ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا:

برگزاری همایش توسعه و عدالت آموزشی به آگاهی و ایجاد حساسیت جامعه منجر می‌شود

شهروندان:
دکتر گلنار مهران گفت: یکی از حوزه‌های مرتبط با بحث عدالت آموزشی توجه به دسترسی به فرصت برابر برای تحصیل برای همه و از جمله برای دختران و پسران است، به این معنی که جنسیت کسی مانع از حضور وی در مدرسه و یا ادامه تحصیل او به هر ترتیبی نشود.

گلنار مهرانمهران در ادامه به سابقه پرداختن به بحث ایجاد فرصت برابر برای تحصیل زنان و مردان بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و به حامیان فردا گفت: شاید برای اولین بار بعد از انقلاب این بحث در دولت آیت‌الله رفسنجانی به طور جدی مطرح شد و با مشارکت دفتر امور زنان آن دولت و یونیسف به این مبحث پرداخته ‌شد که آثار و نتایج خوبی هم داشت که البته بعدها تغییراتی در آن به وجود آمد.

این استاد دانشگاه برگزاری این همایش را در آگاه‌سازی جامعه و ایجاد حساسیت در آن نسبت به این مسئله موثر دانست و گفت: به گمان من این همایش برد اجتماعی خوبی خواهد داشت و پیش بردن اهداف آن در ساحت های دیگر مستلزم پرداختن جدی به آن و پیگیری آن از طریق وزارتخانه های مرتبط است.

این عضو کمیته علمی همایش با اشاره به تجارب خود و کار در مناطق محروم برای اعطای فرصت برابر به دختران و پسران این مناطق گفت: این تقسیم فرصت‌ها که در دولت قبلی از آن تحت عنوان عدالت جنسیتی یاد می‌شد به گمان من نتوانست آن چرا که از معنی عدالت جنسیتی فهم می‌شود محقق کند. چرا که بحث به تعیین مصادیق عدم شباهت زنان و مردان توسط نهادهای فراقانونی کشیده می‌شد و این در نهایت به محرومیت مضاعف زنان می‌انجامید.

مهران با اشاره به آثار مثبتی که اعطای این فرصت‌های برابر در پی خواهد داشت گفت: در زمینه‌ای که در آن امکان تحصیل برای همه دختران و پسران در همه مناطق فراهم است و حق انتخاب به فرد داده می‌شود، عدالت جنسیتی هدف و معنی زیبایی می‌یابد و تحقق آن در عین حال که موجب برخورداری این افراد از حقوق‌شان می‌شود، آنها را نیز به عنوان استعدادهایی که در یک سیستم نادرست ممکن بود به هدر بروند در اختیار جامعه می‌گذارد.