ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش:

مسدودکردن شبکه‌های اجتماعی ادامه‌دار نخواهد بود/ فعالیت ۳۰۰ سایت غیراخلاقی همسریابی

شهروندان:
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: قصد داریم جشنواره ازدواج را یازدهم دی‌ماه، سالروز ازدواج حضرت پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) برگزار کنیم و در این روز به خیرین ازدواج هم می‌پردازیم.

محمود گلزاریبه گزارش ایسنا، دکتر محمود گلزاری در نشست خبری که امروز شنبه در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، افزود: امروز دبیرخانه جشنواره ازدواج فعالیت خود را آغاز کرده است و قرار است در این جشنواره از خبرنگاران برتر حوزه ازدواج تقدیر شود. برخی افراد به ما برای برگزاری هفته ازدواج پیشنهاداتی داده‌اند. به عنوان نمونه پیشنهاد مقایسه سفره‌های عقد سنتی و مدرن را داده‌اند و ما نیز از آنها برآورد هزینه‌ها را درخواست کردیم اعلام کردند که حدود ۵۰ میلیون تومان برای این کار بودجه نیاز است. این در حالی است که ما انجام کارهای نمایشی را قبول نداریم.

وی تاکید کرد: قرار است طی سه تا شش ماه برترین‌های حوزه ازدواج را با مکانیزم‌های علمی، مشخص کنیم و از برگزیدگان کتاب ازدواج نیز تجلیل کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: این جشنواره در دو حوزه آثار مکتوب و غیرمکتوب برگزار می‌شود.

گلزاری درباره وام ازدواج نیز اظهارکرد: با فشار رسانه‌ها و پیگیری ما اعطای وام ازدواج آغاز شد و این کار ادامه دارد. البته برخی از استان‌ها مانند قم با مساعدت استانداری‌ها بیش از ۳ میلیون تومان به زوجین پرداخت کرده‌اند.

موضوع جوانان در برنامه ششم پررنگ‌تر دیده می‌شود

وی درباره اقدامات انجام شده برای پررنگ‌تر شدن جوانان در برنامه ششم توسعه گفت: جلسه‌ای با دکترنوبخت، معاون نظارت و راهبردی ریاست جمهوری داشتیم و قصد داریم که موضوع جوانان در برنامه ششم پررنگ‌تر دیده شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره مراکز کنترل خشم اظهارکرد: راه‌اندازی مراکز پیشگیری و کنترل خشم پس از تغییرات داخل شهرداری به تعویق افتاد. البته قصد داریم با مساعدت معاونت‌های پیشگیری و فرهنگی قوه قضاییه و وزارت بهداشت این مراکز را راه‌اندازی کنیم. علاوه بر آن این موضوع جزو دومین دستور جلسات شورای عالی جوانان است تا این موضوع در کل کشور انجام شود.

گلزاری درباره اقدامات انجام شده در زمینه همسان‌گزینی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰ سایت غیرقانونی و غیراخلاقی در زمینه همسریابی فعالیت می‌کنند که در جهت همسان‌گزینی، سازمان تبلیغات اسلامی طرحی را آغاز کرده و قرار است با همکاری وزارت ورزش و جوانان این طرح فعال شود. نهم مهرماه نشست علمی تخصصی با سازمان تبلیغات اسلامی و صاحبنظران داریم تا زمینه‌های راه‌اندازی این سامانه با رویکرد ایرانی و اسلامی فراهم شود.

وی درباره طرح سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه همسان‌گزینی اظهارکرد: در این سامانه افراد علاقه‌مند می‌توانند ثبت‌نام و مشخصات خود را ذکر کنند. قرار است وزارت ورزش و جوانان افرادی را به عنوان واسطه ازدواج آموزش دهد تا در این طرح مشارکت کنند. علاوه بر آن افراد ثبت‌نام کرده می‌توانند به مراکز مشاوره ازدواج ارجاع داده شوند تا با استفاده از مشاوره‌های علمی، فرد مناسبی را برای خود برگزینند. از سوی دیگر قرار است هزینه‌های این کار در پایین‌ترین حد ممکن باشد.

برخی شبکه‌های اجتماعی اولین و دومین کشور پرجمعیت دنیا هستند

نمی‌توان شبکه‌های اجتماعی را نادیده گرفت

گلزاری در پاسخ به پرسش ایسنا درباره نامه قوه قضاییه به وزیر اطلاعات و ارتباطات به منظور فراهم‌آوری زمینه‌های مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و واتس‌آپ اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی ظرفیت و توان زیادی در دنیای کنونی دارند و شاهد تاثیرگذاری‌آنها در جاهای مختلف از جمله جنگ غزه بوده‌ایم. بنابراین نمی‌توانیم این شبکه‌ها را نادیده گرفت و برخی شبکه‌های اجتماعی اولین و دومین کشور پرجمعیت دنیا هستند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: دولت از جمله رییس جمهور بارها و بارها اعلام کرده‌اند که شبکه‌های اجتماعی واقعیتی هستند که نمی‌توان آنان را نادیده گرفت. ما نتایج مقابله با ماهواره و ویدیو را دیده‌ایم. لازم است برای استفاده بهینه افراد از شبکه‌های اجتماعی فرهنگ‌سازی کنیم.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی مانند پارک‌ها هستند، همانگونه که در این مکان‌ها امکان آرامش و تفریح وجود دارد، امکان دارد موادمخدر نیز پخش شود. آیا می‌توان به علت وجود آسیب‌هایی در این مکان استفاده از آنها را ممنوع کرد؟

گلزاری تصریح کرد: علمای حوزه علمیه نیز مخالف استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیستند. مسدود کردن این شبکه‌ها ادامه‌دار نخواهد بود، اما باید جلوی سوءاستفاده برخی افراد از آنها را گرفت و نباید این موضوع نادیده انگاشته شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: من به عنوان فردی فرهنگی که مسئولیتی در وزارت ورزش و جوانان نیز دارم، شاهد هستم که جوانان بسیار خوب و نخبه‌ای در قالب گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوند و با یکدیگر اطلاعات رد و بدل می‌کنند. تقاضا می‌کنم به همه ابعاد شبکه‌های اجتماعی توجه شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز خدمات مشاوره پیش از ازدواج تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است، گفت: یکی از برنامه‌های پیشنهادی دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیمه شدن مشاوره‌های پیش از ازدواج بود. در این زمینه با دکتر میدری جلسه‌ای گذاشتیم و قرار شد در صورت امکان مشاوره‌های پیش از ازدواج طی سه تا پنج جلسه در مراکز دارای مجوز که اعتبار آنها را اعلام کرده‌ایم و برنامه‌های مشخص، خدمات مشاوره تحت پوشش بیمه قرار گیرد. این برنامه براساس سند ملی پیش از ازدواج است. بنابراین در همه نقاط کشور به صورت یکسان اجرا می‌شود.

گلزاری افزود: با توجه به آنکه سالانه ۸۰۰ هزار واقعه ازدواج داخل کشور رخ می‌دهد، برای سه جلسه مشاوره ازدواج به پرداخت حدود ۲۰۰ هزار تومان نیاز است. بسیاری از افراد توان پرداخت این مبلغ را ندارند. بنابراین برای مشاوره پیش از ازدواج مراجعه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه سومین جلسه ستاد ساماندهی تا یک ماه آینده تشکیل می‌شود، اظهار کرد: قرار است سند مشاوره ازدواج و خانواده در این ستاد به تصویب برسد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره نظر شورای عالی جوانان در زمینه ادغام و تفکیک حوزه جوانان گفت: قریب به اتفاق اعضا مخالف ادغام بودند. البته در شورای راهبردی جوانان نیز در این زمینه بحث و بررسی شده و دیدگاه‌هایی نیز به دفتر معاون اول رییس جمهور در زمینه تفکیک و ادغام حوزه جوانان رسیده است.

