ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

معاون سازمان مدیریت بحران: تهران و برخی کلانشهرها با پدیده نشست زمین مواجهند

شهروندان:
معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران گفت: تهران و برخی از کلان شهرهای کشور به دلیل خشکسالی، در معرض تهدید فرونشست زمین قرار دارند.

تهرانمحمد حسین یزدانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برداشت بی رویه آب در شهر تهران باعث شده تا این شهر سالانه حدود ۱۵ سانتیمتر فرونشست زمین داشته باشد.

وی ادامه داد: تداوم خشکسالی همراه با برداشت بی رویه آب و وقوع فرونشست زمین، حدود ۳۲۰ دشت کشور را از نظر برداشت آب ممنوع کرده است.

یزدانی گفت: از نظر وقوع حوادث و بلایای طبیعی ایران رتبه دهم را در دنیا دارد.

به گفته وی، زلزله مهم ترین بلای طبیعی است که در ایران بیشترین تلفات جانی و مالی را برجا می گذارد و منابع آبی از نظر بلایای طبیعی رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: سالانه پنج درصد از بودجه عمومی کشور به امور بحران اختصاص می یابد که بر حسب نیاز و اولویت ها هزینه می شود.

یزدانی افزود: هنوز در کشور نگرش پیشگیری و مقابله برای مدیریت بحران نهادینه نشده است.

سالانه ۱۰ هزار زمین لرزه در ایران ثبت می شود

معاون مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: سالانه ۱۰ هزار زمین لرزه در کشور ثبت می شود.

‘بهزاد پورمحمد’ در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: زمین لرزه هایی که در طول سال در ایران به وقوع می پیوندند بر اساس خصوصیات زمین شناسی و تکنوتیکی هر منطقه تفاوت دارد.

وی افزود: ایران در بخش میانی کمربند فعال زلزله آلپ هیمالیا قرار دارد و به همین خاطر جزء مناطق پرخطر زلزله در جهان مطرح است.

به گفته وی، فلات ایران میان دو صحفه زلزله خیز عربستان از جنوب و اوراسیا در شمال ایران بین ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر تحت فشار قرار دارد.

معاون مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ادامه داد: ایران از نظر پهنه بندی زلزله به چهار بخش تقسیم می شود که مهم ترین بخش منطقه سنندج – سیرجان است که زاگرس را در بردارد و بیش از ۵۰ درصد زلزله های کشور در این منطقه رخ می دهد.

پور محمد، ایران مرکزی منطقه البرز – آذربایجان و جنوب شرق کشور در منطقه مکران را دیگر پهنه های زلزله خیز کشور برشمرد.

به گفته وی، بالای ۶۰۰ شهر ایران بر روی گسل یا در حوالی گسل قرار دارد.

معاون مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: با فرهنگ سازی و آموزش عمومی، تقویت و توانمند سازی دستگاه های امدادی و خدماتی و مدیریت واحد در زمان بحران، باید همزیستی خود با زلزله را تقویت کنیم.

معاون مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و نیز معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران برای حضور در کارگروه تخصصی مدیریت بحران چهارمحال وبختیاری در چهارمین روز از هفته کاهش بلایای طبیعی به شهرکرد سفر کرده اند.

از ۴۳ بلای طبیعی شناخته شده در جهان، ۳۳ بلای طبیعی در ایران به وقوع پیوسته است.

برچسب‌ها : , ,