ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

وام جعاله مسکن، از بازرسی فرمالیته تا عدم پذیریش سند ملک به‌عنوان وثیقه

شهروندان:
در حالی بانک مسکن برای بازرسی واحد مسکونی جهت پرداخت وام جعاله مبلغی را دریافت می‌کند که به گفته برخی متقاضیان در عمل بازرسی صورت نمی گیرد و کارکنان شعب نیز این اقدام را “فرمالیته”می‌دانند.

مسکنبه گزارش تسنیم، دیماه سال گذشته سقف تسهیلات خرید مسکن از ۲۰ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان و وام جعاله (تعمیر مسکن) نیز به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.

بانک مسکن یکی از بانک‌هایی است که وام جعاله را برای دو مورد “تعمیر” و “تکمیل” واحد مسکونی را از طریق سپرده از محل حساب صندوق پس انداز مسکن، صندوق پس‌انداز جوانان یا صندوق پس انداز ساخت مسکن پرداخت می‌کند.

البته متقاضیان گزینه دیگری را برای دریافت وام جعاله دارند و آن خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن است. برای این کار متقاضی باید به قیمت روز اوراق را خریداری کند. هم‌اکنون نرخ هر برگه اوراق حق تقدم به‌طور میانگین ۹۴ هزار تومان است، به عبارت دیگر برای دریافت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی جعاله در گام اول باید متقاضی یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بپردازد.

پس از این مرحله باید فرم‌های مربوط به بازرسی از واحد مسکونی توسط متقاضی تکمیل و هزینه‌های مربوط به فیش‌های اداری و تمبر را نیز پرداخت شود. طی کردن این مراحل فقط روی کاغذ آسان است، چراکه در حال حاضر متقاضیان با مشکلاتی در این زمینه روبرو هستند.

یکی از این مشکلات مربوط با بازرسی از واحد مسکونی است، مسئله‌ای که یکی از متقاضیان وام ۱۰ میلیون تومانی جعاله مسکن در خصوص آن به تسنیم می‌گوید: چند ماه پیش برای تعمیر سقف واحد مسکونی‌ام به فکر استفاده از وام جعاله مسکن افتادم و خیلی سریع درخواست آنرا به یکی از شعبات بانک مسکن دادم.

وی تصریح کرد:‌ بر این اساس ۲۰ هزار تومان برای هزینه بازرسی پرداخت کردم و قرار شد ظرف یک هفته بازرس بیاید و واحد مسکونی را بازدید کند. یک هفته، دو هفته، سه هفته هم گذشت اما خبری از بازرس نشد، برای پیگیری به شعبه بانک مسکن مراجعه کردم و دلیل عدم حضور بازرس را پرسیدم.

وی ادامه داد: یکی از کارمندان بانک جواب قانع‌کننده ای به بنده داد و گفت بازرسی از واحد مسکونی “فرمالیته” است و پرونده‌ را برای دریافت تسهیلات جعاله تکمیل کنید.

وی با طرح این پرسش که اگر بازرسی فرمالیته است پس چرا از متقاضیان هزینه بازرسی دریافت می‌شود، بیان کرد:‌ به هر حال مبلغ ۱۰ هزار تومان بابت فیش و ۱۰ هزار تومان دیگر بابت تمبر پرداخت کردم و منتظر دریافت تسهیلات شدم. اما متاسفانه بانک مسکن سند خانه را به‌عنوان تضمین قبول نمی‌کند، سندی که در رهن جایی نیست و فقط در رهن بانک مسکن است.

در سایت بانک مسکن در قبال ترهین ششدانگ وثیقه غیر منقول میزان وثیقه دریافتی ” مجموع اصل وسود” تسهیلات جعاله آمده است. با توجه به سود حدود ۴٫۴ میلیون تومانی وام جعاله مسکن مجموع اصل وام بعلاوه سود آن رقمی حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود، از این رو مشخص نیست چرا بانک مسکن سند یک واحد مسکونی با ارزش حداقل ۲۰۰ میلیون تومان را برای وام ۱۰ میلیون تومانی جعاله قبول نمی‌کند.

لازم به ذکر است بازپرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی جعاله ۶۰ماهه بوده که در روش ساده مبلغ اقساط ماهانه ۲۳۷ هزار و ۸۹۹ تومان است. در روش ساده بازپرداخت اقساط کل مبلغ سود ۴ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۹۵۸ تومان است.

در روش پلکانی سالانه سود تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی ۴ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۸۷۱ تومان است. مبلغ قسط سال اول این تسهیلات به‌روش پلکانی ۲۱۸ هزار و ۴۰۴ تومان است که این رقم در سال دوم به ۲۲۹ هزار و ۳۲۴ تومان افزایش می‌یابد.

در سال سوم مبلغ قسط ۲۴۰ هزار و ۷۹۰ تومان و در سال چهارم مبلغ قسط ۲۵۲ هزار و ۸۳۰ تومان است. در سال پایانی بازپرداخت تسهیلات نیز مبلغ قسط با رشد ۲۱٫۵ درصدی به ۲۶۵ هزار و ۴۷۲ تومان افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها : ,