ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

۵۰ درصد ظرفیت شهرهای جدید اصفهان خالی است/ ایجاد شهر جدید شیخ بهایی؛ آری یا نه

شهروندان:
براساس قانون باید در ایران 16 شهر جدید ساخته شود که در اصفهان سه شهر فولاد شهر، بهارستان و مجلسی در حالی احداث شد که با وجود خالی بودن 50 درصد ظرفیت این شهرها، شهر چهارم اصفهان با نام شیخ بهایی که مازاد بر ظرفیت مصوبه قانونی است در دستور کار مسئولان اصفهان قرار گرفته است.

مسکنبه گزارش مهر، احداث شهر چهارم در اصفهان در حالی است که ظرفیت ۱۶ شهر جدید ایران که یک مصوبه قانونی است، تکمیل شده است.

ساخت شهر شیخ بهایی در شمال شرق شهرستان اصفهان در حواشی سجزی جایی که به آلوده ترین مکان در اصفهان مشهور است زیراکه مملوء از کوره‌های آجرپزی، صنایع، وجود کشتارگاه‌ها، فرودگاه، راه آهن، کارخانه‌های گچ سازی و آهک است، قدری قابل تامل است.

فلسفه ساخت سه شهر فولاد شهر، مجلسی و بهارستان در حالی است که در آن زمان به دلیل ساکن شدن هزاران نفر از کارکنان ذوب آهن در آن منطقه به دنبال مصوبه قانونی احداث شهرهای جدید ، فولاد شهر بنا شد و البته شهر مجلسی نیز بیشتر کارکنان فولاد مبارکه را در خود جای داده است و از این بابت کمتر اصفهانی حاضر به ساکن شدن در این دو شهر شده است.

به صورتی که از ظرفیت ۲۵۰ هزار نفری شهر مجلسی تنها ۱۰ هزار سکنه دارد و از ظرفیت ۷۰۰ هزار نفری فولاد شهر فقط ۲۰۰ هزار سکنه دارد.

اصول شهرسازی در اصفهان در ساخت شهرهای جدید رعایت نمی شود

با توجه به اینکه از دید کارشناسان شهرسازی، در هیچ یک از احداث شهرهای جدید در اصفهان اصول شهرسازی رعایت نشده است، عضو هیئت علمی گروه جغرافیا و شهرسازی دانشگاه اصفهان گفت: شهر ساخته دست بشر و یک حرکت پویا و زنده است و اگر اصول در آن رعایت نشود این شهر مریض می شود و مرگ آن فرا می رسد.

اصغر ضرابی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شهری که بر اساس اصول شهرسازی ساخته نشود طی قرن‌ها از بین می‌رود، ادامه داد: هر زمین و مکانی قابلیت شهرسازی ندارد به گونه‌ای که باید به وضعیت آب، خاک و مسئله آلودگی هوا توجه داشت.

وی با بیان اینکه در ساخت شهر ‏باید به محیط زیست ، وضعیت اکولوژیست و فضاهای سبز آن توجه کرد، افزود: در شهرسازی توجه به آب و هوا بسیار اهمیت دارد به عنوان مثال ایجاد شهر در دشت شیراز و یا حوالی باغ فین کاشان یا شمال تهران بهترین مکان برای شهرسازی است که حتی اگر در این مکان ها هم جمعیت کنترل نشود در آینده نزدیک آن مکان زیبا به کویر تبدیل می شود.

شهرهای جدید در اصفهان بدون مطالعه بنا شده است

استاد جغرافیا و شهرسازی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پیرامون شهر اصفهان بدون مطالعه اقدام به ساخت شهرهای جدید کرده اند، ادامه داد: به عنوان مثال ملک شهر، شاهین شهر و خانه اصفهان در جایی که بهترین زمین‌های کشاورزی بود، احداث شد و حالا به زمین های کویری مبدل شده است.

وی گفت: این در حالی است که در این مناطق باید هزینه های بسیاری صورت بگیرد تا فضای سبز ایجاد شود.

