ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اختصاص دو درصد درآمد نفتی به عدالت آموزشی

شهروندان:
آزاده داوودی، عضو شورای سیاستگذاری همایش «توسعه و عدالت آموزشی» در گفت و گو با حامیان فردا گفت: با توجه به اهمیت آموزش در توانمند سازی و تربیت نسل آینده کشور، این امر باید در تمامی لایه های سیاست گذاری از طریق اتخاذ تدابیر روشن، کمی و عملیاتی در نظر گرفته شود.

آزاده داوودیدر این راستا دستیابی همگانی آموزش و ارتقا سطح و بسط حوزه های مختلف آموزشی باید به طور همسنگ دنبال گردد. این سیاستگذاری ها باید از برنامه های توسعه آغاز و در جهت نمود عملی در بودجه های سالانه تبلور یابد.

وی افزود: در حوزه آموزش مبرهن است، بیشترین کمبودها به مناطق محروم باز می گردد، که رفع آن باید در تمامی مراحل برنامه ریزی در مد نظر باشد. کمبودها و نقصان امکانات زیربنایی آموزشی، نیروی متخصص آموزش و پرورش و تقاضای اندک آموزش مشکلات اساسی در این مناطق است که باید برای هر یک از این موارد با همکاری تمامی سازمانهای ذی ربط تدابیری اندیشدیده شود.

این عضو شورای سیاستگذاری همایش «توسعه و عدالت آموزشی» ادامه داد: به عنوان مثال یکی از مواردی مناسبی که از این حیث می توان بدان اشاره نمود، در بند الف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۳۹۳ آمده است که وزارت نفت مکلف به اختصاص دو درصد از ۸۵ درصد منابع نفتی به مناطق محروم و مناطق نفت خیز و جبران خسارت زیست محیطی و آلودگی های ناشی از فعالیت های نفتی، است . با در نظر گرفتن این امر در بودجه سالانه می توان با ترغیب وزارت نفت به ساخت مدارس، دبیرستان و هنرستان در این مناطق با همکاری فرمانداری ها و استانداری ها و تامین نیروی متخصص در جهت آموزش دهی و تعریف سرفصل های آموزشی مرتبط با مناطق با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ایجاد بازارهای جدید برای نیروی کار منطبق با آموزش ها به عنوان عامل انگیزشی کسب آموزش، به کاهش فقر آموزشی در مناطق محروم و تربیت نیروی آموزش دیده یاری رساند.