای طرح

ربیعی درباره مرحله دوم طرح سبد کالایی نیز گفت: در این مرحله بخش دیگری از کارگران تامین اجتماعی، مستمری بگیران و عده ای دیگر از کارمندان مشمول تامین اجتماعی که در دولت فعال هستند، می توانند سبد کالا دریافت کنند.

وی ادامه داد: در مرحله نخست بیش از ۹ میلیون خانوار از این سبد بهره مند می شوند، ضمن آنکه مرحله دوم زمانی که پنج تا شش میلیون خانوار از ذینفعان مرحله نخست سبد کالای خود را دریافت کنند، آغاز خواهد شد.

کارمندانی که نام آنها برای دریافت سبد منظور نشده، نگران نباشند

وی ادامه داد: در برخی از ادارات دولتی تعدادی از کارمندان این سبد را گرفته و اسامی عده ای دیگر از آنها منظور نشده است ولی در مرحله دوم کارمندانی که هنوز سبد کالا دریافت نکرده اند، مشمول طرح خواهند شد.

وی درباره مراکز توزیع سبد کالا نیز اظهار داشت: برخی از مراکز سنتی توزیع کالا نظیر اتکا، اتحادیه امکان، فروشگاه های شهروند و رفاه وظیفه توزیع سبد کالا را برعهده دارند.

صف های طولانی دریافت سبد

ربیعی با اشاره به طولانی بودن صف های دریافت سبد کالا در برخی از شعبات، گفت: هماهنگی هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه انجام شده و قرار است تعداد دستگاههای pos در این فروشگاهها را افزایش دهیم.

وی دلیل دیگر شلوغی صف های دریافت سبد را حضور تعداد زیادی از افرادی غیرمشمول در این طرح در صف های دریافت سبد کالا، عنوان کرد.

وی اظهار داشت: امروز تصمیم گرفته شد، تعداد مراکز توزیع سبد را نیز افزایش دهیم.

ربیعی خبر داد: بزودی مرحله دوم اجرای طرح اعلام می شود.

استقبال مردم

وی یادآور شد: تصور نمی شد که مردم این همه از اجرای طرح توزیع سبد کالا استقبال کنند اما به هر حال به مردم اطمینان می دهیم که محدودیت زمانی برای دریافت سبد نداریم و سبد آنها طلبی در دست دولت است که به آنها داده خواهد شد.

وی با اشاره به نقش نظام بانکی کشور در اجرای مطلوب این طرح، گفت: نباید فشار زیادی به سیستم بانکی کشور وارد آورد.

هزینه سبدها به کارت هدفمندی شارژ می شود

ربیعی گفت: به هیچوجه به افرادی که یارانه به آنها تعلق نمی گیرد، سبد کالایی تعلق نخواهد گرفت زیرا هزینه سبد به کارت هدفمندی واریز می شود. هزینه شارژ سبد با نوبت سی و پنجم یارانه ها شارژ شده است.

وی تاکید کرد: هزینه سبد به کارت سرپرست خانوار شارژ می شود.

به گفته این مقام مسئول، علیرغم برخی از نارسایی ها در اجرای طرح توزیع سبد کالا، دولت تدبیر و امید ذره ای از برنامه تامین رفاه مردم شانه خالی نمی کند زیرا یکی از اهداف مهم و اساسی دولت، تامین رفاه برای آحاد جامعه به ویژه محرومان و اقشار آسیب پذیر است.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم به موضوع رفاه به عنوان بسته فرایندی رفاه نگاه می کند و حرکت دولت در این جهت پایدار است و برنامه های رفاهی متعددی را برای آحاد جامعه در برنامه های خود مدنظر قرار داده است.

وی ادامه داد: ساماندهی ارتقا کیفیت و کاهش هزینه درمان، ایجاد امنیت غذایی و کمک به مردم که هزینه های زندگی آنها براثر افزایش قیمت حامل های انرژی، بیش از پیش افزایش یافته است از جمله اهداف دولت تدبیر و امید است که تمام این محورها در شورای عالی رفاه پیگیری خواهد شد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موضوع درمان در فاز دوم هدفمندی یارانه ها پیگیری می شود و در این زمینه دولت و مجلس با مساعدت یکدیگر ارتقا شرایط رفاهی جامعه را در بخش های مختلف پیگیری خواهند کرد.

وی با انتقاد به برخی از رسانه ها که با دید غیرمنصفانه توزیع سبد را زیرسئوال برده اند، گفت: متاسفانه این افراد درکی از منافع ملی ندارند و نمی دانند که دولت یازدهم حمایت از مردم را سرلوحه تمام فعالیتهای خود قرار داده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان به مردم اطمینان داد که اقلام سبد کالایی به اندازه کافی در اختیار دولت است که مرحله به مرحله در اختیار مردم قرار می دهد و دولت در این زمینه هیچگونه کوتاهی نخواهد کرد.