ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
سرپرست وزارت علوم:

توان رسیدن به عدالت آموزشی تا پایان سند چشم‌انداز را داریم

شهروندان:
محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم در گفت و گو با «حامیان فردا» گفت: اگر بخواهیم به طور ساده عدالت آموزشی را تعریف کنیم، این عبارت را می‌توان، امکان برابر کودکان کشور برای کسب توانمندی‌های لازم جهت ایفای نقش در جامعه تعریف کرد.

محمدعلی نجفیوی افزود: اگر این تعریف را مبنا قرار دهیم، آنگاه درباره شرایط جامعه ایرانی می توان چنین نتیجه گرفت که با وجود فعالیت‌های بسیاری زیادی که در این حوزه صورت گرفته است از وضعیت مناسبی در دو حوزه جغرافیایی و اقتصادی برخوردار نیستیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: دانش‌آموزان ما در عدالت آموزشی یعنی چه به لحاظ جغرافیایی و چه از جنبه‌های اقتصادی برای به دست آوردن آموزش و رشد استعدادهای خود در وضعیت مناسبی قرار ندارند. این امر به ویژه برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی که از جهات متعددی آموزش برای آنها به لحاظ فردی، در رشد شخصیت آنها و از لحاظ اجتماعی در راستای اعتلای فرهنگی اهمیت دارد؛ در اولویت اول قرار دارد.

نجفی ادامه داد: به اعتقاد من شرایط ایده‌آل زمانی به وجود می آید که بچه ها چه از لحاظ جغرافیایی و چه از لحاظ اقتصادی بتوانند به حداقل های آموزشی دست پیدا کنند، یعنی صرفنظر از آنکه دارا و یا فقیر باشند به امکانات آموزشی دسترسی داشته باشند.

وی با ابراز امیدواری از دستیابی به این هدف تا پایان سند چشم انداز گفت: رسیدن به فاصله مطلوب خیلی دشوار نیست منتها نیاز به عزم جدی برای رسیدن به آن دارد. ما به لحاظ نیروی انسانی که بتواند آموزش دوره ابتدایی را متحول کند نیرو کم نداریم، بنابراین اگر هزینه ای صرف آموزش معلمان شود می توانیم شرایط خوبی را به وجود آوریم.

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: اگر تصمیم گیری درستی شود در همان برنامه زمانی که چشم انداز جمهوری اسلامی تعیین کرده و در سال ۱۴۰۴ می توانیم به نقطه خوبی در بحث آموزش ابتدایی دسترسی پیدا کنیم.

نجفی درباره شیوه رسیدن به این چشم انداز اظهار کرد: به نظر من گام اول پذیرش این مساله به عنوان کلید توسعه و پیشرفت کشور است؛ اگر بخواهیم از منابع انسانی جامعه کمک بگیریم و آن را به سرمایه انسانی تبدیل کنیم تنها راه و فرآیندی که وجود دارد،‌آموزش است. بنابراین گام اول این است که آموزش را به عنوان تاثیرگذارترین عامل برای توسعه کشور ببینیم و در گام بعدی دولت و برنامه ریزان و سپس عموم مردم جریان مشارکتی را فراهم کنند که ما به سمت نقطه ایده آل حر کت کنیم.