ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

۱۵۰هزار مدرسه با بخاری نفتی به استقبال مهر می‌روند

شهروندان:
کمتر از ۱۰روز مانده به آغاز سال تحصیلی، با وجود تلاش‌های آموزش و پرورش برای شروع باشکوه فصل مدارس، کمبود‌های این حوزه پررنگ‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسند. کمبود فضای آموزشی، ایمن نبودن مدارس و تهدید خطر آتش‌سوزی تازه‌ترین مشکلاتی هستند که در روز گذشته مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفتند.

بخاری مدارسدر یک مورد رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور آب پاکی را روی کمبود سرانه آموزش در پایتخت ریخت و گفت: تهران با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه است. هم‌اکنون در تهران شرایط به‌گونه‌ای شده که دیگر زمین برای ساخت مدرسه وجود ندارد.

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد تهران به‌عنوان پایتخت باید وضعیت آموزشی مناسب‌تری داشته باشد، محمدرضا حافظی گفته: متأسفانه تهران محروم‌ترین شهر کشور به لحاظ فضای آموزشی است و هم در شمال شهر و هم در جنوب شهر تهران با این مشکل مواجه هستیم که علت اصلی آن عدم‌وجود زمین در تهران است. در منطقه ۲۲شهر تهران اغلب زمین‌ها به انبوه‌سازی‌ اختصاص یافته و دیگر زمینی براس ساخت مدرسه باقی نمانده است. در گذشته قانونی وجود داشت که به ازای احداث ۲۰۰واحد مسکونی یک مدرسه ساخته شود که هم‌اکنون این قانون لغو شده است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از ساختمان‌های مدارس در شهر تهران استیجاری است، افزود:‌ مالکان تعدادی از مدارس، حکم تخلیه را نیز از دادگاه گرفته‌اند. آموزش و پرورش درنظر دارد تا مدارس قدیمی شهر تهران را که موقعیت تجاری دارند تبدیل به احسن کرده و با فروش آنها اقدام به تهیه زمین برای ساخت مدرسه جدید کند.

آنطور که رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز گفته حتی ۵۰مدرسه‌ای که قرار است همزمان با آغاز سال تحصیلی در استان تهران افتتاح شود هم نمی‌تواند پاسخگوی نیاز این شهر به فضای آموزشی باشداما کمبود فضای آموزشی تنها مشکل پایتخت نیست. حافظی با اشاره به‌وجود مدارسی در تهران که با یک زلزله تخریب می‌شوند، گفت: در سال‌های گذشته مصوب شد تا ۹/۳میلیارد دلار از ذخایر ارزی برای ایمن‌سازی‌ مدارس اختصاص یابد اما به‌دلیل مشکلات کشور و بالا رفتن هزینه‌ها، هزینه‌های ساخت ساختمان آنقدر بالا رفت که توانستیم دو سوم مدارس کشور را ایمن‌سازی‌ کنیم و هم‌اکنون یک سوم از فضای مدارس کشور ناایمن است.

خطر آتش‌سوزی

از سویی رئیس مرکز تحقیقات سوختگی نیز با استناد به آمار سال گذشته وزارت آموزش و پرورش مبنی بر وجود بخاری نفتی در ۱۵۰هزار مدرسه، هشدار داد و گفت: غیراستاندارد بودن مدارس می‌تواند هرلحظه امکان حادثه مشابه آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد را تکرار کند.

دکتر محمدجواد فاطمی با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه تعداد مدارس غیراستاندارد از سال گذشته تاکنون کاهش یافته باشد، افزود: دانش‌آموزان در این مدارس به‌طور بالقوه در معرض خطر آتش‌سوزی و سوختگی قرار دارند و والدین باید نگران تحصیل فرزندانشان در اینگونه مدارس باشند.

او با تأکید بر اینکه به هیچ‌وجه نباید از بخاری‌های نفتی و حتی بخاری‌های کاربراتوری در مدارس استفاده شود، گفت: در این بخاری‌ها امکان آتش‌سوزی بالاست. برای سیستم گرمایشی مدارس باید از پکیج‌های گرمایشی و شوفاژ استفاده شود.

جالب است که اغلب مدیران مدارس غیراستاندارد، خطرات بالقوه این مدارس را به مسئولان متذکر شده‌اند اما کسی توجه نمی‌کند.

فاطمی با اشاره به هزینه‌های سنگین درمان سوختگی افزود: با این بودجه‌ها می‌توان تعداد زیادی از مدارس را استانداردسازی کرد. استانداردسازی کلاس‌های درسی مهم‌ترین عامل در پیشگیری از آتش‌سوزی است به‌طوری که حتی اگر به افراد در زمینه آتش‌سوزی آموزش دهیم اما استانداردسازی نشده باشد در پیشگیری از سوختگی مؤثر نخواهد بود.

او در گفت‌وگو با ایرنا خواستار اختصاص بودجه‌های کافی به استانداردسازی مدارس شد و گفت: فردی که دچار سوختگی شود، درمان نمی‌شود و ممکن است پوست آسیب‌دیده او با جراحی‌های ترمیمی تا حد زیادی بهبود یابد اما هیچگاه تا آخر عمر به وضع طبیعی بازنخواهد گشت. پوست از بین رفته ناشی از سوختگی، هیچ جایگزینی ندارد بنابراین بهتر است با توجه به فرارسیدن سال تحصیلی جدید، استانداردهای گرمایشی تمام مدارس بازبینی شود.