ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

افزایش ولادت، کاهش مرگ و ازدواج

شهروندان:
سازمان ثبت احوال آمار وقایع حیاتی ۵ ‌ماه گذشته را منتشر کرد. مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت این سازمان اعلام کرد: دراین مدت آمار ولادت نسبت به‌مدت مشابه سال قبل آن ۸/ ۳درصد رشد، آمار وفات یک درصد کاهش و آمار ازدواج نیز ۶/ ۴درصد کاهش داشته است.

جمعیتهمچنین استان البرز بیشترین و خراسان‌شمالی کمترین آمار ولادت را به‌خود اختصاص داده‌اند.

علی‌اکبر محزون با اشاره به اینکه میانگین رشد جمعیت تهران بالاتر از میانگین کشوری بوده و نسبت به مدت مشابه قبل افزایش ۱/ ۵درصدی داشته، گفت: طی ۵‌ماه ابتدای امسال ۶۲۶هزارو۹۱۱ ولادت در کل کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد ۳۲۳هزارو۲۱ نفر پسر و ۳۰۳هزارو۸۹۰ نفر دختر بوده‌اند و در مجموع در ازای هر ۲/ ۱۰۶پسر ۱۰۰دختر متولد شده است. به‌گفته وی، همچنین براساس آمارهای به‌دست آمده ۴۸۲هزارو۵۶۸ مورد ولادت در مناطق شهری و ۱۴۴هزارو۳۴۳ واقعه ولادت در مناطق روستایی رخ داده است.

محزون با اشاره به اینکه استان البرز با رشد ۴/ ۸درصدی بیشترین آمار ولادت را به‌خود اختصاص داده است، گفت: استان‌های قم با ۳/ ۸درصد و آذربایجان غربی با ۹/ ۷درصد بیشترین رشد ولادت را داشته‌اند. استان‌های خراسان‌شمالی با منفی ۹/ ۴، کهگیلویه‌و‌بویراحمد با منفی ۳/ ۲ و استان زنجان هم با منفی ۵/ ۱کمترین میزان ولادت را در میان استان‌ها به‌خود اختصاص داده‌اند. به گفته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در این ۵ماهه ۱۶۲هزارو۲۲۹ مورد واقعه وفات اتفاق افتاده و نسبت به‌مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش داشته است.

کاهش ۶/۴درصدی ازدواج

محزون همچنین با بیان اینکه طی ۵ماهه امسال ۲۸۸هزارو۱۸۳ واقعه ازدواج به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه ۶/ ۴درصد کاهش داشته، افزود: عامل اول این اتفاق ساختار سنی جمعیت است که از سن پیک ازدواج عبور کرده است. متولدین دهه۶۰ در ساختار جمعیتی بیشترین رقم را به‌خود اختصاص داده‌اند که این افراد از پیک جمعیتی سن ازدواج عبور کرده و باعث می‌شود آمار ازدواج کاهش پیدا کند. محزون همچنین درخصوص آمار طلاق گفت: در این مدت ۶۲هزارو۶۹ مورد طلاق به ثبت رسیده که نسبت به قبل افزایش داشته است اما درصد دقیق آن در آمار ۶ماهه اعلام خواهد شد.