ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بازیهای آسیایی 2014

ادامه موفقیت زنان در دوره بعد نیازمند سرمایه گذاری است

شهروندان:
ورزشکاران زن ایران درهفدهمین دوره بازیهای آسیایی اینچئون با کسب دو مدال بیش ازمدال های شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی نشان دادند که اگر در این بخش سرمایه گذاری صورت گیرد می توانند مدال های ایران را در دوره بعدی بیشتر کنند.

ورزشکاران زن ایرانبه گزارش ایرنا، مقایسه اجمالی کاروان ورزشی ایران و مدال های کسب شده توسط آنان در شانزدهمین و هفدهمین دوره بازیهای آسیایی نشان می دهد که در این دوره زنان برغم کاهش تعدادشان البته موفق تر عمل کردند.

در حالی که کاروان ورزشی ایران در سال ۲۰۱۰ با ۳۷۰ ورزشکار ( ۸۸ زن و ۲۸۲ مرد) راهی گوانگژو چین شد و توانست ۵۹ مدال شامل ۲۰ طلا، ۱۴ نقره و ۲۵ برنز کسب کند، اما امسال با ۲۸۲ ورزشکار موفق به کسب ۵۷ مدال شامل ۲۱ طلا ، ۱۸ نقره و ۱۸ برنز گردید.

کاهش تقریبا ۲۵درصدی کاروان ورزشی ایران دراینچئون کاهش کمی مدال های کسب شده را نیز به دنبال داشت، اما این مساله در بخش زنان کاروان ورزشی کشورمان روندی معکوس داشت زیرا درحالی که تعداد زنان اعزام شده به بازیهای ۲۰۱۴ اینچئون کاهشی حدود ۳۵ درصد نسبت به بازیهای گوانگژو را نشان می داد اما تعداد مدال های کسب شده توسط این کاروان رشد کمی و کیفی داشت.

زنان در شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو ۱۴ مدال شامل یک مدال طلا ، چهار نقره و ۹ برنز کسب کردند و این تعداد در بازیهای ۲۰۱۴ اینچئون به ۱۶ مدال شامل دو طلا ، هفت نقره و هفت برنز رسید.

با آنکه تعداد ۸۸ ورزشکار زن شرکت کننده در شانزدهمین دوره بازیهای اسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو به ۵۸ ورزشکار در هفدهمین دوره بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کاهش یافت و اگر چه به جای ۱۴ رشته بازیهای گوانگژو باید در ۱۰ رشته به رقابت با حریفان می پرداختند ، اما این زنان توانستند دو مدال بیشترکسب کنند.

درشانزدهمین دوره بازیهای آسیایی که به میزبانی شهر گوانگژو چین برگزار شد زنان ورزشکار کشورمان در رشته تیراندازی ، دوومیدانی ،تیراندازی با کمان ، شطرنج ، قایقرانی آبهای آرام ، بادبانی ، دراگون بوت، جودو ، کبدی ، کاراته ، رول اسکیت ، تیراندازی ، ووشو و تکواندو به مصاف حریفان رفتند.

تنها مدال طلای زنان در شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو توسط خدیجه آزاد پور در وزن ۷۵ کیلوگرم ووشو سهم کاروان ایران شد.

چهار مدال نقره زنان در آن دوره توسط الهه احمدی در رشته تیراندازی ، راحله آسمانی و پریسا فرشیدی در تکواندو و تیم تیراندازی زنان بدست آمد.

زنان کشورمان ۹ مدال برنز نیز در بازیهای گوانگژو برای کشورمان صید کردند این مدال ها توسط سارا خوش جمال فکری ، سمانه شش پری و سوسن حاجی پور در تکواندو ،الهه منصوریان ووشو ، فاطمه چالاکی و سمیرا ملکی پور در رشته کاراته ، روئینگ تیمی، تیم ملی کبدی زنان و تیمی تیراندازی کسب شد.

اما ۵۸ ورزشکار زن شرکت کننده در هفدهمین دوره بازیهای آسیایی به میزبانی اینچئون در ۱۰ رشته تکواندو ، تیرو کمان ، دوومیدانی، کبدی ، ووشو ، تنیس روی میز ، قایقرانی ، کاراته ، بدمینتون و تیراندازی شرکت کردند و این یعنی میدان رقابت و شانس مدال آوری آنان از ۱۴ رشته به ۱۰ رشته کاهش یافت.

نجمه خدمتی و حمید عباسعلی به ترتیب در رشته تیراندازی و کاراته مدال های طلا را برای کاروان زنان در اینچئون به ارمغان آوردند.

لیلا رجبی در پرتاب وزنه،فاطمه روحانی و اکرم خدابنده در تکواندو ، نرجس امامقلی نژاددر تیراندازی ، الهه منصوریان ووشو و تیم های تیراندازی تفنگ بادی و تیم کبدی مدال های نقره این کاروان ورزشی را کسب کردند.

فاطمه چالاکی و نسرین دوستی در کاراته ، سولماز عباسی در قایقرانی روئینگ ، ارزو حکیمی در کایاک ، سوسن حاجی پور در تکواندو ، سونیا گماری در کانو و تیم چهار نفره روئینگ مدال برنز کاروان ورزشی زنان اعزامی به اینچئون را برگردن آویختند.

این توانمندی زنان درورزش نیاز به حمایت جدی مسئولان ورزش وروسای فدراسیون ها دارد تا در سایه سرمایه گذاری کلان، زمینه را برای افزایش انگیزه و حضور جدی تر زنان در عرصه های ورزشی کشور فراهم کنند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه تعداد ورزشکاران مرد در رویدادهای مهم ورزشی در عرصه های آسیایی و جهانی بیش از زنان بوده و رقابت در این بخش نیز به مراتب سخت تر و نزدیک تر است، لذا ضروری است مسئولان ورزش کشور ضمن توجه به توسعه ورزش زنان در جهت ارتقا سلامتی خانواده ها ، زمینه را جهت توسعه ورزش قهرمانی آنان نیز فراهم کنند تا در این رهگذر سهم مدال آوری کاروان ایران در عرصه های مختلف ورزشی افزایشی چشمگیر یابد.

همچنین نباید از این مساله غافل شویم که اگر چه زنان ایران با تمام محدودیت ها اعم از کمی اعتبار ، ناکافی بودن امکانات و کمی یا نبود اردوهای تدارکاتی توانسته اند سطح کمی و کیفی مدال هایشان را در این دوره از رقابت های آسیایی (۲۰۱۴ اینچئون ) افزایش دهند ، اما باید بپذیریم این ارتقا کمی و کیفی برای فاصله زمانی چهار سال کافی به نظر نمی رسد .

لذا با توجه به توانایی های زنان و استعدادهای شناسایی شده ونشده آنان در استان ها باید مسئولان ورزش کشور در کنار توجه ویژه به رشته هایی چون فوتبال ، اعتبار بیشتری را به حوزه ورزشی زنان اختصاص داده و با فراهم کردن شرایط پخش تلویزیونی رقابتهای ورزشی آنان نه تنها راهی برای جذب حامیان مالی در این بخش را فراهم کنند بلکه انگیزه بیشتری در میان زنان و دختران این مرز وبوم وافتخارآفرینی آنان در عرصه های آسیایی و جهانی فراهم کنند.

هفدهمین دوره بازیهای آسیایی به میزبانی اینچئون ۲۸ شهریور ماه با حضور بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از ۴۵ کشور جهان آغاز شد و پس از توزیع یکهزار و ۴۵۴ مدال طلا و نقره و برنز امروز به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها : ,