ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن:

روستاهای کشور تا سال ۱۴۰۵ به ۲ میلیون و۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید نیازدارند

شهروندان:
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن از تایید طرح جامع مسکن روستایی توسط وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: براساس این طرح باید تا سال 1405 دو میلیون و 400 هزار واحد مسکن روستایی جدید در کشور احداث شود.

مسکن روستاییحمیدرضا سهرابی در گفت و گو با ایرنا، افزود: نیاز مسکن روستایی ناشی از افزایش خانوار در روستاها از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۵ در مجموع ۲۴۸ هزار واحد برآورد شده است.

وی با اشاره به مزیت های اجرای این طرح در سطح کشور، یادآور شد: در این طرح نیازها، ظرفیت های موجود، چشم اندازهای بخش مسکن روستایی و آسیب شناسی برنامه های قبلی مسکن روستایی به تفکیک استانها تا سال ۱۴۰۵ به صورت آماری مشخص شده است.

وی با بیان اینکه براساس پیش بینی های صورت گرفته از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به طور متوسط به ۲۲ هزار واحد مسکن روستایی در سال نیاز داریم، گفت: بررسی ها نشان می دهد از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ نیز به طور متوسط به ۱۵ هزار واحد مسکن روستایی جدید در سال نیاز داریم که این واحدها باید در کشور احداث شوند.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران یادآورشد: براساس آمار مرکز آمار ایران تعداد واحدهای مسکونی روستایی کشور در سال ۹۰ برابر با پنج میلیون و ۷۱۳ هزار واحد بوده که این رقم در سال ۹۲ به پنج میلیون و ۳۸۲ هزار واحد رسیده در حالی که نیاز مسکن روستایی کشور در این سال پنج میلیون و ۸۹۹ هزار واحد برآورد می شود.

سهرابی با بیان اینکه آمارها حاکی از آن است که مجموع خانوارهای روستایی تا سال ۱۴۰۵ به شش میلیون و ۱۵۰ هزار خانوار افزایش یابد، گفت: براین اساس نیاز مسکن ناشی از افزایش خانوارهای روستایی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۵ در مجموع ۲۴۸ هزار واحد خواهد بود.

وی با اشاره به تعداد واحدهای غیرمقاوم موجود در روستاهای کشور، خاطرنشان کرد: در این طرح مقرر شده که براساس نیاز جامعه روستایی کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۵، یک میلیون و ۶۳۵ هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور با انجام نوسازی، مقاوم سازی شوند که این میزان ۵/۶۷ درصد واحدهای غیرمقاوم روستاها را شامل می شود.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران در عین حال تصریح کرد: بررسیهای آماری نشان می دهد که از ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ سالانه به طور متوسط نیازمند مقاوم سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با بهره گیری از تسهیلات بانکی هستیم.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح جامع مسکن روستایی در انتهای این دوره تعداد واحدهای مقاوم سازی شده در روستاهای کشور به پنج میلیون و ۱۵۰ هزار واحد مسکونی می رسد که این امر حاکی از آن است که ۸۴ درصد واحدهای مسکن روستایی با استفاده از مصالح جدید و ۶۷ درصد واحدهای یادشده نیز از نظر سازه در برابر حوادث طبیعی مقاوم سازی شده اند.

یادآورمی شود، نخستین همایش ملی روز روستا روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه سال جاری به منظور تکریم روستاییان و ارتقا جایگاه و منزلت آنان برای رسیدن به خودباوری و افزایش سهم جامعه روستایی در تولید ناخالص ملی کشور، با حضور مسئولان، نمایندگان شوراهای اسلامی روستاها و تمام دست اندرکاران عرصه روستاهای کشور توسط معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور در تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها : ,