ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تخریب خانه فاطمی و تکذیب میراث فرهنگی/ کارشناسان به نبود نقشه راه در مرمت آثار تاریخی گلستان معترضند

شهروندان:
خانه فاطمی، یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوره قاجار در گرگان است که توسط میراث فرهنگی خریداری شده و در حال حاضر نگرانی هایی از سوی کارشناسان و فعالان این بخش درباره وضعیت این خانه تاریخی وجود دارد اما اداره کل میراث فرهنگی با رد این نگرانی ها در باره این خانه از برنامه ریزی برای واگذاری خانه فاطمی به بخش خصوصی خبر می دهد.

خانه فاطمیبه گزارش خبرنگار مهر، خانه فاطمی تک بنای بزرگ با ۴۷ اتاق در فضای اندرونی و بیرونی، حیاط خلوت، تالارها و عناصر معماری منحصر به فرد به جا مانده از دوره قاجار است که به دلیل نبود اعتبار کافی در حال تخریب است. بنای تاریخی فاطمی در کنار مدرسه عمادیه، خانه باقری و خانه امیر لطیفی در طرح پردیسان و یکی از خانه های قدیمی است که مالکیت آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان است.

برخی کارشناسان برداشتن سقف خانه فاطمی و قرار گرفتن آن در معرض باد و باران را دلیل اصلی آسیب دیدگی به این بنای تاریخی و ارزشمند اعلام کرده و ادامه این روند را باعث تخریب کامل این اثر تاریخی می دانند.

مساحت بافت تاریخی شهر گرگان یکصدهکتار است که در این مساحت دست کم هزار بنای تاریخی در معرض خطر قرار دارد که سازمان میراث فرهنگی گلستان به دلیل هزینه بر بودن مرمت این بناهای تاریخی و نبود اعتبار، رسیدگی به شرایط خانه های تاریخی را برای این سازمان مقدور نمی داند.

میراث فرهنگی برنامه و نقشه راه برای مرمت خانه فاطمی در اختیار ندارد

یک کارشناس معماری از وضعیت خانه فاطمی ابراز نارضایتی کرد، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در حالی نخستین مراحل اجرایی این طرح مرمتی را آغاز کرد که برنامه و نقشه راه برای انجام آن در اختیار نداشت.

حسین کتولی با بیان این نکته که خانه فاطمی تنها بنای تاریخی است که مالکیت آن در اختیار اداره کل میراث فرهنگی گلستان است، افزود: در واقع وقتی یک بنای تاریخی به مالکیت میراث در می آید باید به عنوان یک نشانه، راهنما و معیار، مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این بنا به عنوان یک بنای تاریخی شاخص که هویت تاریخی و فرهنگی یک شهر یا منطقه را نشان می دهد باید مورد مرمت قرار می گرفت که سال گذشته سازمان میراث فرهنگی گلستان به بهانه مرمت سقف این بنای تاریخی را برداشت و این بنا را در معرض باد و باران قرار گرفت.

به گفته اﯾﻦ ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارشد ﻣﻌﻤﺎری، آنچه مسلم است اینکه چوب مهم ترین مصالح به کار رفته در درب و پنجره ها و دیگر قسمت های ساختمان های تاریخی این دیار کهن است که با برداشتن سقف میراث فرهنگی آن را مهیای تخریب کامل کرده است.

کتولی با اعلام این مطلب که با توجه به آسیب های ناشی از برداشته شدن سقف، بنا باید ابتدا بررسی شود، افزود: پایه های چوبی و دیوارهای این بنا توانایی مرمت را دارد اما مرمت موقت دردی را از این بنای تاریخی دوا نمی کند.

حتی یک قطره باران برای تخریب به این بنای تاریخی آسیب نخواهد زد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با تاکید بر این نکته که خانه فاطمی دارای سقف است، افزود: سقف این خانه ایزوگام شده و حتی یک قطره باران برای تخریب خانه به این بنای تاریخی آسیب نخواهد زد.

قربان عباسی افزود: خانه فاطمی یکی از آثار تاریخی است که میراث آن را خریداری کرده و در حال حاضر صندوق حفظ احیا باید تصمیم بگیرد که آن را به بخش خصوصی واگذار می کند یا خیر.

وی اظهار کرد: به دلیل بارندگی شدید سقف سفالی جوابگو نیست به همین دلیل قرار شد ابتدا سقف ایزوگام شود و پس از آن سفال ها چیده شود تا در صورت بارندگی شدید سقف با مشکل مواجه نشود.

این مسئول گلستانی تصریح کرد: نگاهمان این است که خانه فاطمی را به بخش خصوصی واگذار کنیم که این امر هم توسط صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی انجام می شود؛ ارزش ریالی این خانه را بر اساس قیمت کارشناسی رسمی دادگستری مشخص می شود تا به بخش خصوصی واگذار کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در توضیح کاربری این بناهای تاریخی، گفت: کاربری این خانه تاریخی که زیر نظر صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی هستند، سفره خانه سنتی، هتل و هر امری که مرتبط با گردشگری و خدمات از این قبیل، خواهد شد.

حدود ۵۰ میلیون تومان برای مرمت خانه فاطمی هزینه شده است

عباسی مبلغ خریداری خانه فاطمی را ۴۸۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: حدود ۵۰ میلیون تومان برای مرمت خانه فاطمی هزینه شده که اگر صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی به بخش خصوصی واگذار نکند مرمت را دوباره آغاز خواهیم کرد.

وی در توضیح این بنای تاریخی، گفت: خانه فاطمی تک بنایی بزرگ با ۴۷ اتاق در فضای اندرونی و بیرونی، حیاط خلوت، تالارها و عناصر معماری منحصر به فردی است که آن را از بناهای هم دوره خود متمایز می‌ کند.

قربان عباسی افزود: این خانه جز چهار خانه گرگان است که در کنار مدرسه عمادیه،خانه باقری و خانه امیر لطیفی در طرح پردیسان قرار دارد که بخش هایی از آن مورد مرمت قرار گرفته و سایر قسمت های آن به صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی به بخش خصوصی مرتبط است.

به گزارش خبرنگار مهر، بافت تاریخی گرگان به عنوان کهن ترین و قدیمی ترین اثر تاریخی در کشور است که هویت و شناسنامه تاریخی کهن مردم این منطقه به شمار می آید از این رو حفظ و صیانت از این اثر تاریخی ارزشمند برای مردم و مسئولین و تمامی افراد مسئول یک ضرورت به مشار می رود.

در مدت دو سال گذشته بناهای شهرستان گرگان در بافت تاریخی به دلیل بی توجهی مسئولین، در حال تخریب است و اگر متولیان این بخش دست به کار نشوند در آینده ای نزدیک چیزی برای نشان دادن هویت تاریخی به نسل های آینده نخواهیم داشت انتظار می رود تا تمامی بخشهای مرتبط با این موضوع دست به کار شوند تا آنچه را که از گذشته برایمان مانده به جا مانده برای نسل های آینده بتوانیم حفظ کنیم.