ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزير راه و شهرسازي خبرداد:

صرفه جویی پنج و نیم میلیاردی لیتری گازوئیل در قم – گرمسار/ لزوم توجه به معماری و زیباسازی جاده ها

شهروندان:
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه با افتتاح پروژه قم – گرمسار، در 20 سال آینده پنج و نیم میلیارد لیتر گازوئیل صرفه جویی می شود بر استقرار دوربین های کنترل سرعت قبل از افتتاح پروژه تاکید و بیان کرد: باید مفهوم معماری راه را در دستور کار پروژه‌های راهسازی قرار دهیم.

جاده قم - گرمساربه گزارش روابط عمومی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که از پروژه در دست اجرای محور قم- گرمسار بازدید می کرد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پروژه هم اکنون ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و زمانبندی اجرای آن به صورت کامل رعایت شده است اظهارامیدواری کرد که در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه آزادراه قم – گرمسار یکی از مهمترین پروژه های کشور است که بخش عمده ای از ترافیک تهران را منحرف می کند و با توجه به اینکه این جاده یکی از محورهای مهم اتصال جنوب و جنوب غرب کشور به سمت شمال شرق کشور می باشد، محیط زیست تهران نیز مصون خواهد ماند و شاهد صرفه جویی در مصرف انرژی و آسایش مسافران خواهیم بود.

آخوندی بیان کرد: با افتتاح این پروژه ۸۵ کیلومتر مسیر جنوب و جنوب غرب کشور به سمت مشهدالرضا و شمال شرق کاهش یافته و شاهد این خواهیم بود که یک و نیم ساعت خودروهای سواری و دو و نیم ساعت خودروهای باری و سنگین مسیری کوتاه تر نسبت به گذشته خواهند داشت که با افتتاح پروژه قم – گرمسار، طی ۲۰ سال آینده پنج و نیم میلیارد لیتر سوخت صرفه جویی می شود.

وی افزود: تصمیم وزارت راه و شهرسازی بر این است که هیچ پروژه‌ای بدون تکمیل موراد ایمنی تحویل نشود و در این پروژه ابتدا باید سیستم‌های مدیریت کنترل، خط کشی و سایر استانداردها تکمیل شوند و هرگاه این مهم صورت گرفت آنگاه تحویل سازمان راهداری خواهد شد و دوربین های کنترل سرعت باید قبل از افتتاح در جاده مستقر شود.

آخوندی ادامه داد: لازم است شرکت ساخت، پیمانکار و راهداری تیمی را برای تحویل آزاد راه قم گرمسار از هم اکنون تشکیل دهند و همه جوانب کار را آماده کنند.

توجه به ابعاد ایمنی، معماری و زیبایی جاده ها

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در مبحث معماری و زیباسازی جاده و حریم و منظر آن هم باید اقدام لازم صورت گیرد؛ مشاور جاده و مشاور معماری باید هماهنگ با یکدیگر عمل کنند تا علاوه بر مسائل فنی، زیبایی جاده و آسایش مسافران هم تامین شود.

آخوندی با بیان اینکه باید مفهوم معماری راه را در دستور کار پروژه‌های راهسازی قرار دهیم افزود: فقط کف جاده نیست که اهمیت دارد بلکه مجموعه راه از همه ابعاد یعنی ایمنی، معماری و زیبایی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به مفهوم معماری راه تاکنون توجهی نشده اظهار داشت: این اصطلاح باید در ادبیات وزارت راه و شهرسازی وارد شود.

وی همچنین در مورد مطالبات پیمانکاران اعلام کرد: با توجه به مصوبه هیئت دولت در خصوص تهاتر مطالبات پیمانکاران می‌توانیم در این پروژه هم این کار را انجام داده و برای پرداخت مطالبات قرارگاه در این پروژه مشکلی وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از هموطنان به صورت غیر قانونی وارد این جاده می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند ‏به همین دلیل به پیمانکار اعلام کرده‌ایم تمام ورودی‌ها را به این مسیر که دوره کارگاهی خود را طی ‏می‌کند مسدود کند زیرا تمام مسئولیت‌ها تا زمانی که آزادراه تحویل سازمان راهداری نشده بر عهده ‏پیمانکار است.‏

آخوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات دولت در زمینه اجرای پروژه‌های آزادراهی بیان کرد: در ‏حال حاضر تمام پروژه‌هایی از این دست فعال شده‌اند و طی پنج ماهه نخست امسال بیش از ۵۰۰ ‏هزار تن آسفالت‌ریزی در طرح‌های مختلف داشته‌ایم.‏

وی با بیان اینکه پروژه‌های دیگری را هم در همین راستا شروع کرده‌ایم، گفت: ۲۰۰ ‏کیلومتر از طرح آزادراهی حرم تا حرم ویژه اتصال قم به مشهد مقدس باقی‌مانده که به زودی عملیات ‏اجرایی این قسمت نیز شروع می‌شود.‏

وی به طرح احداث کمربند جنوب غربی تهران و اتصال آن به محور قم – گرمسار نیز اشاره کرد و افزود: پس از تصویب این طرح در هیئت دولت آماده احداث این کمربندی خواهیم بود تا به آزاد راه قم – گرمسار متصل شود.

محور قم – گرمسار ۱۵۲ کیلومتر طرح ریزی شده است که ۷۴ کیلومتر آن در محدوده قم، ۴۶ کیلومتر در محدوده استان تهران و ۳۲ کیلومتر آن در محدوده استان سمنان است.۶۰ درصد از هزینه و اعتبار احداث این آزادراه با اعتبار دولتی و ۴۰ درصد با اعتبار بخش خصوصی اجرا می شود. پیش بینی می شود در سال ۹۴، روزانه ۱۲ هزار تردد خودروی سبک و سنگین در این محور ثبت شود.

در این پروژه ۱۲ و نیم میلیون متر مکعب خاک برداری شده و یک میلیون متر مکعب آسفالت استفاده شده است.