گلزاری افزود: معاونت راهبردی ریاست جمهوری ظرف دو ماه موظف است تمام نظرات درباره ادغام و تفکیک را جمع‌آوری کند، سپس در این زمینه جلسه‌ای برگزار شود و برآیند آن در هیات دولت مطرح شود و در صورت نیاز در مجلس شورای اسلامی فرستاده شود.

وی افزود: امیدواریم این موضوع در دستور کار دومین جلسه شورای عالی جوانان نیز گنجانده شود که احتمالا دی‌ماه تشکیل می‌شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره مدرسه خانواده اظهار کرد: قرار است دوره‌هایی در قالب روابط با بزرگترها، روابط همسران با یکدیگر و… برگزار شود.

گلزاری درباره بودجه جوانان در وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: این بودجه نسبت به سابق از یک سوم کمتر شده است و پس از ادغام دو حوزه ورزش و جوانان این بودجه کاهش یافت؛ البته بودجه ۹۳ وزارت ورزش و جوانان نیز چندان زیاد دیده نشده است. بودجه جوانان در بودجه سال ۸۶ شش صدم بودجه عمومی، سال ۹۲ یک صدم و سال ۹۳ دوصدم بودجه عمومی بوده است. بنابراین یک دوم تا یک سوم بودجه جوانان نسبت به ۱۰ سال قبل کمتر شده است. علاوه بر آن در سال جاری یک سوم بودجه جوانان تخصیص پیدا کرده است که ما درصدد افزایش تخصیص هستیم.

وی درباره قانون جوانان گفت: یک قانون پرباری در حوزه جوانان وجود داشت که لازم است به روز شود. قرار است این قانون مورد بررسی قرار گیرد و به عنوان نمونه دو تا سه جزء آن باید تغییر کند که قرار است با همکاری وزارت ورزش و جوانان ومعاونت راهبردی ریاست جمهوری، به این موضوع بپردازیم و تا دو هفته آینده این قانون بررسی شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که به عملکرد خودتان چه نمره‌ای می‌دهید، اظهار کرد: به خودم نمره بالای ۱۷ می‌دهم این در حالی است که نمره دستگاه‌های دولتی در حوزه جوانان بسیار پایین است. این در حالی است که طبق ماده ۴۱ برنامه پنجم توسعه، دستگاه‌های مختلف باید به جوانان بپردازند.

گلزاری با بیان اینکه از دستگاه‌های تبلیغاتی، فرهنگی و حتی رسانه‌ای گله دارم، گفت: حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان ۳۵ عضو ستادی و ۲۰ نفر عضو کارشناسی برای ۲۴ میلیون جمعیت جوان دارد. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، مساله جوانان مساله همه کشور است. در این شرایط از مجلس انتظار داریم که جدی‌تر به حوزه جوانان بپردازد و در این راستا فراکسیون جوانان و کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزش می‌توانند دست ما را بگیرند.

وی افزود: در پایان سال ۹۳ در ستاد ساماندهی امور جوانان به دستگاه‌های عضو نمره می‌دهیم البته نمره ستادهای استانی مانند خراسان‌رضوی، اصفهان، ایلام، لرستان بسیار بهتر از تهران بوده است البته استاندار تهران نیز به موضوع جوانان توجه ویژه‌ای دارد. در واقع استانداری‌ها بیش از مسئولان سایر دستگاه‌ها در حوزه جوانان کار کرده‌اند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره تخفیف کارت جهیزیه اظهار کرد: تحقق این کار ابعاد متعددی دارد که باید حل شود. تاکنون دو کارخانه معتبر داخلی تولید کننده لوازم خانگی برای مشارکت در این کار اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما ما قصد داریم که شرکت‌های بیشتری به منظور اعطای کارت جهیزیه مشارکت کنند تا توهم ضدوبند و انحصار به وجود نیاید. به همین منظور در پورتال وزارت ورزش و جوانان، فراخوانی را منتشر کرده‌ایم تا شرکت‌های علاقه‌مند به مشارکت در این کار با ما همکاری کنند.

گلزاری افزود: با بانک ملی نیز برای تخفیف کارت جهیزیه صحبت کردیم و این بانک نیز اعلام آمادگی کرده است.

