ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
سایه مرگ بر سر کراچی

گرما جان ١٢٠٠ پاکستانی را گرفت

سایه مرگ بر سر کراچی افتاده است. از نخستین روز تابستان، گرما بلای جان مردم پاکستان شده و گفته می‌شود تاکنون جان بیش از ‌هزار و ٢٠٠ نفر را در کراچی و سایر نقاط ایالات سند پاکستان گرفته است.

 

 

شهروند نوشت؛ خبرها از کراچی اصلا خوب نیست، نه بیمارستان‌ها ظرفیت پذیرش بیماران گرمازده را دارند و نه سردخانه‌ها جایی برای اجساد جدید. این در شرایطی است که هر روز بر تعداد کشته‌شدگان اضافه می‌شود و هر روز کودکان و سالخوردگان بیشتری به دلیل گرمازدگی راهی بیمارستان‌هایی می‌شوند که نمی‌توانند آنها را پذیرش کنند.

 

خبرها از مراکز درمانی و بیمارستانی کراچی حاکی از آن است که این مراکز با مشکل کمبود دارو و نیرو برای مراقبت از حجم بالای بیمارانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند روبه‌رواست.

 

گزارش‌ها و خبرهایی که از این شهر گرمازده منتشر شده از توسل مردم به هر وسیله‌ای برای فرار از گرما خبر می‌دهند، گفته می‌شود مردم با پناه بردن به فضاهای باز تلاش می‌کنند خود را ازگرفتگی هوا بر اثر رطوبت بالا و گرما نجات دهند اما این راه‌ها تاکنون چندان موفقیت‌آمیز نبوده و با وجود این‌که نیروهای ارتش هم به کمک مردم آمده‌اند اما تعداد قربانیان رو به افزایش است و آمار هر روز از تعداد کشته‌شدگان بیشتری خبر می‌دهد. کشته‌شدگانی که بیشتر آنها را کودکان، سالخوردگان، بی‌خانمان‌ها و افرادی تشکیل می‌دهد که شغل‌شان در فضای باز و زیر آفتاب است. بر همین اساس گزارش‌ها به نقل از روزنامه اکسپرس خبر می‌دهند که از روز سه‌شنبه تا چهارشنبه، ٢١٣‌نفر بر اثر گرمازدگی در بیمارستان‌های شهر کراچی جان خود را ازدست داده‌‌اند و بنابراین تعداد قربانیان گرمازدگی در پاکستان به بیش از ‌هزار و ٢٠٠ نفر رسیده است. آماری که چندان مورد تأیید مقامات رسمی این کشور نیست و آمار رسمی از مرگ حدود ٧۵٠پاکستانی در ایالت سند حکایت می‌کند.

 

کراچی به حالت فوق‌العاده درآمده و تمامی خبرهایی که از آن به‌گوش می‌رسد، سیاه است. در این‌باره نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان با اعلام حالت فوق‌العاده در کراچی از تمام نهادها خواست برای نجات مردم از گرمازدگی وارد عمل شوند. همچنین اعضای اپوزیسیون در اعتراض به افزایش تعداد قربانیان گرمای طاقت‌فرسا در شهر کراچی با ترک مجلس ملی دولت را مسئول این وضع دانستند. اعضای اپوزیسیون با ادای نماز میت قربانیان گرمازدگی بیرون از ساختمان پارلمان، با مردم کراچی ابراز همدردی کردند.

 

گرمای زیاد و تلفات بسیاری که هر لحظه رو به افزایش است، باعث شد تا دولت محلی در ایالت «سندِ» پاکستان دیروز را در کراچی تعطیل عمومی اعلام کند.  به گزارش ایسنا، این تصمیم پس از آن اعلام شد که براساس تازه‌ترین گزارش‌ها در این شهر بیش‌از ٧۵٠ نفر بر اثر موج گرما جان خود را از دست داده‌اند. در این باره، روزنامه «داون» به نقل از یک مقام دولتی پاکستان نوشت:  «بیش از ٧۵٠ تن در کراچی و ٣٨ تن در مناطق دیگر جان خود را از دست داده‌اند.»

 

دمای هوا در روز سه‌شنبه در پاکستان به ۴۵‌درجه سانتیگراد رسید و به دنبال آن نخست‌وزیر این کشور خواستار انجام اقدامات فوری شد. همچنین ارتش این کشور، نیروهای خود را برای برپایی مراکز مقابله با موج گرما به کار گرفت.

 

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، تداوم گرمای هوا موجب قطعی برق و محدودیت در استفاده از وسایل خنک‌کننده شده که این امر نارضایتی مردم پاکستان را به دنبال داشته است. همچنین بسیاری از قربانیان از میان افراد مسن و خانواده‌هایی با درآمد پایین   بوده‌اند.

 

آمار کشته‌شدگان پاکستانی که به صورت غیررسمی ‌هزار و ٢٠٠ نفر را پشت‌سر گذاشته، هنوز به آمار وحشتناک کشته‌شدگان هند در ماه گذشته نرسیده، ماه گذشته تقریبا‌ هزار و ٧٠٠ تن بر اثر گرما در هند جان خود را از دست داده بودند.