ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

پس‌لرزه‌های مسمومیت و مرگ اتباع عربستانی در مشهد

یک روز بعد از انتشار خبر مسمومیت اتباع عربستانی در هتلی در مشهد، جزئیات تازه‌ای درباره این حادثه که بنا بر آخرین اخبار چهار قربانی داشته، منتشر شد.

آرمان نوشت؛ در حالی که روز گذشته ، اظهارنظرهای مختلفی در این باره مطرح شد و عمدی یا غیرعمدی بودن این حادثه، مورد بررسی قرار گرفت، سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت تعدادی از افرادی که با این پرونده در ارتباط بوده‌اند خبر داد  و این هتل در مشهد پلمب شد.

در کمتر از یک هفته اخبار ناگواری در مورد اتباع خارجی که وارد ایران شده‌اند، منتشر شد. این ماه، ماه بد مسافران خارجی بود که برای مقاصد زیارتی یا گردشگری وارد ایران شدند. سه‌شنبه هفته گذشته، یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با مسافرانی که تبعه عراق بودند از تهران به مقصد رامسر در حرکت بود که در محور کرج – چالوس به دره سقوط کرد.

برابر اعلام حاضرین در محل، اتوبوس در سه پیچ قبل از محل حادثه دچار نقص فنی از ناحیه سیستم ترمز شده به‌طوری که راننده در محل مذکور خودرو را متوقف کرده ولی پس از مدتی، اتوبوس خاموش به حرکت درآمده و در محل حادثه با یک دستگاه وانت مزدا برخورد وبه دره سقوط کرده است. در این حادثه ۲۷ نفر فوت کردند و مابقی مجروح شدند اما، این پایان بد اقبالی مسافران خارجی نبود.

شنبه شب، شهروندان عربستانی که در قالب کاروانی از عربستان در یکی از هتل‌های مشهد اقامت داشتند مسموم شدند و چهار نفر از آنها فوت شدند.

قاضی‌زاده هاشمی: می‌شود گفت از لحاظ پزشکی ممکن است عمدی بوده باشد

روز گذشته وزیر بهداشت علت حادثه رخ داده برای زائران عربستانی در مشهد را استفاده از سم در اتاق‌های هتل عنوان کرده و گفت: ۳۲ زائر عربستانی مسموم و  ۴ نفر از آنها فوت شدند.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: این سم براساس گزارش معاونت بهداشتی در نمونه خون زائران مشاهده شد و علائم مسمومیت تائید شد.وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد اینکه این حادثه عمدی بوده یا نه، نهادهای اطلاع‌رسانی با توجه به حساسیت این موضوع باید به سرعت اطلاع‌رسانی کنند تا زمینه ایجاد شایعه از بین برود.

هاشمی در پاسخ به پرسش دیگر درباره تعداد افراد مسموم شده توضیح داد: براساس اطلاعاتی که به من رسیده ۳۲ یا ۳۳ نفر از زائرانی که در هتل بودند مسموم شدند و تا الان ۴ نفر فوتی داشتیم، آمار من مربوط به آخرشب یکشنبه است چون ۷ نفر از زائران حالشان وخیم بود و در ICU بستری بودند و در مورد اینکه چه تعداد از زائران مسموم شده ترخیص شده‌اند و چه تعداد هنوز بستری هستند، اطلاعات دقیق‌تری ندارم.

به گزارش فارس، وزیر بهداشت ادامه داد: آزمایش‌های لازم از همه موارد مورد استفاده زائران از جمله مواد غذایی، اتاق و وسایل آنها از همه جنبه‌ها از جمله سم‌شناسی و وجود ویروس ابولا و کرونا ویروسی که زمانی در عربستان شایع بود، بررسی‌های لازم انجام شد و مشخص شد که علت حادثه استفاده از موادی بوده که به‌عنوان سم در فضای اتاق‌ها مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به اینکه درب اتاق بسته بوده از طریق استنشاق وارد خون آنها شده است.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین به ایسنا توضیح داده است: به لحاظ پزشکی اگر بخواهیم بگوییم این ماجرا عمدی بوده یا سهوی، می‌توانیم بگوییم عمدی بوده، مگر خلاف آن ثابت شود. در هر حال با توجه به شرایط‌مان در منطقه و همچنین موضوع عربستان، چنین مباحثی باید به سرعت پیگیری و اطلاع‌رسانی شود و متخلفان نیز باید به شدیدترین وجه مجازات شوند. مردم نیز همین انتظار را دارند.

 دیناروند: سم غیرمجاز بوده است

رئیس سازمان غذا و دارو نیز در مورد عامل مرگ زائران عربستانی اعلام کرد: مسجل است که در هتل آپارتمان زائران عربستانی مسموم شده، از سم غیرمجاز استفاده شده است و آنان با این سم مسموم شده‌اند.

رسول دیناروند گفت: سایر اطلاعات امنیتی و اطلاعاتی در مورد مسمومیت زائران عربستانی باید بررسی شود اما حداقل نتایج این است که استفاده از سم غیرمجاز تخلف بوده ضمن اینکه استفاده از این سم محرز است.

او تاکید کرد: آزمایش‌ها نشان می‌دهد که برای سمپاشی از سم‌های غیرمجازی استفاده شده است که اصلا نباید در اینگونه مکان‌ها استفاده شود.

دیناروند تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بارها اعلام کرده‌اند که این سم غیرمجاز است.دیناروند، یادآور شد: مرگ و میر و مسمومیت با این سم قبلا سابقه داشته و استفاده از آن در موارد خودکشی یا مرگ و میرهای تصادفی هم گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان غذا و دارو در عین حال به این موضوع نیز اشاره کرد که باید بررسی شود که زائران شیعه عربستانی خواسته یا ناخواسته مسموم شده اند.

 اژه‌ای: ۵ نفر بازداشت شدند

سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به حادثه اخیر هتل توحید مشهد اظهار کرد: تا لحظاتی قبل که با مقامات قضایی مشهد در ارتباط بودم، چیزی که حاکی از عمدی بودن یا جنایی بودن حادثه داشته باشد، وجود نداشته است. البته این اظهارنظر، اظهارنظر نهایی نیست.

اژه‌ای توضیح داد: بلافاصله بعد از وقوع این اتفاق پرونده تشکیل شد و بازپرس ویژه قتل برای تهیه گزارش در محل حادثه حضور یافت و در تمام طول شبانه‌روز گذشته مشغول بررسی حادثه و انجام اقدامات لازم بوده است.

بلافاصله پس از وقوع این حادثه از دست‌اندرکاران و مسئولان هتل تحقیقات لازم به عمل آمد و هم‌اکنون ۵نفر در بازداشت به سر می‌برند.به گزارش تسنیم، سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: آنچه تاکنون مسلم است، این افراد بر اثر مسمومیت فوت یا بیمار شدند، اما اینکه چه کسی و چگونه این کار را انجام داده در حال تحقیق و شناسایی است.

قانعی: هتل توحید مشهد پلمب شد

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی نیز با اعلام خبر پلمب هتل توحید مشهد گفت: استفاده از سم غیرمجاز برای مبارزه با حشرات هتل از جمله ساس، عامل مسمومیت زائران غیرایرانی بود. به گزارش فارس، محمد قانعی گفت: مدیر هتل تحت نظر قوه قضائیه بوده و این پرونده توسط دستگاه قضا در حال بررسی است.