ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یاد گرفتیم مطابق الگوهای غربی خانه بسازیم

اصلاح سبک زندگی در سایه میراث فرهنگی

شهروندان:
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: «ما باید به سبک زندگی به شکل واقع بینانه ای بپردازیم، چراکه برخی نگاه ها در این حوزه غیر واقع بینانه است، به همین منظور هم مطالعات مرتبط با میراث فرهنگی بسیار اهمیت دارد.

 میراث فرهنگیما در فرهنگ خودمان درباره موضوعات مختلف سبک زندگی، تجربه های عینی و تعاریف روشن داریم که باید به آنها رجوع کنیم.»

وی افزود: «از زمانی که دانشگاه تهران تأسیس و رشته معماری راه اندازی شد، یاد گرفتیم مطابق الگوهای غربی خانه بسازیم؛ معماری خانه های امروز هم نمونه واضح آن است، در حالی که در معماری غربی، الگوی زندگی ما مثل اندرونی و بیرونی وجود ندارد اما ما همین امروز در منزلمان به صورت اندرونی و بیرونی زندگی می کنیم حتی در آپارتمان ها، چون این در روحیه ما است. ما بهترین وسایل را به میهمان، اختصاص می دهیم. خب، چه اشکالی دارد که معماران امروزی ما شکل معماری آپارتمان ها را هم مطابق همین الگو بسازند.»

سیدمحمد بهشتی، دیروز (چهارشنبه) در فضایی صمیمانه از مؤسسه فرهنگی – مطبوعاتی ایران دیدن کرد و این سخنان را با مسئولان و اهالی «ایران» در میان گذاشت.

وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه مطالعات مرتبط با حوزه میراث فرهنگی با مسائل روزمره ما نسبت نزدیکی دارد، تصریح کرد: بهشتی درباره اینکه چرا بیش از میراث فرهنگی به گردشگری پرداخته می شود، گفت: «متأسفانه امروز نگاه ما به صنعت گردشگری یک نگاه سوداگرانه است، چراکه بلافاصله به دنبال درآمد ارزی و اشتغالزایی هستیم، در حالی که مقصود اولیه گردشگری که پس از جنگ جهانی دوم به شکل یک صنعت درآمد، صلح، امنیت و تصویر مطلوب از کشورها بود. در طول این ۳۰ سال، گردشگران خارجی زیادی به ایران آمدند که همه از دیدن زندگی جاری ما شگفت زده می شدند، چراکه با توجه به تصویر تاریک و زننده ای که از ایران وجود دارد، دچار سوء تفاهم بودند.»

او در این دیدار که بیش از دو ساعت به طول انجامید، از دورانی گفت که میراث فرهنگی در رسانه ها جایگاه ویژه ای نداشت و بیشتر اخبار حوزه میراث فرهنگی در صفحه حوادث رسانه ها کار می شد؛ «در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی این امکان به وجود آمد که زبان رسانه ای متناسب با حوزه میراث فرهنگی شکل گیرد. در آن سال ها فعالیت های رسانه ای گسترده ای در حوزه میراث فرهنگی شکل گرفت و حوزه میراث از صفحه حوادث و اخبار حفاری های غیرمجاز و قاچاق میراث فرهنگی بیرون آمد و دارای صفحه و سرویس اختصاصی شد.»

بهشتی همچنین اشاره ای هم به دولت پیشین کرد و گفت: «متأسفانه در دوره گذشته همه آنچه که در آن سال ها کاشته شده بود، از بین رفت. ما در آن زمان تلاش کردیم تا به جای مدیران، کارشناسان و متخصصان بیشتر صحبت کنند، در حالی که در دولت گذشته ارتباط رسانه ها با متخصصان ممنوع شد و رسانه ها تنها با مدیران در ارتباط بودند. بنابراین ما تلاش داریم تا رسم گذشته را دوباره احیا کنیم و رسانه ها بیشتر با بدنه تخصصی پژوهشگاه در ارتباط باشند و پژوهشگران هم بدانند که کارها و اقداماتی که انجام می دهند، باید برای عموم مردم اطلاع رسانی شود و آنها نیز در جریان پژوهش ها و کاوش ها قرار گیرند.»

بهشتی با تأکید بر اینکه پژوهش ها و کاوش ها همه کارهایی در آستانه علم محسوب می شوند، گفت: «براین اساس هر فعالیت باستان شناسی یا پروژه مردم شناسی، دانسته ای را به دانش مردم اضافه می کند، چرا که هیچ کار تکراری در هیچ پژوهشی انجام نمی شود.»

وی با انتقاد از برخورد سیاسی با میراث فرهنگی در دوره گذشته گفت: «متأسفانه بعضی رسانه ها با ذهنیتی که از قبل دارند، هنوز هم با موضوعات مرتبط با موضوع گردشگری و میراث فرهنگی سیاسی برخورد می کنند، در حالی که نسبت سیاست در بهترین حالت با این دو موضوع، نسبت باد و پشه است.»

بهشتی با تأکید بر اینکه روزنامه ایران متعهد به نام خود یعنی «ایران» است، از اهالی این رسانه خواست تا از ظرفیت موجود برای معرفی میراث فرهنگی کشور استفاده کنند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی همچنین اشاره ای هم به استان هایی داشت که میراث فرهنگی تنها دارایی شان محسوب می شود و رقیبی هم برای آنها نیست، چراکه منحصر به همان استان است و به همین علت هم پژواک آن در سطح ملی مثبت است.

وی همچنین از جشنواره بین المللی باستان شناسی برای نمایش فیلم های مرتبط با باستان شناسی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: «این جشنواره با مشارکت معاونت سینمایی برگزار می شود.»

روزنامه ایران