ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سرپرست وزارت علوم: احیای نقش علمی ایران برعهده نخبگان است

شهروندان:
سرپرست وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به سابقه نقش ایران در جامعه علمی جهان اشاره کرد و لازمه احیای این نقش را تلاش های ارزشمند ومستمر متفکران،نخبگان علمی و فرهیختگانی دانست که درمراکز آموزشی، تحقیقاتی و فناوری کشور حضور دارند.

محمدعلی نجفیمحمدعلی نجفی، پنجشنبه در هجدهمین کنفرانس پارک های علم و فناوری آسیا در شیراز افزود: در طول تاریخ دانشمندان ایران زمین در پیشرفت اصول و مبادی عبادی علم و فناوری در جامعه علمی نقشی ممتاز و کلیدی داشته اند.

وی گفت: در سال های اخیر با توصیه ها و حمایت های رهبر معظم انقلاب که با ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری جمهوری اسلامی به اوج رسیده است و با همت محققان و فناوران فرهیخته دانشگاه ها ،پژوهشگاها و پارک های علم و فناوری امید به احیای این نقش تاریخی هر چه بیشتر شده است.

نجفی ادامه داد: برنامه های اخیر توسعه ملی ،برنامه هایی مترقی و پیشرفته ای هستند که به پشتوانه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به تصویب رسیده است لیکن نکته اساسی و ضروری در تغییر نگرش هاست تصویب قانون و پیشنهاد برنامه های توسعه ای نقطه آغازین این حرکت است و اجرا و کاربست آنها نیازمند عزم عمومی نهادها و موسسات دانشگاهی و پژوهشی و مستلزم مشارکت موثر مردم و سازمان های مردم نهاد در فرایند توسعه است.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این میان پارک های علم وفناوری با سیاستگذاری منطقه ای و نظارت بر نحوه مدیریت فعالیت های علمی –فناوری در تامین اهداف اقتصاد دانش بنیان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

نجفی افزود: انجمن پارک های علم و فناوری آسیا و انجمن پارک ها و مراکز رشد ایران می توانند نقش مهمی درفرهنگ سازی، ظرفیت سازی و شبکه سازی برای پیمودن مسیر دشوار تجاری سازی در فضای رقابت ،خلاقیت و نوآوری در آغاز دوران جدید تحول فناوری ایفا کنند.

به گفته وی با درک این ظرفیت و برای تحقق جهش علمی و فناوری پیش بینی شده در برنامه های راهبردی جمهوری اسلامی ، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری که عالی ترین مرجع علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران است بعنوان حامی هجدهمین کنفرانس بین المللی پارک های علم و فناوری آسیا تلاش کرده است انگونه که در خورشان و جایگاه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در آسیاست از این رخداد بین المللی حمایت کند و زمینه تاثیرگذاری نتایج حاصل از این رویداد را فراهم سازد.

نجفی گفت: بر این باوریم که مراودات بین المللی و ایجاد زمینه های همکاری پایدار و دراز مدت در حوزه علم و فناوری در میان کشورها ی آسیا جریان خلاقیت و نوآوری جهانی را شتاب بخشیده و به ماقدرت می دهد که درک بهتری از توانایی های یکدیگر در عرصه فعالیت های بین المللی داشته باشیم و با هم افزایی هرچه بیشتر منافع مشترک میان کشورهای منطقه را با توانایی بالاتری دنبال کنیم .

وی اضافه کرد:معتقدیم که کشورهای منطقه درعین تکیه بر منابع و ذخایر بومی و بکارگیری استعدادهای ذاتی و درونی خود برای تبدیل علم به ثروت و تجاری سازی نتایج تحقیقات و نوآوری های خویش نیاز به همکاری و تعامل و تبادل اطلاعات و تجربیات دارند تا قادر شوند در زمان کوتاهتری فاصله خود با کشورهای صنعتی و توسعه یافته اروپایی و آمریکایی را پر کنند و با تبدیل دانش به دانایی امکان رفاه و آسایش هر چه بیشتر شهروندان را فراهم کنند.

معاون وزارت علوم:دولت زمینه ارتباط اقتصاد و دانش را فراهم کرده است

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش گفت: دولت تدبیر و امید زمینه ایجاد ارتباط اقتصاد و دانش را با حمایت از پارک های علم و فناوری فراهم کرده است.

وحید احمدی، افزود: پارک های علم و فناوری زمینه ساز ارتباط صنعت، دانشگاه و تجاری سازی نتایج تحقیقات برای توسعه اقتصاد دانش بنیان هستند.

او اظهار کرد: کشورهای عضو انجمن های آسیایی پارک های علم و فناوری (ASPA) هم می توانند زمینه ساز همکاری های چند جانبه برای تولید دانش و خلاقیت باشند.

وی بیان کرد: پارک علم و فناوری فارس با بهره گیری از افراد خبره، کارشناسان، متخصصان دانشگاهی و صنعتی، زمینه ساز ایجاد مشارکت در اقتصاد دانش بنیان شده است.

او گفت: تجاری سازی نتایج تحقیقات و دستاوردهای عملی در عصر مفهمومی نقش مهمی در زندگی انسان امروزی دارد که از دوره مدرنیته به سوی دوران حکمت و عقلانیت گام بر می دارد.

احمدی اضافه کرد: پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در ایران طی ۱۴ سال گذشته پیشرفت های قابل توجهی داشته اند.

وی افزود: هم اینک ۱۵۰ مرکز رشد و ۳۰ پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند که از حمایت های دولت و مجلس برخوردارند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دهه اخیر با توجه به توسعه پارک های علم و فناوری در کشور، قوانین متعدد و حمایتی برای رشد این مراکز به تصویب رسیده است.

او اضافه کرد: در پارک های علم و فناوری تبریز و اصفهان، کریدورهای علم و فناوری در جهت توسعه پارک ها، رشد و تعالی دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و موسسه های اقتصادی تاسیس شده است.

احمدی ادامه داد: شبکه بین المللی پارک های علم و فناوری می توانند در به روز شدن ایده ها و نوآوری ها در کشور اثرگذار باشند.

هجدهمین کنفرانس پارک های علم و فناوری آسیا تا ۲۶ مهر در شیراز ادامه دارد.