ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف:

اثر عدالت آموزشی در بازار کار و انتهای فرآیند آموزش ظاهر می‎شود

شهروندان:
دکتر داوود سوری گفت: آموزش از جمله عواملی است که تاثیر مثبت آن بر سطح درآمد افراد در مطالعات بیشماری به اثبات رسیده است، از این رو فراهم آوردن امکان کسب آموزش و رسیدن به سطوح تحصیلی بالاتر برای همه افراد جامعه نقش قابل توجهی در کاهش فقر و نابرابری دارد. علاوه بر این آموزش با انباشت سرمایه انسانی فرایند رشد اقتصادی و پذیرش تکنولوژی را تسهیل می کند.

داوود سوریاین استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با «حامیان فردا» تاکید کرد: اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که عدالت آموزشی تنها در دسترسی برابر به آموزش نیست. جنبه دیگری از عدالت آموزشی در بازار کار و در انتهای فرآیند آموزش ظاهر می شود. بازار کار و فرآیند پیدا کردن شغل و تعیین دستمزد هدایت کننده میزان تلاشی است که افراد برای کسب تحصیلات موثر انجام می دهند. اگر بازار کار علائم مناسبی را به بخش آموزش نفرستد آنگاه تخصیص منابع نیز در بخش آموزش به درستی انجام نمی‌گیرد.

نرخ بازدهی تحصیلات در بازار کار و نیروی انسانی و چگونگی توزیع آن در موفقیت و اثربخشی آموزش نقشی اساسی را بازی می کند. این استاد دانشگاه شریف درباره تاثیر این مسئله بر کاهش تضاد طبقاتی تاکید و خاطرنشان کرد: اگر ریشه نابرابری در درآمد ناشی از کار باشد، آموزش و دسترسی برابر به آن بر کاهش نابرابری اثر مثبت و مستقیم دارد. اما آنچه اکنون در کشور ما مشاهده می شود اینگونه نیست. هم اینک در کشور ما نابرابری دستمزد در میان سطوح تحصیلی بسیار کمتر از نابرابری در درآمد است. ریشه نابرابری و تضاد طبقاتی کنونی را می بایست در توزیع نابرابر سرمایه، نرخ بازدهی بالای سرمایه نسبت به تحصیلات و تولید رانت توسط دولت و توزیع آن جستجو کرد.

وی کارکرد برگزاری همایش هایی مانند ” توسعه و عدالت آموزشی” را جلب توجه سیاست‌گذاران به این حوزه دانسته و گفت: اولین کارکرد چنین همایشها و نشست هائی جلب توجه سیاستگزاران و مصلحان جامعه به امری است که به دلیل دیربازده بودن غالباَ در تصمیم گیری ها نادیده گرفته می شود. علاوه بر این زمینه ساز مطالعات و تحقیقات متعددی خواهد شد که امید می رود مورد استفاده سیاست گزاران قرار بگیرد.