ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
با گذشت ۱۱ روز از شروع سال تحصیلی جدید

تماس‌های مردمی درباره دبستان‌های بدون معلم/ آموزش‌وپرورش:‌ حل مشکل در هفته پیش رو

شهروندان:
با گذشت ۱۱ روز از شروع سال تحصیلی هنوز گزارش‌های مردمی درخصوص نبود معلم در برخی از دبستان‌های کشور به گوش می‌رسد البته مسئولان علت این موضوع را جابه‌جایی نیرو در سطح مناطق اعلام می‌کنند.

کلاس درسبه گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی از جمله مشکلاتی بود که قبل از شروع سال تحصیلی اخبار مختلفی را در رابطه با آن منعکس کردیم.

مسئولان آموزش و پرورش نیز هر بار در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص کمبود نیروی انسانی به ویژه درمقطع ابتدایی ازتدابیر مختلف برای حل این معضل خبر می‌دادند که بر این اساس و طبق دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی روش‌های مختلفی برای جبران کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی اتخاذ شد.

خسرو نظری رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که برای حل مشکل معلمان مازاد و دارای کسر ساعات موظف در دوره متوسطه و کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی برای سال تحصیلی جدید چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ اظهار داشت: بر مبنای شیوه نامه ساماندهی نیروی انسانی تلاش شد تا جایی که ممکن است از معلمان مازاد دوره متوسطه با تعیین ضوابطی برای جبران کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی استفاده کنیم.

وی افزود: برای جبران کمبود آموزگار در دوره ابتدایی،‌سیاست توسعه سنواتی را پیگیری می‌کنیم تا استان‌ها و مناطقی که بیشترین نیازها را در آنجا داریم، مشخص شود. توسعه سنواتی برای برآورد نیروی انسانی مور نیاز و مازاد در تک تک استان‌ها در حال اجراست،بر اساس توسعه سنواتی تمام فعل و انفعالات نیروی انسانی را از نظر تعداد دانش‌آموزان، مدارس و معلمان رصد کرده و نسخه‌ای را برای سال تحصیلی آینده طراحی می‌کنیم.

سیاست‌های جبران کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی

نظری ادامه داد: یکی از راهکارهای جبران کمبود نیروی آموزگار در مقطع ابتدایی دعوت از معلمان در آستان بازنشستگی برای ادامه همکاری و استفاده از نیروی سرباز معلم است،‌ البته نمی‌‌توان نسخه واحدی را برای تمام کشور تجویز کرد بلکه در مناطق مختلف با توجه به امکانات و نیازها، سیاست‌های متفاوتی برای جبران کمبود نیروی آموزگار طراحی می‌شود. در برخی از مواقع برای حل مشکل نیروهای مازاد از معلمانی که در دوره اول و دوم متوسطه قرار دارند اما نمی‌توانند ساعات موظف خود را پر کنند، با رعایت ضوابطی از جمله رضایت آن‌ها و ارائه آموزش‌های لازم برای مدت محدود برای تأمین آموزگار در دوره ابتدایی استفاده می‌کنیم.

طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش با ساماندهی نیروی انسانی برای شروع سال تحصیلی هیچ مشکلی وجود نداشت.

اما هم‌اکنون با گذشت ۱۱ روز از شروع سال تحصیلی برخی از دبستان‌ها در مناطق مختلف کشور هنوز آموزگار ندارند. چندی پیش یکی از خبرگزاری‌ها از نبود آموزگار در یکی از مدارس شهر تهران خبر داد البته اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران قبل از شروع سال تحصیلی جدید از کمبود ۴۰۰ آموزگار در شهر تهران خبر داد و گفت: در شهر تهران با کمبود ۴۰۰ آموزگار در مقطع ابتدایی مواجه بودیم اما با بررسی و پیگیری‌هایی که انجام شد و استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی تعدادی از مدارس دولتی با حفظ ضوابط آموزش رایگان به مدرسه غیردولتی تبدیل شد و توانستیم با همراهی مؤسسان مدارس غیردولتی بخشی از کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی را جبران کنیم.

وی افزود:‌ نیروهایی که در قالب طرح واگذاری مدارس دولتی به غیردولتی وارد آموزش و پرورش می‌شوند از میان نیروهای بازنشسته داوطلب و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های هستند که تجربه خوبی را در مدارس غیردولتی داشته‌‌اند.‌ ۲۵ مدرسه در قالب ۳۸۰ کلاس درس و ۱۴ هزار دانش‌آموز را به بخش غیردولتی واگذار کردیم و از این طریق ۴۰۰ آموزگاری را که نیاز داشتیم موسسان تامین کردند.

هم‌اکنون نیز طی تماس‌های مردمی با خبرگزاری تسنیم اعلام شده است که برخی از دبستان‌ها در شهرستان‌های استان تهران از جمله دو دبستان حضرت مریم و ایران در شهرستان‌های استان تهران هنوز معلم ندارند.

علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: در شهرستان‌های استان تهران حدود ۴ هزار مدرسه وجود دارد و ممکن است که دو یا چند مدرسه نیز به دلیل جابه جایی نیروها در سطح مناطق هنوز معلم نداشته باشند که در حال ساماندهی این مسئله هستیم و تا هفته آینده تمام مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: در مدرسه حضرت زینب یک معلم و در مدرسه ایران دو معلم کمبود داریم که تا اوایل هفته پیش رو این مشکل مرتفع خواهد شد.

کمرئی بیان کرد:‌ بخشی از مشکل کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی را در قالب بسته حمایتی از مدارس غیردولتی از طریق واگذاری مدارس دولتی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند به موسسان بخش خصوصی مرتفع کردیم.

برخی از نمایندگان مجلس بر این نکته تاکید دارند، در شرایطی که آموزش و پرورش در دبستان‌ها با مشکل کمبود آموزگار مواجه است چرا اقدام به جذب نیرو نمی‌کند؟ در سوی دیگر ماجرا نیز مسئولان آموزش و پرورش بر این باورند که جذب بی رویه نیرو در آموزش و پرورش مشکلاتی را ایجاد می‌کند و آنطور که علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است می‌توان با عدم جذب نیروی جدید در آموزش و پرورش و بازنشستگی طبیعی نیروهای این وزارتخانه در طول هر سال جمعیت فرهنگیان را کاهش داد که این موضوع منجر به افزایش رفاه فرهنگیان شده و از سوی دیگر با اجرای سیاست بومی گزینی و پذیرش نیرو از بوم برای بوم می‌توان وضعیت نیروی انسانی را سامان داد.

به هر حال این روزها مسئولان آموزش و پرورش که سیاست عدم جذب نیرو در این وزارتخانه را پیگیری می‌کنند، برای حل مشکل کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی سیاست‌هایی همچون دعوت از افراد در آستانه بازنشستگی برای ادامه کار و استفاده از توان موسسان بخش خصوصی برای اداره و تامین نیرو در مدارس دارای کمبود نیرو را اتخاذ کرده‌اند تا بتوان با گذران این شرایط بحرانی در سال ۹۶ نخستین ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان را در مقطع ابتدایی به کار گرفت.

برچسب‌ها : ,