ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بیست و یکم مهر در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز دوشنبه بیست و یکم مهر 1393 هجری خورشیدی، هجدهم ذی الحجه 1435 هجری قمری، سیزدهم اکتبر 2014 میلادی است. 50 سال پیش در چنین روزی، قانون اجازه ی استفاده ی رایزنان نظامی آمریکا در ایران از مصونیت ها و معافیت های قرارداد وین (کاپیتولاسیون) در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

تاریخمهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

۲۱ مهر ۱۳۷۸

آیت ‏اللّه هادی روحانی نماینده ی ولی فقیه در استان مازندران و صاحب کتاب های ارزشمندی مانند قطره در تفسیر سوره حمد و معاد در اسلام و نگاهی به مساله ی ولایت، درگذشت.

۲۱ مهر ۱۳۷۳

بر اثر سقوط یک فروند هواپیمای مسافری فوکر در ۹۰ کیلومتری شمال اصفهان، ۶۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

۲۱ مهر ۱۳۵۸

غلامحسین مصاحب ریاضیدان، دانشنامه نویس ایرانی و صاحب دایره المعارف مصاحب درگذشت. او را به سبب کوشش های بسیار در زمینه ی گسترش علم ریاضی جدید در ایران، پدر ریاضیات جدید می دانند.

۲۱ مهر ۱۳۵۷

امام خمینی(ره) در گفتگویی با روزنامه ی فرانسوی فیگارو فرمودند: ارتش ایران در اختیار مستشاران آمریکایی است ولی در رده های پایین آن نشانه های روشنی از بیداری مشاهده می شود.

۲۱ مهر ۱۳۵۷

امام خمینی(ره) در آستانه ی فرا رسیدن چهلمین روز شهدای هفدهم شهریور تهران فرمودند: در منطق کارتر این جنایت ها کوششی در راه استقرار اصول دموکراسی است.

۲۱ مهر ۱۳۴۴

قرارداد خرید ۱۰۰ هزار تن گندم از آمریکا به امضا رسید.

۲۱ مهر ۱۳۴۳

قانون اجازه ی استفاده ی رایزنان نظامی آمریکا در ایران از مصونیت ها و معافیت های تصریح شده در قرارداد وین (کاپیتولاسیون) مصوب سوم مرداد مجلس سنا، در مجلس شورای ملی نیز به تصویب رسید.

۲۱ مهر ۱۳۴۰

سناتور سایمینگتن عضو کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا برای گفت و گو با علی امینی نخست وزیر درباره ی کمک های آمریکا به ایران وارد تهران شد.

۲۱ مهر ۱۳۳۰

انگلیس بار دیگر به دلیل تلاش های ایران برای ملی کردن صنعت نفت به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.

۲۱ مهر ۱۳۰۵

محمدتقی شوریده شیرازی شاعر بزرگ معاصر و صاحب آثار ارزشمندی مانند دیوان غزلیات، آذر، کشف المواد و نامه روشندلان، درگذشت.

۲۱ مهر ۱۳۰۰

نیروهای نظامی دولتی در نزدیکی شهر رشت با نیروهای جنگلی روبرو شده و پس از مدتی جنگ، شهر رشت را تصرف کردند.

۲۱ مهر ۱۳۰۳

امیر لشکر غرب اطلاع داد که چندی پیش، انگلیس، روستای پالان پی و ۲ روستای کنار آن را که در منطقه ی اورامان واقع است با هواپیما بمباران کرده است. در این اقدام ۲ تن از اتباع ایران مجروح و سه تن کشته شدند.

۲۱ مهر ۱۳۰۳

رییس کل پست با ارسال گزارشی به وزیر پست و تلگراف نوشت که کنسول گری های انگلیس در مشهد، بیرجند و سیستان برای ارسال نامه های خود از تمبر هندوستان استفاده می کنند.

۲۱ مهر ۱۳۰۳

خبرگزاری رویترز از برلین اطلاع داد که رضاخان با شرکت هواپیمایی یونکرس قراردادهایی منعقد کرده و به این شرکت اجازه داده است که خدمات هوایی را در ایران مرتب سازد.

۲۱ مهر ۱۲۹۹

ژنرال ادموند آیرونساید فرماندهی کل نیروهای انگلیسی مستقر در ایران را برعهده گرفت.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد۱ و۴)

برچسب‌ها : ,