ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تراژدی گرانفروشی در پایانه‌های مسافربری مشهد ادامه دارد/ حکایت فروشندگان متخلف و زائران معترض

شهروندان:
ریتم تند گرانفروشی که هر روز در پایانه های مسافربری برای زائران بارگاه رضوی تکرار می شود دلهای مسافرانی را که به شوق حضور در فضایی معنوی قصد زیارت می کنند را سخت می آزارد.

پایانه‌های مسافربری مشهدبه گزارش خبرنگار مهر، تراژدی گرانفروشی در پایانه های مسافربری، راه آهن و فرودگاه مشهد هر روز ضرب آهنگ قوی تری به خود می گیرد و گویا همچنان باید شاهد نارضایتی مسافران و زائرانی باشیم که به امید سفری معنوی، گاه با توشه ای اندک و اندوخته ای کم می آیند تا صفایی به دل های غبارگرفته شان بدهند؛ ولی با ورود به پایانه های مسافربری با معضلی به نام گرانفروشی رو به‌رو می شوند.

مشهد با ۲۵ میلیون زائر در سال، در تمام طول سال پذیرای مسافران و زائرینی است که می آیند تا مهمان امام هشتم (ع) باشند، اما در این میان گرانی موادغذایی در ترمینال، بالابودن کرایه مسافربرهای شخصی، هزینه بالای اقامت و سوغات گران مانند هفت خوان رستم رمق زائران را می گیرد و حال و هوای معنوی این شهر را در هاله ای از مشکلات، کم رنگ می کند، مسائلی که می تواند با سرانگشت تدبیر گره گشایی شود.

اینجا همه چیز چند برابر گران است

پایان سفر است؛ آیینه دلش از نور بارگاه منور رضوی جلا گرفته و می رود تا خاطرات سفر معنوی اش به مشهد را برای اقوام و دوستانش نقل کند. سرش را تکان می دهد و با نارضایتی از غرفه مواد غذایی ترمینال دور می شود. علت ناراحتی اش را جویا می شوم؛ آهی می کشد و می گوید: «اینجا همه چیز چند برابر گران است؛ یک بطری آب معدنی را هزار تومان حساب می کند در حالی که همه جا ۵۰۰ تومان است. تنقلات هم که نگو! یک بسته کوچک تخمه ۳ هزار تومان!».

میرآبادی که از اصفهان آماده به خبرنگار مهر می گوید: «به فروشنده اعتراض کردم می گوید همین است که هست! آخر چرا باید در شهر امام رضا با زائر اینگونه برخورد شود؟ چرا مسئولین رسیدگی نمی کنند؟»

به نزدیک غرفه عرضه مود غذایی می روم؛ مسافر دیگری قیمت چند کالا را می پرسد و وقتی قیمت های بالای محصولات را می بیند از خرید منصرف شده و زیر لب زمزمه ای می کند و نزد خانواده اش باز می گردد. فرزند کوچکش گریه می کند و گویی اصرار به خرید چیزی دارد؛ پدر با عصبانیت به غرفه باز می گردد و با ناراحتی بسته ای تخمه و یک پفک می خرد و به کودک گریانش می دهد. اسدزاده نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اینگونه در دل می کند: «از بابل برای زیارت آمده ایم و با زحمت و پس انداز چند ماه حقوق هزینه سفر راه فراهم کرده ایم ولی اینجا همه چیز گرانتر از آن است که فکر می کردیم؛ بویژه در ترمینال. اینجا شهرمقدسی است ولی عده ای سودجو از این فرصت سوء استفاده می کنند و با گران فروشی مشهدی ها را نزد تمام مردم ایران بد نام می کنند.»

فروشنده ها: اجاره بهای بالای غرفه ها علت گرانفروشی

به سراغ فروشنده می روم و علت گران فروشی را سوال می کنم؛ با بی اعتنایی می گوید که قیمت محصولات مناسب است و ما گران نمی فروشیم؛ به او می گویم که خبرنگارم و به اعتراض دو مشتری قبلی اشاره می کنم، با سردی می گوید: «برای ما هم به صرفه نیست از این کمتر بدهیم، به خاطر بالا بودن اجاره غرفه ها مجبوریم کمی محصولات را گرانتر از بازار بفروشیم.»

وی ادامه می دهد: این وضعیت در فرودگاه و راه آهن هم وجود دارد؛ آنجا هم قیمت های مواد غذایی چند برابر بازار عرضه می شود، ولی شاید به دلیل اینکه مسافران فرودگاه معمولا از سطح اجتماعی و درآمدی بالاتری هستند، خیلی نسبت به قیمت ها حساس نباشند و کمتر به این گرانی اعتراض کنند؛ ولی در مورد مسافران ترمینال وضعیت به گونه ای دیگر است.»

منفرد از بندرعباس آمده و منتظر است تا به شهر خود باز گردد؛ از غرفه مواد غذایی فرودگاه مقداری تنقلات و ساندویچ خریداری کرده است. درخصوص قیمت ها می پرسم که در جواب می گوید: «قیمت ها در مشهد به نسبت سایر شهرهای ایران که سفرکرده ام گرانتر هستند ولی در فرودگاه از سطح شهر هم گرانتر است، به عنوان مثال همین ساندویچ را در داخل شهر حدود ۳هزارتومان خریدم ولی اینجا ۵هزار تومان حساب کرد.»

مشکل در راه آهن جدی تر است، به گفته مسئولان راه آهن رستوران راه آهن سال گذشته به علت گرانفروشی پلمپ شد ولی با پرداخت جریمه مجددا بازگشایی شده است.

