ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

فقر معضل اصلی سبد کالا

شهروندان – داریوش قنبری*:
1. توزیع سبدکالا به میراث نامناسب اقتصادی دولت احمدی‌نژاد بر می‌گردد. دولتی که ادعا می‌کرد فقر را ریشه‌کن کرده است و در مقطعی از برقراری عدالت سخن می‌گفت. دولت گذشته وانمود می‌کرد ضریب جینی را کاهش داده و سطح فقر کاهش یافته است. اما توزیع سبد کالا ثابت کرد فقر از جامعه ایران ریشه کن نشده است.

داریوش قنبریتوزیع این سبد نشان داد که چه اندازه ملت نیازمند است و چه اندازه صحبت‌هایی که آقای احمدی‌نژاد در ارتباط با کاهش سطح فقر به زبان می‌آورد، پوچ است. اگر این حرف‌ها و ادعا درست بود نباید امروز شاهد صف‌های بلند برای گرفتن سبد کالا می‌بودیم. همچنین عده‌ای اعتقاد داشتند قطعنامه‌های شورای امنیت کاغذ پاره است، امروز و با توزیع سبد کالا نتیجه آن کاغذ پاره‌ها را دیدیم و مشخص شد چه تعداد نیازمند در کشور داریم.

با توجه به این شرایط دولت روحانی در مقطعی مجبور است روش‌های دولت گذشته را ادامه دهد. شخصا با نحوه توزیع سبد کالا موافق نیستم اما چاره‌ای جز این کار برای پر کردن شکم مردم وجود ندارد. دولت قطعا برای آینده این کشور برنامه داردو می‌خواهد موانع را برطرف کند. در کل اعتقاد دارم صف‌های سبد کالا ناکامی سیاست‌های دولت گذشته را به نمایش درآورد و دولت فعلی مجبور است نیاز‌های فوری مردم را برطرف کند تا در آینده با برنامه‌های مدونی در این زمینه اقدام داشته باشد.

۲٫ صحبت‌های اخیر روحانی در جمع روسای دانشگاه‌ها، خطاب به منتقدان مذاکرات ژنو نبود در واقع خطاب به تخریب‌گران دولت بود. انتقادهایی که این روزها علیه روحانی از سوی افراط‌گرایان صورت می‌گیرد، در حقیقت تخریب دولت تازه نفس است. اعتقاد دارم رئیس‌جمهور در جمع دانشگاهیان جواب تخریب‌گران را داد. نگاه کنید در پنج ماه گذشته چه هجمه‌هایی علیه دولت از سوی افراطیون کشور صورت گرفت.

همه اقشار جامعه تاکید دارد که دولت روحانی سر و سامانی به سیاست خارجی و روابط بین‌الملل ایران داده که انتظار می‌رود بعد از آن شاهد بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم باشیم. بنابراین اعتقاد دارم افرادی که این منطق دولت را در سیاست خارجی درک نمی‌کنند افراد بی‌سواد و نادانی هستند. این افراد یا از روی نادانی و ناآگاهی به نقد دولت می‌پردازند یا واقعا مغرض هستند. حوزه منافع ملی، حوزه قابل شوخی نیست و نمی‌توانیم منافع ملی را مبنایی برای تخریب دولت قرار دهیم. آنچه که این روزها شاهد هستیم تخریب منافع ملی کشور است که از سوی افراطیون صورت می‌گیرد.

خطاب آقای روحانی به تخریب‌گرانی بود که نه تنها در مقابل دولت که در مقابل منافع ملی کشور ایستاده‌اند. متاسفانه افراطیون که منافع ملی را هدف گرفتند، با اسرائیل، عربستان و مخالفان ما در منطقه همسو شده‌اند. بنابراین باید با افراطیون برخورد شود، زیرا نمی‌توانیم این تخریب‌ها را تحت قالب آزادی بیان تلقی کنیم. آزادی باید در راستای منافع ملت باشد نه همسو با اهداف دشمنان منطقه‌ای ایران.

۳٫ این روزها انتقاد دیگری به دولت وارد می‌شود آن دعوت نشدن از خبرگزاری‌های غیر دولتی در نشست خبری آینده حسن روحانی است. شاید این نوع دعوت را با دعوت رسانه‌ای دولت احمدی‌نژاد مقایسه کنند. اما همه جامعه خواهند پذیرفت که فضایی که اکنون برای رسانه‌ها فراهم شده است قابل قیاس با فضای دولت گذشته نیست.

اکنون رسانه‌ها بدون دغدغه می‌نویسند و اطلاعات با آزادی تمام منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد دعوت از رسانه‌های خاص به محدودیت زمانی نشست خبری برگردد. به این راحتی و با دعوت نشدن رسانه‌های غیردولتی، نمی‌توان ادعا کرد که دولت اعتدال به رسانه‌ها بی‌توجه است بلکه فضای امروز رسانه‌ها حاکی از توجه دولت به آزادی رسانه‌هاست. قطعا دولت برای رسانه‌های غیردولتی نیز برنامه‌هایی دارد و در آینده نشست‌هایی با حضور آنها برگزار خواهد کرد.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب

 قانون