ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گزارشی از نمایشگاه نوشت‌افزار در شهر کتاب مرکزی

استقبال از دفاتر تحریر شهیدان بابایی و چمران/ تغییر اساسی در ارائه محصول

شهروندان:
نمایشگاه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر «شهر کتاب مرکزی» علی‌رغم اینکه در سال گذشته از تصاویر غربی برای ارائه این محصولات به مخاطبان خود استفاده می‌کرد امسال با تغییرات اساسی محصولات اسلامی _ ایرانی را عرضه کرده است.

نوشت‌افزارفارس نوشت: هر ساله با آغاز تحصیلی جدید شاهد برپایی نمایشگاه‌های مختلف نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در اقصی نقاط کشور هستیم که از جمله این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه «نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر شهر کتاب مرکزی» اشاره کرد.

این نمایشگاه سال گذشته با ارائه تصاویر غربی نظیر باب‌اسفنجی، بنتن، شرک، انگری برد و غیره به ارائه نوشت‌افزار و دفاتر تحریر می‌پرداخت که امسال شاهد تحول عظیم در ارائه محصولات فوق در شهر کتاب مرکزی هستیم.

اکثر دفاتر تحریر و نوشت‌افزارهایی که امسال در شهر کتاب مرکزی به کودکان و نوجوانان ارائه شده است، از برندهای اسلامی _ ایرانی نظیر «روشنا»، «قاصدک»، «آزاده»، «ایام» و «شهر موش‌ها» بود به گونه‌ای که کمتر می توانست در میان نوشت‌افزارها و لوازم‌التحریر تصاویر غربی را یافت که اگر هم بود فقط عکس باب اسفنجی بود که به قول مسئولان فروش این نمایشگاه، این تصویر از محبوبیت خاصی در میان مخاطبان خود برخوردار است.

در این میان به سراغ مهدی فرهمند از پرسنل فروشگاه شهر کتاب مرکزی رفته و با وی به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل آن را می‌خوانید:

آقای فرهمند امثال یک تغییر و تحول اساسی در چیدمان قفسه‌ها و ویترین نمایشگاه نوشت‌افزار شهر کتاب مرکزی مشاهده می‌شود، این ناشی از چیست؟

قبل از برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر شهر کتاب مرکزی،‌ نمایشگاهی تحت عنوان «ایران نوشت» برگزار شد که همین امر کمک شایانی برای انتخاب محصولات نمایشگاه‌ شهر کتاب مرکزی کرد.

در حوزه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر، محصولات وارداتی فروشگاه‌ها و شرکت‌های خاص خودشان را دارند و در طول سال محصولات‌شان را به ما معرفی می‌کنند ولی آنچه که در گذشته مورد غفلت بوده است عدم معرفی و تبلیغات مناسب نوشت‌افزارهای اسلامی _ ایرانی بوده است.

امسال نمایشگاه «ایران نوشت» باعث شد تا محصولات ایرانی که نسبت به سال گذشته ضعیف معرفی و پخش شده بودند را در این نمایشگاه مشاهده و سفارش‌های لازم را به تولیدکنندگان ارائه دهیم. حتی برپایی سمینارها و رونمایی دفاتر تحریر نظیر دفاتر «آزاده» با تصاویری نظیر کلاه قرمزی، شکرستان، پهلوانان و سنجد و دعوت آنها از مسئولان فروشگاه‌های مختلف باعث شد تا ما نیز از تولید و نحوه کیفیت این محصولات به خوبی آشنا شویم.

در این میان حتی برخی از تولیدکنندگان حاضر شدند تا ما از نزدیک کیفیت محصولات را تست کرده و سپس به خرید آن بپردازیم. این معرفی‌ها باعث شد تا یکسری از خریدهایمان را از آن موقع انجام دهیم یا پیش‌بینی خرید داشته باشیم.

هر سال برای خرید ملزومات مدرسه دانش‌آموزان برآوردهایی را می‌کنیم که به طور مثال سال گذشته به هزار عدد دفتر تحریر نیاز داشتیم اما امسال به ۱۲۰۰ عدد نیازمندیم به همین اساس طی یک نرخ رشدی، محصولات مورد نظر را تفکیک و از شرکت‌ها و برندهای مختلف به خریداری محصول می‌پردازیم به همین منظور نمایشگاه «ایران نوشت» باعث شد تا ما زودتر در جریان تولید نوع نوشت‌افزارها قرار گرفته و خریدهایمان را طبق آن انجام دهیم.

امسال دفاتر غربی در شهر کتاب کلاً حذف شده و فقط در برخی از محصولات فرهنگی شما تصویر «باب‌اسفنجی» را مشاهده می‌کنیم، دلیل آن چیست؟

* تأثیر نمایشگاه «ایران نوشت» در ارائه نوع نوشت‌افزار در این نمایشگاه

ما هیچ وقت فروش تصاویر«باربی» نداشتیم یا شخصیت‌هایی که به صورت فوکوس شده انسانی بودند، را نداشتیم اما به طور مثال تصاویر باب‌اسفنجی و بنتن که سال گذشته تولید آنها نیز بسیار زیاد بوده است، در فروشگاه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشگاه مرکزی کتاب مشاهده می‌شد.

