ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کودکان با نیازهای ویژه؛ حلقه گمشده سیستم آموزشی

شهروندان:
کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهان توجه بیشتر به کودکان با نیازهای ویژه از طریق گسترش کتابخانه های فراگیر کانون در سراسر کشور شد.

کودکان به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، ‘زهرا عبدالحی’ به مناسبت هفته ملی کودک در نشست بررسی مشکلات کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه افزود: کم توجهی به کودکان دارای نیازهای ویژه باعث شده است این کودکان در جامعه در شرایط نابرابر با دیگر کودکان قرار گیرند یعنی ملاک ها و معیارهای درست و مناسبی برای سنجش توان بچه های با نیازهای ویژه وجود ندارد.

وی با تاکید بر توجه ویژه به کودکان گفت: کودکان با نیازهای ویژه حلقه گمشده سیستم آموزشی هستند.

در ادامه این نشست ‘فریده ترابی میلانی’ نیز گفت: در سطح جهان ۱۲درصد کودکان و نوجوانان مدرسه را کودکان با نیازهای ویژه تشکیل می دهند که از مشخصه های آنان این است که به راحتی تحت آموزش قرار نمی گیرند و این افراد برای یادگیری مسایل آموزشی خود نیازمند سبک ها و روش های خاصی هستند.

این مدرس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: اغلب کودکان می توانند در طرح فراگیر آموزشی در کنار کودکان عادی قرار گیرند و ضمن برخورداری از آموزش های تخصصی، از هم جواری و معاشرت با هم سن و سالان خود بهره مند شوند.

ترابی میلانی خاطر نشان کرد: شناسایی این افراد به واسطه آزمون هوش، شنوایی سنجی و بینایی سنجی است و الزاما نیازی به جداسازی فضاهای آموزشی آنان از بچه های عادی نیست.

وی تاکید کرد: این کودکان طیف وسیعی را شامل می شوند. اما مشکل این است که ما در نگاه به این بچه ها به محدودیت های آنان نگاه می کنیم در حالی که باید به توانایی ها و نقاط قوت آنان هم توجه داشته باشیم چون در بین همین افراد هستند کسانی که فقط می توانند با کمک آموزش های ما نیازهای شخصی خود را برطرف کنند هم چنان که در میان آنان کسانی هستند که می توانند به واسطه همین آموزش ها وارد مباحث پیچیده ی علمی شوند.

برچسب‌ها : ,