ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مشاور اجتماعی وزیر مسکن و شهرسازی:

عدالت آموزشی تسهیل کننده تحرک طبقاتی

شهروندان:
دکتر سعید معیدفر، مشاور اجتماعی وزیر مسکن و شهرسازی گفت: در گذشته نظام سلسله مراتبی و طبقاتی به قدری بود که امکان جابجایی طبقاتی خانواده و فرزندان وجود نداشت یا به سختی امکان پذیر بود و در این وضعیت طبقاتی به ارث می رسید.

سعید معیدفروی افزود: خوشبختانه در دوران جدید فرصت هایی مهیا شده که انتقال طبقاتی را تسهیل کرده است و طبقات فرودست با تلاش و کوشش توانسته اند به طبقه متوسط و بالا راه پیدا کنند و یکی از علل این جابجایی مسئله آموزش و پرورش بود.

مشاور اجتماعی وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در گذشته گرچه آموزش و پرورش وجود داشت اما تنها متعلق به برخی گروه ها بود، در حالی که امروز شاهد عمومیت این حوزه هستیم و در بسیاری از کشورها آموزش های ابتدایی و متوسطه اجباری شده اند.

وی این امر را یک گام بزرگ برای کاهش شکاف های طبقاتی بزرگ دانست و ادامه داد: اما در همین دوران عده ای در درون این سیستم آموزش و پرورش تفاوت گذاری هایی کرده و در حال تلاش برای سخت کردن شرایط انتقال طبقاتی هستند؛ به این ترتیب که خانواده های مرفه با سرمایه گذاری برای فرزندان خود می خواهند نظم گذشته را استمرار بخشند.

معیدفر اظهار کرد: این امر زمینه یک نابرابری جدید را برای مناطق محروم فراهم کرده و افراد کم درآمد توان ارتقای طبقاتی خود را نیز از دست می دهد، در همین راستا برخی دولت ها در دنیای مدرن تلاش می کنند این فرصت از اقشار فرودست گرفته نشود و عدالت در جامعه ایجاد گردد.

وی با بیان این مطلب که آموزش و پروش یک مکانیزم قوی برای تحرک طبقاتی و برابری و عدالت اجتماعی است خاطرنشان کرد: از این رو ما بایستی مداخله کرده و سرمایه های کشور را که سرمایه های عمومی و همگانی محسوب می شود، با تبعیض مثبت به اقشار کم درآمد اختصاص دهیم تا از تعداد کودکان کار نیز بکاهیم زیرای بسیاری از آنها نخبگان بالقوه هستند و با ورود به بازار کار امکان تحصیل را از دست می دهند.