ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مدیرکل دفتر حقوقی و حمایت قضایی وزارت آموزش پرورش:

بیشترین مدارس مازاد در منطقه ۱۲/ فروش مدارس مازاد با تغییر کاربری به تجاری

شهروندان:
مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش پرورش گفت: بیشترین مدارس و املاک مازاد در منطقه ۱۲ تهران است که آموزش و پرورش طبق قانون اجازه دارد با تغییر کاربری این املاک به تجاری آنها را به فروش برساند.

مدرسهبه گزارش تسنیم، فریدون واسعی مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش پرورش در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه ” آموزش و پرورش این اجازه را دارد تا مدارس واقع در مناطق مرکزی شهر را از طریق تغییر کاربری به تجاری به فروش برساند، آیا با اجرای این طرح تراکم دانش‌آموزان این مناطق در کلاس‌های درس افزایش پیدا نمی‌کند؟” اظهار داشت:‌ ماده ۱۳ قانون شوراها و حکم عام قانون بودجه امسال به آموزش و پرورش این اجازه را داده است تا مدارسی را که در نقاط مرکزی شهر قرار دارند از طریق تغییر کاربری به تجاری به فروش برساند.

وی افزود: یکی از شروط اساسی اجرای طرح این است که املاک حتما مازاد بوده و مورد نیاز آموزش و پرورش نباشد در این شرایط ضوابط تبدیل به احسن رعایت شده و ملک به فروش می‌رسد و درآمد حاصله طبق قانون صرف توسعه فضاهای آموزشی می‌شود.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش پرورش بیان کرد:‌هم‌اکنون مدارس مازاد در مناطق مرکزی شهر و بیشتر در منطقه ۱۲ وجود دارد. برای تغییر کاربری، مدرسه باید مازاد بوده و دانش‌آموز نداشته باشد، در چنین شرایطی اجازه فروش را داریم.البته تغییر کاربری زمانی انجام می شود که به نفع آموزش و پرورش باشد و برای ما ارزش افزوده ایجاد کند.

مهر امسال هیچ مدرسه‌ای تخلیه نمی‌شود

واسعی درخصوص مدارس قلع و قمعی گفت:‌تعداد املاک قلع و قمعی در سال‌های گذشته ۹۰۰ واحد بود که هم‌اکنون به ۲۱۵ واحد رسیده است که از این تعداد ۱۰۰ مدرسه توسط مالکان حکم داشته و همکاران ما در استان‌ها تلاش می‌کنند تا با مالکان توافق کرده و با اعتباراتی که آموزش و پرورش دارد برخی از مدارس تعیین تکلیف شده‌اند. درخصوص ۱۱۰ مدرسه نیز شکایتی نشده و اسناد به نام افراد است که در آینده نزدیک تعیین تکلیف می‌شوند. با برنامه ریزی‌های صورت گرفته مهر امسال هیچ مدرسه‌ای تخلیه نمی‌شود.

وی درخصوص تغییر نام مدارس وقفی عنوان کرد:‌تغییر نام مدارس بدون اجازه خیران نمی‌تواند صورت بگیرد و طبق بخشنامه ابلاغ شده از سوی وزیر آموزش و پرورش، نیت واقف باید حتما حفظ شود یعنی اسم مدرسه باید به نام خیر باشد و هر شرایطی که خیر دارد باید توسط آموزش و پرورش رعایت شود.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش پرورش بیان کرد:‌ برخی مواقع ممکن است ملکی که خیران به آموزش و پرورش وقف کرده‌اند جزء املاک مازاد باشد به هر حال باید توجه داشت که نگه داری این اموال هزینه می‌بردو در قالب مجوزهای قانونی و اختیاراتی که آموزش و پرورش دارد، می‌تواند املاک مازاد را به اشخاص حقیقی و حقوقی اجاره دهد. در مورد خاص یک مدرسه نیز آموزش و پرورش در قالب عقد قرارداد آن را به یک سازمان اجاره داده است و قرارداد هم داریم، اما ممکن است کوتاهی توسط همکاران ما درخصوص مال الاجاره قبلی صورت گرفته باشد البته آموزش و پرورش ملک را هر زمان که نیاز داشته باشد تحویل می‌گیرد.

واسعی گفت: مستند این کار ما ماده هم ماده ۴۳ دولت است که بر اساس آن تمام دستگاه‌های دولتی می‌توانند املاک مازاد را به صورت کوتاه مدت حداکثر یک سال اجاره دهند.

برچسب‌ها : ,