ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

چند متر مربع از تهران، نقاشی شده است؟

شهروندان:
مدیر هنرهای شهری سازمان زیباسازی تهران، اعلام کرد: سازمان زیباسازی از سال 1389 تا کنون اقدام به خلق آثار نقاشی دیواری در بیش از 436 مورد با مساحتی بیش از 930 هزار و 135 متر مربع کرده است و با احتساب سهم مناطق این ارقام 6 برابر می‌شود.

هنرهای شهریمحسن سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در انتخاب آثار نقاشی دیواری، معیارهای زیادی وجود دارد، تاکید کرد: قبل از هر چیز اولویت ما برآن است که فضای بصری آرامی را برای شهروندان ایجاد کنیم که این مهم با استفاده از جذابیت‌ها و تکنیک‌های گوناگون هنری محقق می‌شود.

وی افزود: وسعت بخشیدن به تجارب زیبایی شناختی شهروندان از اهداف دیگر ماست و خلق این آثار باید بتواند به تلطیف فضای شهری کمک کند. از موارد دیگر می توانیم به بالا بردن کیفیت بصری، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی اشاره کرد که این آثار باید بتوانند نگاه شهروندان را نسبت به عناصر بصری تغییر دهند.

سلیمانی با اشاره به اینکه در خلق آثار شهری تهران هم سازمان زیباسازی اقدام می کند و هم مناطق مختلف که دارای بخش زیباسازی هستند، گفت: از سال ۱۳۸۹ تا کنون سازمان زیباسازی در بیش از ۴۳۶ مورد با مساحتی بیش از ۹۳۰ هزار و ۱۳۵ متر مربع اقدام به خلق آثار نقاشی دیواری کرده است. حال اگر بخواهیم با احتساب سهم مناطق را نیز اضافه کنیم و رقمی تقریبی ارائه دهیم، باید این ارقام را بر عدد ۶ یا حتی بیشتر ضرب کنیم.

وی همچنین تعداد تصاویر شهدا در سطح تهران را ۹۰ تصویر اعلام کرد و گفت: این تصاویر مساحتی بیش از ۲۷۰۰۰ متر مربع را در بر می‌گیرد.

مدیرهنرهای شهری سازمان زیباسازی تهران، همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با چگونگی ایجاد هماهنگی بین مناطق در زمینه هنرهای شهری، تصریح کرد: یکی از استراتژی های ما برای ایجاد یکسان سازی و پرهیز از عدم تمرکز در زمینۀ هنرهای شهری، این است که طبق هماهنگی‌هایی که با مناطق ۲۲ گانه داشته ایم، هر اثری که بخواهد در سطح شهر اجرا شود، باید قبلاً طرح آن در شورای تخصصی مدیریت هنرهای شهری سازمان به تصویب برسد.

وی با اشاره به اینکه شورای تخصصی متشکل از چندین متخصص و استاد در زمینه‌های هنرها و مدیران ارشد در این زمینه‌هاست، افزود: ارائه سیاست‌های کلی و نیز بررسی طرح هایی که هنرمندان به این مدیریت عرضه می‌کنند از وظایف اصلی این شورا است. از طرف دیگر هر کدام از رشته‌های هنری ما دارای کمیته فنی هستند که طرح های پذیرفته شده در شورای تخصصی با نگاهی فنی و دقیق بررسی می شوند. لذا به نظر می رسد که هماهنگی و یکسان سازی مد نظر به نحو مطلوبی تحقق خواهد یافت.

سلیمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مجسمه‌ها تبلور اندیشه هستند و می توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند، گفت: حضور مجسمه ها در فضاهای شهری، به عنوان یکی از هنرهای مهم شهری، می توانند هم بُعد زیبایی شناختی داشته و هم غنای بصری و مفهومی بیشتری به محیط های عمومی ببخشند.

وی افزود: هر مجسمۀ شهری می تواند نمادی تلقی شود که در بَر گیرندۀ پیام های رویدادهای تاریخی، بزرگداشت یک میراث فرهنگی، تأکید بر یک ارزش و هنجار اجتماعی، بزرگداشت یک چهره ماندگار و شخصیت مهم و تأثیرگذار در جامعه، ثبت یک لحظه احساسی و عاطفی، بزرگداشت مفاهیم و ارزش‌های والای انسانی، روایتی سرگرم کننده یا طنزگونه و فرم پردازی انتزاعی باشند و مجسمه های میادین نیز در همین چارچوب هستند.

مدیر هنرهای شهری سازمان زیباسازی تهران درباره آخرین وضعیت ساماندهی میدان انقلاب، گفت: برای طراحی اثر حجمی میدان انقلاب فراخوان داده شده است و هم اکنون در حال دریافت طرح ها هستیم، در این خصوص تعدای از این طرح ها دریافت شده اند و پذیرای طرح های هنرمندان محترم هستیم.

سلیمانی هم‌چنین در رابطه با سمپوزیوم سردیس سرداران شهید اعلام کرد: تا کنون دو سمپوزیوم با عنوان و موضوعیت «سردیس سرداران شهید» برگزار شده است. در سمپوزیوم اول هشت سردیس و در سمپوزیوم دوم حدود ۴۳ سردیس ساخته شده است.

وی ادامه داد: از این میان بیش از ۹۰ درصد آثار در «پارک جوانمردان» و «پارک ولایت» نصب گردیده‌اند و مابقی آثار نیز به دلیل برخی مشکلات فنی نصب نشده‌اند.

برچسب‌ها : , ,