ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
هشدار سازمان نظام مهندسی به شهرداري تهران؛

گود «اطلس پلازا» پرخطرترین پرژه ساختمانی تهران

شهروندان:
سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران از پر خطر بودن «گود اطلس پلازا» خبر داد و افزود: طی ماه های اخیر این گود را بعنوان یکی از گودهای پر خطر به شهرداری تهران اعلام کرده ایم.

گود اطلس پلازامعماری نیوز نوشت: زمینی که قرار بود با احداث پارکینگ طبقاتی به پارک سوار بزرگ برای رفاه حال شهروندان تبدیل شود، در حال تبدیل شدن به بلای جان آنان است.

پروژه چند منظوره اطلس پلازا در تپه های عباس آباد در حال گودبرداری است. این پروژه در زمینی به مساحت ٧۵ هزار متر مربع و با زیر بنای کل ۴١٢ هزار متر مربع توسط شرکت ستاره اطلس پارس که زیر مجموعه گروه شرکت های ساختمانی ایرانیان اطلس می‌باشد در حال اجراست.

«شرکت ساختمانی ایرانیان اطلس» از زیر مجموعه های «بانک انصار» است.

خدمات نظارت کارگاهی و عالیه بر عملیات ساخت فونداسیون و اسکلت بتنی گود شرقی و گود غربی مجتمع اطلس پلازا توسط «مهندسان مشاور پردیسان سازه» صورت می گیرد.

پروژه اطلس مال، اطلس پلازا، مجتمع تجاری اقامتی مسکونی آرمان، مرکز تجارت اطلس، برج مسکونی اطلس، اطلس سنتر، اطلس کلینیک، پروژه ۴۰۰ واحدی‌نمک آبرود و مرکز تجاری بهمن از جمله پروژه های در دست جرای «شرکت ساختمانی ایرانیان اطلس» می باشد.

با توجه به ممنوعیت ورود بانک ها به معاملات غیرمنقول و تشکیل شرکت های ساختمانی طبق ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی، طی سالهای اخیر شاهد ورود بانکها به امر ساخت و ساز در مقیاس وسیع هستیم.

علی رغم هشدارهای مقام معظم رهبری که ایشان به صراحت طی نامه‌ای به مسئولان شهری اعلام کرده بودند که کاربری اراضی عباس‌آباد به عنوان تنفس گاه پایتخت باید فرهنگی و با حفظ فضای سبز باشد و در واقع به دلیل تاکید ایشان به حفظ این اراضی، یکی از تلاش‌های مدیریت شهری تهران می بایست جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیرمجازی باشد، متاسفانه شاهد ساخت و ساز عظیم مجتمع تجاری و اداری در این زمین هستیم.

مجوز کاربری تجاری، اداری، اقامتی پروژه توسط شورای شهرسازی شهرداری تهران که تنها مجوز تجاری در تپه‌های عباس‌آباد است، مصوب گردیده و براساس آن مجوز ساخت، توسط شهرداری منطقه سه صادر شده است.

سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در گفتگو با «معماری نیوز» از پر خطر بودن «گود اطلس پالازا» خبر داد و افزود: طی ماه های اخیر این گود را بعنوان یکی از گودهای پر خطر به شهرداری تهران اعلام کرده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که اقدامات بازدارنده شما در این خصوص چه بوده است گفت: ما ابزار توقف در این خصوص نداریم و قانون هم چنین تکلیفی به ما نکرده است اما بر اساس وظیفه ما وقتی خطری را مشاهده میکنیم به شهرداری اعلام می کنیم که از جمله گود پر خطر «اطلس پلازا» می باشد که به شهرداری تهران ابلاغ شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تغییرات ناشی از گود در همجواری این گود ثبت و گزارش شده است افزود: روز سه شنبه ۲۲ مهر ماه طی جلسه ای با شهرداری تهران؛ راهکارهای آنان مبنی بر قانع کننده بودن اقدامات فنی بررسی می شود.

وی همچنین با بیان اینکه توقف عملیات به صلاح نبوده و اقدامات فنی لازم بایستی صورت گیرد گفت: در همین رابطه اطلاع رسانی لازم به سازمان آتش نشانی برای انجام اقدامات لازم و پیش بینی های قبلی اعلام خواهد شد.

در همین خصوص ملکی مسئول روابط عمومی آتش نشانی نیز در گفتگو با «معماری نیوز» با بیان اینکه در خصوص این پروژه هیچ اطلاعی به آتش نشانی داده نشده افزود: امیدوارم سازمانهای مرتبط اعم از نظام مهندسی و شهرداری در خصوص ایمن کردن و یا در صورت لزوم توقف پروژه جهت انجام امور فنی، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه آتش نشانی قدرت اجرایی و همچنین ضمانت اجرایی لازم جهت متوقف کردن پروژه های صنعتی و عمرانی لازم را ندارد افزود: در کشور های پیشرفته آتش نشانی بعنوان یک سازمان یکپارچه و مقتدر می تواند ضمن بازرسی از پروژه اخطار های لازم را داده و در صورت لزوم پروژه را متوقف نماید که عملا پیشگیری صورت می گیرد. اما متاسفانه ما چنین اختیاراتی نداشته و از لحاظ قانونی نمی توانیم پروژه ای را متوقف کنیم.

وی با اشاره به اینکه پس از ریزش «گود ایران زمین» آتش نشانی از همان دقایق نخست در کنار مهندسان و مسئولین امر تمام تلاش خود را جهت رفع مشکل انجام داد افزود: آتش نشانی می تواند بخشی از عوامل پیشگیری باشد و مسئولین امر نسبت به ایمن سازی در سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران از هم اکنون تمهیدات لازم را بکار گیرند.

نامه

همچنین بر اساس اخبار دریافتی خبرنگار «معماری نیوز»، سعید غفرانی در تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۳ طی نامه ای به خانم صادق زاده مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران از اعلام خطر در خصوص «گود اطلس پلازا» خبر داد.