شاه وردی یکی از مسافران راه آهن است که در این خصوص می گوید: «اینجا سرگردنه است، هرکس هر قیمتی دلش می خواهد از مسافران می گیرد، یک پیتزا در اینجا حداقل ۳۰ تا۴۰ درصد گرانتر از سطح شهراست و در اقلام کوچکتر مثلا نوشابه که ۷۰۰ تومان است اینجا هزار تومان عرضه می شود.»

مسئولان: اجاره غرفه ها براساس نظر کارشناس رسمی دادگستری است

رئیس اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات پایانه مسافربری امام رضا(ع) در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: پایانه ها موظفند غرفه های تجاری را در قالب مزایده به شرکت های دارای صلاحیت واگذار کنند؛ غرفه ها و فروشگاه های پایانه امام رضا(ع) نیز پس از تعیین قیمت توسط کارشناس رسمی دادگستری از طریق مزایده به یک شرکت خصوصی واگذار شده و این شرکت نیز هر یک از غرفه ها به پیمانکاران جداگانه ای اجاره داده است، که میزان اجاره نیز توسط ما رصد شده و بر آن نظارت داریم.

حسن حسامی با تاکید بر اینکه هیچ گونه گرانفروشی قابل توجیه نیست، بیان می کند: به منظور رسیدگی به شکایات و نظارت برکار غرفه ها، طبق توافق با اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، فضایی را برای استقرار نماینده این سازمان در سالن شماره یک پایانه در نظرگرفته ایم و در حال حاضر نیز مستقر بوده و به شکایات رسیدگی می کنند.

دریافت شکایت های مردمی توسط نماینده سازمان صنعت

وی می افزاید: برای دریافت شکایات مردمی هم فرم های خاصی طراحی شده که مسافران می توانند با تکمیل آنها نظر و شکایت خود را به نماینده و ناظر سازمان صنعت و معدن و تجارت اعلام کنند، درگاه اینترنتی و سامانه پیام کوتاه ترمینال نیز پذیرای نظرات و انتقادات مردم است.

در جای جای سالن های انتظار پوسترها و اعلان هایی نصب شده که از مسافران می خواهد برای رسیدگی به شکایات خود به نماینده ستاد خبری ۱۲۴ مستقر در ترمینال مراجعه کنند. به سراغ مسئول این واحد در ترمینال می روم.

مسئول ستاد خبری ۱۲۴ در ترمینال، از بازرسی های مستمر بازرسان این واحد در ترمینال خبر می دهد و به خبرنگار مهر می گوید: شکایات واصله را دریافت و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی و اجرای حکم به تعزیرات حکومتی ارسال می کنیم.

معصومی ادامه می دهد: گرانفروشی، عدم صدور صورتحساب، کم فروشی، عدم درج قیمت و عرضه کالای معیوب را از مهمترین تخلفات فروشندگان در ترمینال است و بازرسان تعزیرات نیز به صورت مستمر بازدیدهایی از غرفه های تجاری، انبار و شرکت های تعاونی در خصوص کنترل قیمت ها دارند و برخوردهایی حتی در حد پلمپ شرکت یا غرفه را هم شاهد بوده ایم.

وی در خصوص دلیل غرفه داران مبنی بر بالا بودن اجاره تصریح کرد: بعضی افراد متخلف توجیهاتی مانند اجاره بالای مغازه را برای گران‌فروشی خود می‌آورند که به هیچ وجه قابل قبول نیست؛ چراکه شخص با علم به مبلغ اجاره مغازه و با رضایت، آن را اجاره کرده است و مبلغ اجاره نیز طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری و برآوردهای دقیق تعیین شده است.

مسئول ستاد خبری ۱۲۴ در ترمینال می‌افزاید: کاری که ما می‌توانیم انحام دهیم تنظیم پرونده است و بالاتر از این به لحاظ قانونی برای مجموعه ما پیش بینی نشده است و به تعزیرات مربوط می‌شود که البته اقدامات ما و تعزیرات مکمل هم می‌باشد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه جریمه‌های واحدهای متخلف براساس قانون انجام می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: وظیفه ما رسیدگی به شکایات است و طبق قانون با متخلفین برخورد شده و احکام متناسب با تخلف صادر می شوند.

مُـهر “سابقه دارد” بر پیشانی متخلفان گرانفروش

حمیدرضا کریم تاکید کرد: واحد صنفی که تخلفی را تکرار کند مهر “سابقه دارد” بر روی پرونده اش زده می شود و قاضی می تواند سوابق مربوط به این فرد و واحد صنفی متخلف را مشاهده کند و با توجه به نوع و تعداد تکرار تخلف، جریمه را تشدید نماید؛ که این تشدید مجازات می تواند بین ۵ تا۱۰ برابر جریمه نقدی و یا نصب پرده “واحد متخلف ” بر روی سردرب واحد صنفی و در برخی موارد تعطیلی و پلمپ موقت واحد صنفی باشد.

حال این سوال مطرح است که با این همه نظارت و صدور جریمه و برخورد های قانونی، چرا باز این روند گرانفروشی ادامه دارد؟ آیا قوانین بازدارنده هستند؟ بی شک میزان جریمه ها به حدی است که فرد خاطی به راحتی آن را پرداخت کرده و باز فشار بیشتری را بر مردم برای جبران این جریمه وارد می کند. فروشندگانی که با سودجویی خاری هستند به چشم معنویت مشهد و وجهه شهر مقدس رضوی را نزد زائران و گردشگران خدشه دار می کنند، آن هم بدون هیچ نگرانی؛ لذا آنان شایسته این همه عطوفت و نرمش نیستند.

امید می رود وکلای مردم به این مشکل نیز نگاهی ریشه ای داشته باشند و در جهت وضع قوانینی بازدارنده برای جلوگیری از این آسیب بکوشند.