ضرابی با اعلام اینکه در ساخت شهرهای جدید باید ۱۸ مورد در نظرگرفته شود، بیان داشت: ساخت شهرهای جدید باید در حالی انجام گیرد که محیط زیست را تحت تهاجم قرار ندهیم و سبب آلودگی خاک و هوا نشویم.

گسترش شهر اصفهان و احداث شهرهای جدید براثر سودجویی ها برخی مسئولان

وی با اشاره به اینکه بر اساس سودجویی برخی از مسئولان، شهرهای جدید در اصفهان احداث شد، ادامه داد: به جای ساخت شهرهای جدید باید شهرهای کوچک و متوسط از جمله نجف آباد، شهرضا، کاشان و نطنز را گسترش داد.

عضو هیئت علمی گروه جغرافیا و شهرسازی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شهرسازی ها غیر متمرکز را باید در اصفهان ایجاد کنیم، گفت: لازم است به جای گسترش شهرسازی در عرض، آن را در ارتفاع توسعه دهیم و خدمات عمومی مردم را در شهرها ارتقا دهیم.

گفته شده برخی افراد در یک مقطع زمانی با خرید هزاران هکتار زمین، به منظور اینکه ارزش زمین آنها افزایش یابد، طرح احداث شهرهای جدید را دادند که از آن جمله می توان به شهر جدید بهارستان و شیخ بهایی اشاره کرد مسئله ای غیر مستقیم در نظرات عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به آن اشاره شد و عضو شورای اسلامی شهر اسلامی نیز در این ارتباط گفت: بعید می دانم که چنین چیزی صحت داشته باشد.

احداث شهرهای جدید، اصفهان را از حاشیه نشینی دور کرده است

عباس حاج رسولیها نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه شهر مجلسی به خوبی مکان یابی نشد و به همین دلیل اصفهانی ها از آن استقبال نکردند، گفت: فولاد شهر نیز تنها کارکنان ذوب آهن را در دل خود جای داده است و این در حالی است که بهارستان تقریبا تکمیل ظرفیت شده و شهر جدید شیخ بهایی یک مصوبه وزارت خانه ای است.

وی با اشاره به اینکه احداث شهرهای جدید در سطح استان اصفهان سبب شده که اصفهان از حاشیه نشینی دور شود، بیان داشت: مشاهده می کنید که در کلان شهرهایی همچون تهران و مشهد حاشیه نشینی زیاد است اما در اصفهان چنین چیزی را شاهد نبودیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهر جدید شیخ بهایی به عنوان شهر چهارم اصفهان کلیات آن به تصویب رسیده است و هنوز در مکان یابی آن به قطعیت نرسیدیم.

وی تصریح کرد: احداث شهرهای جدید برای کلان شهر اصفهان یک ضرورت است زیرا که تا ۴۰ سال آینده جمعیت این شهر روز به روز افزایش می یابد و نیاز به ساخت چنین شهرهایی است همانطور که شهر بهارستان در اوایل انقلاب کلنگ آن زده شد.

شهرسازی در اصفهان نباید در مسیر بادهای آلیزه ساخته شود

یک جغرافیدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با ساخت شهر شیخ بهایی در حوالی سجزی گفت: در صورتی که این شهر دور از منطقه صنعتی سجزی و در مسیر اصفهان به نائین ساخته شود، مکان مناسب تری است.

پرویز کردوانی بیان داشت: شهرسازی در اصفهان نباید در مسیر وزش بادهای آلیزه باشد یعنی از شمال شرق به سمت جنوب غربی ساخته شود زیرا که تمام گرد و غبار و آلودگی های منطقه صنعتی سجزی را به سمت خانه ها می کشاند و در آینده تمام مردم این مناطق در معرض انواع بیماری های قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه در جهان شهرسازی ها از دشت ها به سمت ارتفاعات کشیده شده است، گفت: ساخت شهرها در کوهستان ها و ارتفاعات آن هم در اصفهان ضمن اینکه مشکل آب را حل می کند با مسئله آلودگی هوا نیز مواجه نخواهیم شد.

