ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در اصفهان رخ داد؛

سقوط یک بالابر و مرگ ٨ کارگر

سقوط بالابر ساختمانی در اصفهان ٨ کشته بر جای گذاشت. حادثه تلخی که ظهر روز سه‌شنبه درساختمان نیمه ساز خیابان قائمیه در بلوار کشاورز اصفهان، رخ داد ٨ کارگر را به کام مرگ فرو برد و یک نفر را راهی بیمارستان کرد.

مرگ در ارتفاع
٩ کارگر در ساختمانی درحال احداث وقتی مشغول کار روزانه‌شان بودند هرگز تصور نمی‌کردند پس از سوار شدن بر بالابر حمل بار سرنوشت هولناکی در کمین‌شان نشسته است. ساعت ١١:۵١  روز سه شنبه ٢٨ بهمن ماه، کارگران جوان مجتمع سپهر درحال جا به جایی بین طبقات ساختمان ٢١ طبقه بودند که ناگهان صدای مهیب سقوط بالابر سکوت ساختمان را شکست.
کارگران شاهد ماجرا با شنیدن این صدای هولناک بلافاصله به سمت محل حادثه رفتند. بالابر حمل بار درحالی‌که ٩ سرنشین داشت از طبقه ١۵ ساختمان به پایین سقوط کرده بود.
با اعلام این خبر به سازمان آتش‌نشانی و اورژانس بلافاصله تیمی از آتش نشانان و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد به علت سقوط این بالابر ٨ سرنشین در دم جان باخته و تنها یک بازمانده از این حادثه هولناک به‌شدت مصدوم شده بود.
عنایت مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی اصفهان در رابطه با این حادثه گفت: «ظهر روز سه‌شنبه گزارشی مبنی بر سقوط یک بالابر در ساختمان درحال احداث به سازمان آتش‌نشانی گزارش شد. با مخابره این خبر بلافاصله نیروهای عملیاتی ایستگاه شماره ۱۱ و ۲ افسر کشیک سازمان به محل حادثه اعزام شدند. بررسی‌های اولیه نیروهای امدادی نشان می‌داد این بالابر ٩ سرنشین داشته که ٨ نفر آنها به کام مرگ فرو رفته و تنها بازمانده این سانحه تحویل عوامل اورژانس شد.
علت این حادثه تحت بررسی است اما به‌طورکلی رعایت اصول ایمنی در زمان استفاده از بالابرها به دلیل شرایط خاصشان بسیار حایز اهمیت است و می‌بایست بالابرهایی که از آن برای جابجایی انسان استفاده می‌شود مجهز به سیستم ایمنی و پاراشوت باشند تا در مواقع خاص عمل کرده و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود. با این حال همه بالابرها و حتی آسانسورها باید تست دوره‌ای و فصلی داشته باشند، تا شاهد حوادث اینچنینی نباشیم.»

سقوط از طبقه پانزدهم

همزمان با حضور عوامل آتش‌نشانی، ۵ آمبولانس هم به محل حادثه اعزام شدند.

مهین علیپور مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در رابطه با جزییات این حادثه گفت: « با دریافت این خبر بلافاصله ۵ آمبولانس به همراه ١٠ تکنیسین هم به محل حادثه رفتند. اما معاینات اولیه تکنیسین‌های اورژانس نشان می‌داد ٨ کارگر به دلیل سقوط از ارتفاعی ٣٠ متری به کام مرگ فرو رفته‌اند. یک کارگر ٣٠ ساله تنها بازمانده سقوط بالابر که به شدت مصدوم شده بود بلافاصله به بیمارستان الزهرا منتقل شد.»

مجموعه مسکونی سپهر متشکل از چندین برج مرتفع از‌سال ٨٧ تا کنون درحال ساخت است. علت اصلی این حادثه مرگبار که طی آن ٨ کارگر ٣٠ تا ۴٠ ساله ایرانی جان‌شان را از دست دادند توسط کارشناسان درحال بررسی است. با این حال فرسوده بودن و پاره شدن سیم بکسل بالابر یکی از فرضیات پیش روی کارشناسان است.

روزنامه شهروند

برچسب‌ها :