ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

افراد بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ ساله در کشور چند نفرند؟

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه گروه هدف این سازمان افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله هستند، گفت: اکنون یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار بی‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور وجود دارد.

 

علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به این پرسش که «تعداد دقیق بی‌سوادان کنونی در کشور چقدر است؟»، اظهار کرد: مبنای تعداد و درصد باسواد و بی‌سواد براساس سرشماری نفوس و مسکن انجام می‌شود.

 

وی آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور را سال ١٣٩٠ اعلام و خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده همه افراد بی‌سواد بالای شش سال تا حتی صد سال که حق تحصیل دارند، ٩میلیون و ٧١٩ هزار نفر است که خودشان را بی‌سواد مطلق معرفی کرده‌اند.

 

باقرزاده افزود: این موضوع چون به صورت خوداظهاری است، از درجه اعتباری پایینی برخوردار بوده و در تمام دنیا همین‌طور است.

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه گروه هدف سازمان نهضت سوادآموزی افراد بین ١٠ تا ۴٩ سال است، تصریح کرد: از مجموع ٩ میلیون و ٧١٩ هزار بی‌سواد فقط سه میلیون و ۴۵۶ هزار نفر در گروه سنی ١٠ تا ۴٩ سال هستند.

 

وی افزود: در این سال‌ها به این نتیجه رسیدیم که خوداظهاری با نارسایی‌هایی مواجه است و ناگزیر باید به سمت آمارهای ثبتی برویم.

 

باقرزاده با بیان اینکه از بین سه میلیون و ۴۵۶ هزار بی‌سواد ١٠ تا ۴٩ سال، حدود ۴٣٠ هزار نفر اتباع خارجی هستند، گفت: این افراد در آمار نبودند و باید برنامه‌ای جداگانه برای آنها داشته باشیم و از کمک‌های بین‌المللی استفاده کنیم.

 

وی ادامه داد: حدود ٣٧٠ هزار نفر هم در این آمار هستند که شناسایی نشدند و اطلاعات واردشده آنها را بررسی کردیم و مشخصه‌ای از آنها دریافت نشد.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از مجموع بی‌سوادان دومیلیون و ٧٠٠ هزار نفر باقی می‌مانند، گفت: از سال‌های ١٣٩٠ تاکنون هم حدود ٨٠٠ تا ٩٠٠ هزار نفر باسواد شدند یا سوابق تحصیلی‌ای ارائه کردند که باسواد بودند.

 

منبع: فارس