استان اصفهان نیاز به ساخت شهرهای جدید ندارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با ساخت شهرهای جدید در این استان گفت: در ابتدا لازم است گفته شود که در سال ۷۲ ، مصوبه قانونی در خصوص ساخت شهرهای جدید در سطح کشور ۳۲ شهر بود که تاکنون ۱۸ شهر در ایران ساخته شده است.

محمودمحمودزاده با بیان اینکه شهر چهارم طی سفر دولت در سال ۸۶ مصوب شد و به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، گفت: ساخت شهر جدید شیخ بهایی یا همان شهر چهارم بر اساس موضوع جمعیت گیری نیست بلکه شهری است کیفی که مقرر شده ۳۰ هزار نفر را در دل خود جای دهد و در مقایس بین المللی ساخته شود.

وی با اظهار اینکه شهر شیخ بهایی یک شهر الکترونیکی و دانشگاهی است، ادامه داد: این شهر یک شهر موضوعی است و هیچ گاه به چشم یک شهر مسکونی دیده نشده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان در پاسخ به اینکه همانطور که می دانید فولادشهر برای کارکنان ذوب آهن و شهرمجلسی برای فولاد مبارکه و امروز شما می گویید شهر شیخ بهایی یک شهر دانشگاهی است به نظر شما اینکه شهری برای گروه های خاص ساخته شود، درست است یا خیر، شهرهایی که ۵۰ درصد ظرفیت آنها هنوز خالی از سکنه است، بیان داشت: اصفهان از بعد جمعیت نیاز به ساخت شهرهای جدید ندارد بلکه همانطور که مثلا اصفهان را کریدور علم و فرهنگ می دانند مقرر شده با ساخت شهر چهارم، شهر ایرانی اسلامی را در عرصه کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه شهر بهارستان و فولاد شهر از بهترین شهرهای جدید ساخته شده در سطح کشور است، گفت: در سال ۷۰ اصفهان و مشهد هم جمعیت بودند و اکنون مشهد یک میلیون نفر جمعیت اضافه تر از شهر اصفهان دارد زیرا که اصفهان توانست با ساخت شهرهای جدید مهاجرت ها را به جای اینکه وارد شهر کند در این شهرها جایگزین کند.

محمودزاده با تائید اینکه سخن آقای ضرابی استاد دانشگاه را می‌پذیرم که به جای ساخت شهرهای جدید لازم است که شهرهای میانه و متوسط را تجهیز به امکانات گسترده کرد و جمعیت را در آن ها بالا برد تا به سمت شهرسازی های جدید برویم، گفت: مصوبه شهرهای جدید یک مصوبه کشوری است و استانی نیست که بتوان به این سوال پاسخ داد.

وی اضافه کرد: اگر امکان توسعه شهرهای میانه نیست مثلا چرا فلاورجان را توسعه نمی دهیم به دلیل اینکه زمین های کشاورزی هست و نمی توان با شهرسازی امکان کشت و تولید را از بین برد.

تمام زمین هایی که تاکنون شهرسازی شده از اراضی ملی است

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان در پاسخ به اینکه در همین راستا خانه اصفهان و رهنان هم در اوایل انقلاب در قالب شهرهای اطراف استان در حالی ساخته شد که روزی زمین های کشاورزی بود و امروز با ساخت شهر تمام این زمین ها حالت زراعی خود را از دست داده و در دل اصفهان جای گرفته است، گفت: اگر امروز رهنان و خانه اصفهان در دل اصفهان قرار گرفته چون فاصله ای که ساخت یک شهر با استان باید داشته باشد رعایت نشده به گونه ای که این فاصله بین ۵ تا ۶ کیلومتر بوده است.

وی اظهار داشت: مثلا شهر بهارستان اگر بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر با اصفهان فاصله داشت بهتر بود.

محمودزاده گفت: اصفهان از بعد جمعیتی نیازی به ساخت شهرهای جدید ندارد.

محمودزاده با اشاره به اینکه تمام زمین هایی که تاکنون شهرسازی شده است از اراضی ملی است و شخصی نیست، بیان داشت: این گفته که عده ای زمین هایی خریداری و به خاطر ارزش گذاری بر آن طرح شهرسازی را ارائه و مصوب کرده اند، کذب است.

برچسب‌ها : ,