ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نهم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز یک شنبه نهم شهریور 1393 هجری خورشیدی، چهارم ذی القعده 1435 هجری قمری، سی و یکم اوت 2014 میلادی است. 36 سال پیش در چنین روزی، امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در کشور لیبی ناپدید شد.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۹ شهریور ۱۳۸۰

آیت‏ اللَّه اسماعیل صالحی مازندرانی استاد حوزه ی علمیه قم و صاحب اثرهای ارزنده ی مفتاح البصیره در فقه، استفتائات، احکام جوانان و بانوان، ولایت فقیه و دوره کامل اصول فقه درگذشت.

۹ شهریور ۱۳۷۶

محمدکریم پیرنیا پدر معماری ایران در ۷۷ سالگی درگذشت و در دانشکده ی معماری دانشگاه یزد به خاک سپرده شد. وی از استادان برجسته ی معماری سنتی ایران و پایه گذار نگرش نوین به فرهنگ و تاریخ معماری ایرانی ـ اسلامی است.

۹ شهریور ۱۳۵۷

امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان پس از سفر به الجزیره و گفت و گو با مقام های این کشور در ۲۵ اوت ۱۹۷۸ میلادی به دعوت رسمی معمر قذافی، رهبر لیبی برای شرکت در جشن انقلاب آن کشور وارد طرابلس و پنج روز بعد از اقامت در هتل شاطی لیبی، ناپدید شد و هنوز نیز از سرنوشت آن عالم عالیقدر خبری در دسترس نیست.

۹ شهریور ۱۳۵۰

بیست و دومین دوره ی مجلس شورای ملی که در ۱۴ مهر ۱۳۴۶ هجری خورشیدی آغاز به کار کرده بود، پایان یافت.

۹ شهریور ۱۳۳۰

آیت‏اللَّه محمدجعفر انصاری دزفولی عالم بزرگ و صاحب اثرهای ارزنده ی شرح بر کفایه سبزواری، حاشیه بر وسیلة النجاة، الذریعه فی احکام الشریعه و شرح مبسوط الفیه در ۵۶ سالگی‏ درگذشت.

۹ شهریور ۱۳۲۶

حسن پیرنیا مؤتمن الملک رییس دوره های نخستین مجلس شورای ملی در ۷۳ سالگی در تهران درگذشت.

۹ شهریور ۱۳۲۰

نیروهای روسیه و انگلیس که از چندین محور، ایران را به اشغال خود درآورده بودند، در قزوین به یکدیگر پیوستند.

۹ شهریور ۱۳۲۰

تصمیم مجلس مبنی بر رأی اعتماد به کابینه ی محمدعلی فروغی اعلام شد. وی نخستین نخست وزیر دوره ی سلطنت رضا پهلوی در ۱۳۰۴ هجری خورشیدی بود. فروغی در اثر دخالت های وزیر دربار استعفا کرد، اما در ۱۳۲۰ هجری خورشیدی پس از ورود نیروهای متفقین به ایران دوباره نخست وزیر شد.

۹ شهریور ۱۳۰۳

امیر اقتدار وزیر داخله، منصورالملک را به مقام معاونت خود برگزید.

۹ شهریور ۱۳۰۰

کمیته ی اجرایی کنگره ی جراید آمریکا دعوت نامه یی را مبنی بر حضور نماینده یی در کنگره ی جراید آمریکا به سفارت ایران فرستاد.

۹ شهریور ۱۲۹۴

مستوفی الممالک رییس الوزراء، محمدولی خان سپهدار را به عنوان مقام وزیر جنگ معرفی کرد.

۹ شهریور ۱۲۸۶

متن قرارداد ۱۹۰۷ انتشار یافت، این قرارداد که مبنی بر تقسیم ایران بین روسیه و انگلستان بود، در منطقه ی سن پترزبورگ امضا شده بود.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد ۱و۴)

برچسب‌ها : ,