ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بازگشت آلودگی هوا به شهرها در سایه بی‌توجهی مسئولان

شهروندان – سید محمد فخار:
کمتر از ۲ هفته تا آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باقی مانده اما هنوز هیچ اراده‌ای در میان نمایندگان مجلس برای تغییر قانون کاهش معافیت فنی خودروهای نو از ۵ به ۲ سال وجود ندارد.

آلودگی هواهر سال با فرارسیدن مهرماه موج جدید آلودگی هوا در تهران آغاز می‌شود اما اصلاح قانون معاینه فنی هنوز از سوی مجلس به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا به رسمیت شناخته نمی‌شود.در پی گزارش همشهری درخصوص اظهارات برخی اعضای فراکسیون شهری مجلس مبنی بر اینکه «کاهش قانون معاینه فنی از ۵سال به ۲سال صلاح نیست»، رحمت‌الله حافظی اعلام کرد که نمایندگان مجلس نیز بر اهمیت معاینه فنی و اینکه قانون باید اصلاح شود، واقف هستند اما اینکه چرا تاکنون به‌رغم تمام فشارها و هشدارها اقدامی در این خصوص صورت نگرفته، سؤال‌برانگیز است. این در حالی است که به گفته عضو شورای شهر تهران افزایش فروش برگه معاینه فنی غیرمجاز همچنان ادامه دارد و مأموران راهنمایی و رانندگی باید با جدیت و شدت بیشتری با فروشندگان برگه معاینه فنی برخورد کنند.

انجام معاینه فنی کارآمد به‌طوری که وضعیت ظاهری، نقص ترمز و وضعیت آلایندگی خودرو بررسی شود، می‌تواند نقش بسیار مؤثری در کاهش تصادفات ناشی از نقص فنی و طبیعتا کاهش آلودگی‌‌های ناشی از احتراق سوخت داشته باشد. به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران، شهروندانی که بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی برگه‌های غیرمجاز دریافت می‌کنند، با جان و سلامت خود و سایر شهروندان بازی می‌کنند.

آنان باید درنظر داشته باشند که نقص فنی خودرو در وهله اول گریبانگیر خود و خانواده‌شان خواهد شد. ضرورت برخورد با مراکز معاینه فنی غیرمجاز حاشیه شهر تهران که بدون انجام معاینه، برگه معاینه فنی تقلبی صادر می‌کنند، در شرایطی است که اگر بررسی معاینه فنی یکی از الزامات در رانندگی محسوب شود و با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی برخورد شود، قطعا درصد خطا کاهش می‌یابد. در عین حال قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی نیز باید اهتمام ویژ‌‌‌‌ه‌ای به اصلاح قانون ۵ساله معاینه فنی داشته باشند.

ضرورت انجام معاینه فنی در شرایطی است که انجام معاینه فنی مؤثر علاوه بر افزایش ایمنی سفر درون‌شهری، توقف در حاشیه معابر به‌دلیل نقص فنی خودروها را نیز کاهش می‌دهد و می‌تواند نقش مؤثری در کاهش ترافیک در روزهای ابتدایی مهرماه داشته باشد. براساس رویه هر ساله، امسال نیز پلیس راهنمایی و رانندگی از ابتدای مهرماه طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی را به اجرا درمی‌آورد. ولی‌الله آذروش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در این‌باره تصریح کرد که شهروندان می‌توانند با اندیشیدن تمهیدات لازم نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی معابر در آستانه مهرماه داشته باشند.

در روزهای ابتدایی مهرماه با بازگشایی مدارس به‌علت تشدید ترافیک و تردد بیشتر خودروها همچون سال‌های گذشته، تهران و سایر کلانشهرهای کشور با افزایش چشمگیر آلاینده در هوا روبه‌رو می‌شوند. علاوه بر کنترل وضعیت آلایندگی خودروها، بررسی وضعیت ایمنی خودروها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و توقف هر خودرو در حاشیه بزرگراه‌ها به‌علت نقص فنی می‌تواند موجب تشدید این ترافیک و بالطبع افزایش آلودگی هوا ناشی از کارکرد ایستایی خودروها در مسیر حرکتی شود. در عین حال معاینه فنی مستمر و کارآمد می‌‌تواند درصد قابل توجهی از حجم توقف خودروها به‌علت نقص فنی را کاهش دهد.