ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

قطع ۲۷۰ اصله درخت در ۲ نقطه شهر از سوی سازمان‌های دولتی

شهروندان:
پرونده‌ای دیگر از قطع درختان در پایتخت به جریان می‌افتد. این‌بار همزمان از ۲ نقطه پایتخت خبر رسیده که ۲۷۰ اصله درخت قطع شده است.

قطع ۲۷۰ اصله درختعلاوه بر خبر قطع ۱۲۰ اصله درخت در محله جنت‌آباد منطقه ۵، خبری از منطقه ۲۱در رسانه‌ها پیچید که اقدام عجیب یک نهاد دولتی علیه محیط‌ زیست را نشان می‌دهد.

اقدامی که در پلاک۹۶ بلوار یاس در محله تهرانسر، رخ داد موجب شد اعضای شورای شهر به سرعت نسبت به پیگیری و عواقب وخیم آن هشدار دهند. مرکز هواشناسی استان تهران در روزهای اخیر حدود ۱۵۰اصله درخت را قطع کرده و بنا دارد به جای آن پارکینگی احداث کند.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران در این‌باره به فارس گفت: قطع درخت فرقی نمی‌کند توسط کدام نهاد یا سازمان‌های دولتی رخ دهد، چرا که اعضای شورای شهر با این موضوع به‌طور جد برخورد خواهند کرد.

پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در این‌باره اظهار داشت: متأسفم از اینکه یک سازمان دولتی به قطع حدود ۱۵۰اصله درخت اقدام کرده و قطعاً این موضوع از چشم نمایندگان مردم در شورای شهر پوشیده نخواهد بود.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با انتقاد از اقدام صورت گرفته، اظهار داشت: به‌زودی جزئیات این حادثه تلخ تهیه خواهد شد و از طریق شورای شهر پیگیری می‌شود. حافظی همچنین درباره قطع ۱۲۰اصله درخت در منطقه۵ گفت: این کار با حکم قاضی انجام شده است که ما نیز به این موضوع اعتراض داریم و حتماً طرح شکایت خواهیم کرد. پژمان پشمچی‌زاده شهردار منطقه۵ در این‌باره گفت: شهرداری بابت قطع درختان زمین واقع در محله جنت‌آباد شمالی که پیش از این مربوط به اداره اوقاف بوده، در دادسرای۵ شکایت کرده است. گفته می‌شود مالکیت این زمین سال‌ها قبل در اختیار سازمان اوقاف بوده که به اشخاص حقیقی دیگری واگذار شده است.

هواشناسی: غرض ورزی شخصی بوده!

در عین حال محمدعلی عزیزاقلی مدیرکل سازمان هواشناسی استان تهران به مهر گفت که سازمان هواشناسی حتی یک درخت قطع نکرده و تنها نهال‌های خشک و بوته‌های پراکنده را جمع کرده است. به گفته وی در گزارش‌ها تنه ۱۵۰اصل درختی که در پارک بهارستان جنت آباد قطع شده‌اند را به اشتباه به پای هواشناسی نوشته‌اند.

به گفته مسئولان هواشناسی، علت جمع‌آوری نهال‌های خشک تعریف پروژه‌ای بوده که در یک زمین بایر و سنگلاخ درحال اجراست و هدف ساماندهی و ایجاد فضای سبز در محوطه اطراف اداره کل هواشناسی استان تهران است. این پروژه قرار است تا ۲۲بهمن‌ماه سال‌جاری پایان یافته و اداره کل هواشناسی استان تهران رسما افتتاح شود. عزیزاقلی همچنین انتشار عکس‌هایی از درختان قطع شده را غرض ورزی‌های شخصی برخی کارکنان با مسئولان هواشناسی دانست و اصل قطع درختان را تکذیب کرد.