- شهروندان - http://www.shahrvandan.org -

خلقیات ما ایرانی‌ها

تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ سرویس : شهروندان

صف دریافت سبد کالا [1]به‌نظر می‌رسد نحوه توزیع کالا ایراد اساسی نداشته و همچنان که یارانه‌ها به حساب ریخته می‌شود و مردم به‌تدریج می‌گیرند و مشکلی هم بروز نمی‌کند، کالاهای اساسی نیز به همان روش توزیع می‌شوند و تعداد مکان‌های توزیع نیز آنقدر گسترده است که برای همه امکان دسترسی به مراکز توزیع وجود دارد ولی همان‌طور که در ابتدای توزیع یارانه‌ها مردم نیمه‌شب پای خودپردازها می‌رفتند و صف می‌کشیدند، برای دریافت کالا نیز همان اشتباه را مرتکب می‌شوند.

بدیهی است اگر ۸۰میلیون یارانه‌بگیر یکدفعه برای دریافت یارانه خود به عابربانک‌ها حمله کنند مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود. در مورد یارانه غیرنقدی هم همان اوضاع صادق است. مرحوم جهان‌زاده در کتاب «خلقیات ما ایرانی‌ها» به این ظرایف اشاراتی داشته و همین نکته‌سنجی، وی را مدت‌ها مورد ملامت و اهانت هموطنان قرار داده بود. شما اگر برای خرید نان هم بروید گاه مدتی باید در صف معطل بمانید. در فروشگاه‌های بزرگ با وجود صندوق‌های عدیده‌ برای دریافت وجه بازهم شاهد صف‌های طولانی هستیم.

ولی این دلیل نمی‌شود که اگر برای گرفتن کالای رایگان دقایقی بیشتر در صف معطل ماندیم، اینچنین هیاهویی به‌پا کنیم. گرچه به نظر می‌رسد برخی از عکس‌هایی که از صفوف توزیع کالای رایگان تهیه شده و در اختیار رسانه‌های خارجی و برخی سایت‌ها قرار گرفته،‌ صف‌های واقعی است ولی در میان آنها تصاویری مشاهده می‌شود که هنر کارگردان و بازیگران در آن محسوس است. ازجمله درگیری دو خانم در خیابانی خارج از محل صف در حالی که پشت آنها به دوربین است و صورتشان مشخص نیست؛ یکی از آنها دیگری را مورد هجوم قرار داده است.

جالب‌ترین نکته در این قضیه اظهارنظر افرادی است که نه خود صف را دیده و نه در صف حضور پیدا کرده‌اند، ولی تحت‌تاثیر تلقینات رسانه‌ها دولت را مورد نکوهش قرار داده و اشتباهات نکرده را، قطعی تلقی می‌کنند و اگر سخنی برخلاف نظرشان مطرح شود به حساب حمایت از دولت و پنهان‌کردن مشکلات می‌گذارند و در چنین وضعیتی عنوان‌کردن حرف حق و درخواست از مردم برای آنکه در این موارد کلاهشان را قاضی کنند، تقریبا کاری در حد غیرممکن است.

فریدون صمدی‌زاده

شرق


نسخه چاپی شهروندان: http://www.shahrvandan.org

لینک مطلب : http://www.shahrvandan.org/news/44309

آدرس این مطلب :

[1] Image: http://www.shahrvandan.org/news/44309/264-2

تمام حقوق این مطلب متعلق به پایگاه اینترنتی شهروندان است.