وی تصریح کرد: فراهم کردن تسهیلات اقتصادی برای ازدواج جوانان در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری نیز هست و قصد داریم به زوجین بیش از تخفیف رایج، تخفیف داده شود. در هرحال قرار است تا دو هفته آینده ابعاد این موضوع روشن‌تر شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در زمینه اقدامات وزارت ورزش و جوانان برای تامین امنیت شغلی جوانان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد جوانان بیکار هستند که حدود ۸ میلیون نفر می‌شود و در حال حاضر نیز اشتغال با تحصیلات نسبت معکوس دارد.

گلزاری با بیان اینکه مشکل تحصیلات جوانان تا حدود زیادی حل شده است، افزود: دختران دو برابر پسران وارد دانشگاه‌ها می‌شوند البته لازم است در سیستم تحصیلات تجدیدنظر کنیم، چراکه برخی از فارغ‌التحصیلان بازار کار ندارند.

وی با بیان اینکه بخش عمده کاهش آسیب‌اجتماعی با اشتغال خوب حل می‌شود، اظهار کرد: اشتغال خوب بر تحکیم خانواده‌ها نیز تاثیر مثبتی دارد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مشارکت اجتماعی جوانان اظهار کرد: در دوره‌ای تعداد سازمان‌های مردم نهاد بسیار افزایش یافت ولی بخشی از آنها توانمندی‌های لازم را نداشتند، این در حالی است که مشارکت بدون توانمندی مشکل‌آفرین است. بنابراین قصد داریم در حوزه کارآفرینی و مناطق آزاد در زمینه توانمندی جوانان فعالیت کنیم.

گلزاری افزود: ما مانند پدر جوانان هستیم و تلاش می‌کنیم زمینه‌های مختلف را برای آنان فراهم کنیم.

وی با اشاره به طلاق جوانان اظهارکرد: طلاق با سایر آسیب‌ها تفاوت دارد. درصد بالایی از مطلقه‌ها انسان‌های سالمی هستند که به دلایلی در زندگی مشترک خود موفق نبوده‌اند. لازم است ما فرهنگ ازدواج با طلاق‌گرفته‌ها را اشاعه دهیم، این در حالی است که اکنون برخی مردان ۳۷، ۳۸ ساله حاضر با ازدواج با دخترانی که در زمان عقد از همسران خود جدا شده‌اند، نیستند و به ازدواج با دختران مجرد تمایل دارند.

به گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان لازم است نگاه منفی به مطلقه‌ها را کاهش دهیم و صدا وسیما و سایر رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه کار جدی انجام دهند.

گلزاری درباره ازدواج سپید اظهار کرد: تعداد این ازدواج‌ها در کشورمان زیاد نیست. البته باید توجه داشت که افزایش یک پدیده غیرطبیعی نشان‌دهنده بسته شدن راه‌های طبیعی برای اعطای نیازهاست. ازدواج رسمی نیاز افراد است اما زمانی که امکان این کار کاهش یابد، افراد ممکن است به راه‌های غیرطبیعی برای ارضای نیازهای خود روی بیاورند.

وی درباره اقدامات وزارت ورزش و جوانان در حوزه انتشار کتاب اظهارکرد: با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اقداماتی مانند تجلیل از ناشران جوان را انجام دادیم. برای جشنواره ازدواج نیز با دکتر صالحی رییس کتابخانه ملی صحبت کرده‌ایم تا به نویسندگان برگزیده حوزه جوانان و خانواده جایزه بدهیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: جوانان نویسنده، نمایشنامه‌نویس و شاعر قرار است به ما معرفی شوند و ما قصد داریم محتوای خوبی را با هزینه خودمان در اختیار آنها قرار دهیم و به این ترتیب با کمک وزارت ارشاد نویسندگان جوان را حمایت کنیم.

گلزاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در زمینه مشارکت اجتماعی جوانان اظهارکرد: دولت هشتم، چهار هزار و ۲۹۷ سمن جوانان را به دولت بعدی تحویل داد، اما در پایان دولت دهم، این تعداد به ۱۹۸ سمن رسیده بود؛ چراکه با نگاه امنیتی مشارکت جوانان بسیار تقلیل پیدا کرده بود.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تفاهم‌ با سازمان نظام روانشناسی، اظهار کرد: زمان سازمان ملی جوانان، سازمان نظام روانشناسی هنوز کار خود را آغاز نکرده بود. بنابراین مجوز تاسیس مراکز مشاوره ازدواج را سازمان ملی جوانان صادر می‌کرد، اما در دولت قبل با وجود آغاز فعالیت سازمان نظام روانشناسی، وزارت ورزش و جوانان قصد داشت همچنان به مراکز مشاوره مجوز بدهد و پیش از این به حدود ۲۰۰ مرکز مجوز داده بود که همین مساله موجب ایجاد اختلاف بین سازمان نظام روانشناسی و وزارت ورزش جوانان شد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: پس از آنکه کار خود را در وزارت ورزش و جوانان آغاز کردیم آیین‌نامه مراکز مشاوره ازدواج و خانواده را تنظیم کرده‌ایم که وظایف ما و سازمان نظام روانشناسی در آن مشخص و این آیین‌نامه در شورای عالی جوانان تصویب شد.

گلزاری با اشاره به تاکید وزیر ورزش و جوانان برای راه‌اندازی سازمان نظام ورزشی گفت: وزارت ورزش و جوانان به دنبال تاسیس این سازمان است تا هرکس به خود حق ندهد که به عنوان صاحبنظر ورزشی اظهار نظر کند.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی جوانان اظهار کرد: در دو سال آخر دولت دهم این شورا تشکیل نشده بود، اما نخستین جلسه شورای عالی جوانان در دولت یازدهم اول مهرماه با حضور ۹ نفر از وزرا و برخی از معاونان وزیران تشکیل شد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: از برخی از وزرا به علت حضور نیافتن در این جلسه گله داریم چراکه خودم به همه وزرا پیامک زده بودم و از آنها درخواست کرده بودم تا با توجه به اهمیت حوزه جوانان در این جلسه حضور پیدا کنند.

گلزاری در ادامه گفت: بنا به تاکید معاون اول رییس جمهور تلاش می‌کنیم که هر سه ماه یک بار شورای عالی جوانان تشکیل شود.

وی درباره برگزاری ستاد ساماندهی جوانان اظهارکرد: این ستاد نیز پیش از این تشکیل نمی‌شد. در جلسه اول اغلب معاونان وزرا را دعوت کردیم و جلسه دوم نیز برگزار شد. امیدواریم که دستگاه‌ها ستاد ملی ساماندهی را جدی بگیرند. اگر در جلسه سوم وزیران نمایندگان تام‌الاختیار خود را در سطح معاون وزیر نفرستند، اسامی آنها را به رسانه‌ها و دولت منعکس می‌کنیم. نگرانیم که مانند دولت قبل ستاد ساماندهی جوانان به ستادی صوری تبدیل شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مجمع خیرین ازدواج اظهار کرد: هیات امنا و هیات مدیره مجمع ملی خیرین ازدواج مشخص شده است و مراحل تصویب قانونی آن طی و آیین‌نامه آن تدوین شده است تا بتوانیم به صورت شبکه‌ای از خیرین ازدوج بهره ببریم.

گلزاری با اشاره به آمار طلاق در کشور گفت: در کلانشهرها ۳۰ درصد از ازدواج‌ها در پنج سال اول زندگی به طلاق می‌انجامد. ۱۵ تا ۲۰ درصد ازدواج‌ها در سال اول منجر به جدایی می شود که یکی از دلایل این آمار انتخاب نادرست همسر یا نداشتن مهارت اداره زندگی است و ما تلاش می‌کنیم تا در جهت کاستن از این مشکلات گام برداریم و ما حتی تا پس از طلاق برای جوانان برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم. در حال حاضر ۸۰ درصد از افراد مطلقه جوان هستند و طلاق برای بسیاری از آنها مانند سونامی و زلزله است.