همه این موضوعات نشأت گرفته از دو امر نظیر تولیدکننده محصولات و معرفی و پخش آن محصول است یعنی سال گذشته فقط همان دفاتر با تصاویر غربی را داشتیم یا دفاترمان ساده و جلدهای تک رنگ بود اما امسال نمایشگاه «ایران نوشت» باعث شد که ما نیز به این سمت حرکت کرده و در نمایشگاه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر اسلامی _ ایرانی از تصاویر داخلی استفاده کنیم.

* اکثر تصاویر دفاتر تحریر ایرانی، نوجوان پسند و با کیفیت است

درباره طرح‌ها و تصاویر دفاتر تحریر اسلامی _ ایرانی سخن بگوئید؟

اگرچه دفاتر تحریر برخی از برندهای اسلامی _ ایرانی نظیر «‌روشنا» و «ایام» فوکوس شده بر روی یکسری از شخصیت‌های تاریخی ما هستند اما در کنار آنها نیز شاهد تولید دفاتر تحریر با طرح‌های ساده و نوجوان پسند هم هستیم. به طور مثال طرح چهارخانه یا انیمیشن‌های تک عکس از پرنده یا تابلوهای نقاشی معروف دنیا، تصاویر آثار باستانی که بر روی دفاتر تحریر «آزاده» نقش بسته است، نیز بسیار زیبا، مطلوب و مخاطب‌ پسند است.

اگر دفاتر خوب و مرغوب با تصاویر اسلامی _ ایرانی تولید شود ما نیز تلاش می‌کنیم که از این نوع کالاها استفاده کنیم. اما وقتی دفتر با طرح اسلامی نباشد مجبور به استفاده از دفاتر با تصاویر غربی هستیم چراکه ذائقه مخاطب نیز باید مد نظر قرار گرفته شود اما در کل امسال تولید طرح‌های دفاتر تحریر اسلامی _ ایرانی بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

*در بخش توزیع و پخش نوشت‌افزارهای اسلامی _ ایرانی دچار ضعف شدید هستیم

درباره نقاط ضعف تولیدکنندگان نوشت‌افزار سخن بگوئید و پیشنهاداتی که شما به آنها دارید؟

نقاط قوت تولیدکنندگان نوشت‌افزار اسلامی _ ایرانی بسیار بیشتر از ضعف‌های آنها است، اما یک چیزی که نباید مورد غفلت آنها واقع شود، بحث توزیع و پخش این محصولات فرهنگی در تهران و شهر‌های بزرگ است، یعنی توزیع و پخش آنها بسیار ضعیف است و تجربه‌ای که در این بخش تولیدکنندگان باسابقه نظیر دفاتر تحریر «نهال» دارند، شاید تولیدکنندگان کنونی در بخش توزیع ندارند و هنوز هم به دنبال این هستند که سفارش را تلفنی بگیرند و مجبور می‌کنند که تعدادی از این دفاتر را بخرید تا به صورت مجانی برایتان ارسال کنیم.

به طور مثال یک تولیدکننده با سابقه، اگر فروشگاهی نیازمند ۲ کارتن دفتر تحریر باشد، آن را سریع با سرویس‌دهی رایگان در اختیار فروشگاه مورد نظر قرار می‌دهد اما تولیدکنندگان جدید می‌گویند شما تا تعداد زیاد محصول از ما خریداری نکنید، نمی‌توانیم سرویس‌دهی داشته باشیم که همین امر بخش توزیع را دچار مشکل خواهد کرد به همین منظور وقتی دفتر تحریر یک فروشگاهی به اتمام برسد قطعاً او نیز سفارش را به کسی ارائه می‌دهد که زودتر جنس مورد نظر را به فروشگاهش برساند.

* استقبال خوب مخاطبان شهر کتاب مرکزی از دفاتر تحریر با تصاویر شهیدان بابایی و چمران

پرفروش‌ترین دفاتر تحریر شهر کتاب مرکزی چه بوده است؟

بیشترین دفاتر تحریر مربوط به بخش «روشنا» با تصاویر همچون «شهیدعباس بابایی»، «شهیدمصطفی چمران» و عکس «جلال آل احمد» بوده است. تا حدی در این بخش فروش داشتیم که همه تصاویر این دفاتر به فروش رفته و سفارش جدید داده‌ایم.

بر اساس این گزارش، طیف‌های مختلفی از مردم مشتری اصلی شهر کتاب مرکزی هستند که در نشست‌های ادبی و هنری این مرکز حضور یافته و محصولات فرهنگی خود را از این بخش تهیه می‌کنند که خوشبختانه امسال نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر با تصاویر اسلامی _ ایرانی توانسته است، نظر اکثر مخاطبان این مرکز را به خود جلب کرده و مورد پسند آنها واقع شود که همین امر کار تولیدکنندگان ایرانی را برای تولید نوشت‌افزار و دفتر تحریر طی سال‌های آینده آن هم با توجه به تولید محصول با کیفیت و همراه با تصاویر جذاب و تأثیرگذار بسیار دشوارتر از گذشته می‌کند.

برچسب‌ها : , ,