ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آخرین وضعیت شیوع تب کریمه کنگو در کشور اعلام شد

در حالی که با گذشت بیش از چهار ماه از سال تعداد مبتلایان تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به ٣٩ نفر رسیده، با فوت یکی دیگر از مبتلایان، تا امروز چهار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری مشترک بین انسان و دام فوت کرده‌اند.

 

روزنامه اعتماد نوشت؛ روز گذشته محمدرضا شیرزادی، رییس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام وزارت بهداشت خبر داد که یکی دیگر از مبتلایان که ساکن شهرستان باخرز – استان خراسان رضوی – بوده هم فوت کرده که علت فوت او در دست بررسی است.

 

هفته گذشته محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در اعلام آخرین وضعیت شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در کشور خبر داده بود که از ابتدای امسال، ٣٩ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. اعلام این مقام مسوول در حالی بود که فقط یک هفته پیشتر از آن، مجموع تعداد مبتلایان ٩ نفر گزارش شده بود اما اظهارات محمود نبوی نشان داد که سرعت شیوع بیماری افزایش یافته چنانکه ظرف مدت یک هفته، ٣٠ نفر به تعداد مبتلایان افزوده شده است.

 

نبوی ضمن اشاره به تمهیدات وزارت بهداشت و متولیان سلامت دام گفته بود: «سالی دو بار در مناطقی که حساس‌تر هستند دام‌ها از طریق سازمان دامپزشکی سمپاشی می‌شوند و سعی شده که واردات گوشت به کشور و عمدتا از مرزهای شرقی کشور به صورت زنده نباشد. هشت کشتارگاه صنعتی نیز در محدوده استان سیستان‌و‌بلوچستان احداث شده تا انتقال این بیماری کمتر باشد و کشتارها با وسایل حفاظتی مثل ماسک و دستکش انجام می‌شود و همچنین کشتار ٢۴ ساعته در یخچال و در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری می‌شود که طی این ٢۴ ساعت علاوه بر ویروس کریمه کنگو سایر آلودگی‌ها هم از بین می‌رود.»

 

به گفته نبوی، ویروس این بیماری اکنون در مناطق شرقی و استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان بیشتر است اما در غرب کشور هم وجود دارد که نژاد ویروس شناسایی‌شده در غرب کشور، همسو با نژاد ویروس شناسایی‌شده در ترکیه و عراق است در حالی که نژاد ویروس بیماری در شرق کشور با نژاد هندی یکی است اما شدت بیماری‌زایی و علایم ویروس‌ها با هم برابر است.

 

همان روز گزارشی هم مبنی بر ابتلای یک بیمار در کرمان و انتقال این بیماری از طریق قاچاق دام آلوده از مرزهای شرقی تایید شده بود. در حالی که مسوولان وزارت بهداشت هیچ تردیدی در کانون انتشار بیماری – همسایگان شرقی (پاکستان و افغانستان) – ندارند، روز گذشته مهدی طباطبایی؛ رییس مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان هم خبر داد که از ابتدای سال جاری، شش بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در استان شرقی و همجوار با کانون انتشار بیماری شناسایی و درمان شده‌اند.