ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بیست و هفتم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز دوشنبه بیست و هفتم مرداد 1393 هجری خورشیدی، بیست و یکم شوال 1435 هجری قمری، هجدهم اوت سال 2014 میلادی است. 26 سال پیش در چنین روزی دبیرکل وقت سازمان ملل متحد به صورت رسمی از ایران و عراق خواست در بامداد 29 مرداد ماه آتش بس در تمام طول مرزهای دو کشور به اجرا گذاشته شود.

تاریخمهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

۲۷ مرداد ۱۳۷۱

استاد سیدمحمد طباطبایی مشهور به محیط طباطبایی، ادیب برجسته ی ایرانی که بیش از ۴۰ کتاب، ۲ هزار مقاله و ۶۰۰ خطابه و سخنرانی از وی برجای مانده است در ۸۹ سالگی درگذشت.

۲۷ مرداد ۱۳۶۷

خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل متحد به صورت رسمی از ایران و عراق خواست که در ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه بامداد ۲۹ مرداد ماه آتش بس در تمام طول مرزهای ایران و عراق به اجرا گذاشته شود.

۲۷ مرداد ۱۳۶۰

آیت ‏اللَّه بهاءالدین محلاتی عالم دینی، فقیه اصولی و صاحب اثرهای تالیفی رهنمای حق، اصول العقاید و خطبات جانسوز در ۸۴سالگی درگذشت.

۲۷ مرداد ۱۳۵۷

برپایه ی گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۲ هزار تن از ایرانیان که بیشتر آنان دانشجو بودند، در اعتراض به حمایت آمریکا از دولت ایران، از مقابل کاخ سفید تا سفارت ایران راهپیمایی کردند.

۲۷ مرداد ۱۳۳۲

آیت الله کاشانی در نامه یی به محمد مصدق هشدار داد که به طور حتم وقوع یک کودتا در تهران از طرف زاهدی نزدیک است و مصدق نیز در پاسخ به این هشدار گفت: من پشت گرم به حمایت مردم ایران هستم.

۲۷ مرداد ۱۳۲۰

رادیو لندن در جریان جنگ جهانی دوم اعلام کرد که حضور ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ کارشناس آلمانی در ایران امنیت همسایگان این کشور را در خطر قرار داده است.

۲۷ مرداد ۱۳۱۹

استاد محمد غفاری مشهور به کمال‏الملک بزرگترین نقاش دوره ی معاصر و صاحب آثار ارزنده ای چون تالار آینه در ۹۵ سالگی درگذشت.

۲۷ مرداد ۱۳۰۵

روزنامه اطلاعات نوشت: رضاخان در سفر به استان خراسان پس از ورود به بجنورد برای فرونشاندن آشوب پادگان مراوه تپه، ۱۰ تن از متهمان این شورش را در حضور مردم اعدام کرد. افراد مستقر در این پادگان به رهبری لهاک خان به دلیل توجه نکردن مسوولان، نگرفتن حقوق و زندگی در شرایط نامناسب به منظور اعلام نارضایتی خود در دوم تیرماه ۱۳۰۵ به پادگان های بجنورد و قوچان حمله کرده بودند.

۲۷ مرداد ۱۳۰۰

آخوند ملا عبدالکریم بن مهدی گزی فقیه بزرگ و صاحب اثرهای تذکرةالقبور، رساله در اصل دین و رساله در صیغِ العقود در ۷۷ سالگی درگذشت.

برگرفته از: آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,