ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک مدرس دانشگاه تاکید کرد

فردمحوری از آسیب‌های برنامه‎ریزی در حوزه آموزش و پرورش

شهروندان:
مدرس دانشگاه‎های لرستان گفت: در طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش روش‎های آموزش، شیوه‎ها، نوع پذیرش و نگهداری معلم تغییر کرده است.

کلاس درسمسعود هاشمی در گفت‎وگو با ایسنا، افزود: نظام آموزشی براساس این طرح به ۳-۳-۶ تغییر کرده است.

وی اظهار کرد: با این طرح در هر زیرمجموعه از آموزش و پرورش تغییر را شاهد هستیم.

هاشمی با بیان اینکه در این طرح معلم فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان انتخاب می‎شود، ادامه داد: آموزش فلسفه به کودکان در این مدل با روش‎های نوین انجام می‎گیرد و فقط شامل دبیرستان و دانشگاه نمی‎شود. در این طرح دانش‎آموزان با فناوری روز آشنا می‎شوند.

وی تصریح کرد: باید اجرای طرح گام به گام درست و حسابی طراحی شده باشد نه از روی احساسات انجام شود.

هاشمی افزود: پیام تحول این است که دانش‎آموزی تربیت کنیم به روز، کارآمد و ایرانی اسلامی و اهداف معنوی در این طرح کاملاً مشخص است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر دانش‎آموزی با اهداف اسلامی آشنا نباشد یک باسواد خطرناک تربیت می‎شود و مانند یک سم است.

وی با بیان اینکه رسانه‎ها، مدیران و اولیای دانش‎آموزان می‎توانند نقش موثری در اجرای بهتر این طرح داشته باشند، گفت: والدین امروز برای تعلیم و تربیت دانش‎آموزان دلواپسند که اکثراً هزینه می‎کنند.

هاشمی درباره اینکه اولین وظیفه تعلیم و تربیت آگاه کردن است، بیان کرد: اگر مردم آگاه باشند کار اصلی برای اجرای این طرح صورت گرفته و در این بین رسانه‎ها نقش مهمی برای آگاه کردن مردم دارند.

وی اظهار کرد: مهمترین عاملی که می‎تواند طرح را به هدف برساند توانمندی نیروی انسانی اجراکننده آن است. این طرح به صورت پایلوت و با دقت کامل اجرا می‎شود که کمترین خطر و افت را در آموزش و پرورش ایجاد کند.

هاشمی با بیان اینکه اگر فضای تربیت فردمحور نباشد و خرد جمعی باشد این طرح بهتر انجام می‎گیرد، گفت: یکی از آسیب‎های برنامه‎ریزی و طراحی در حوزه آموزش و پرورش، فردمحوری است.