ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بررسی معضل 8 ساله راه‌اندازي بيمارستان تأمين اجتماعي

بهره‌برداری از بیمارستان عسلویه در هاله‌ای از ابهام

شهروندان:
کلنگ بیمارستان تأمین اجتماعی عسلویه سال ۸۴ به زمین زده شد و مردم و مسئولان آن زمان با شروع عملیات ساختمانی این بیمارستان امیدوار شدند عسلویه هم رشد و توسعه پیدا می‌کند، اما نمی‌دانستند که این رشد و توسعه چه تاوانی خواهد داشت.

بیمارستان عسلویه موضوع تکراری راه‌اندازی این بیمارستان برای چندمین بار است که در رسانه‌ها بازگو شده، این در صورتی است که اگر مسئولان کمی همت می‌کردند، حالا این بیمارستان در عسلویه دایر بود و مردم برای درمان به دیگر نقاط عزیمت نمی‌کردند.

داستان پایان ساخت این بیمارستان تا به امروز ادامه پیدا کرده و چیزی که حایز اهمیت است،زمان راه‌اندازی آن در «دهه فجر امسال» از زبان مسئولان در هر دوره بوده، اما این دهه فجر تاریخی کی و چه زمانی از راه می‌رسد، هنوز معلوم نیست!

راه‌اندازی بیمارستان تأمین اجتماعی عسلویه دهه فجر سال ۹۰!

عسکر جلالیان، نماینده دیر، کنگان و جم در مجلس شورای اسلامی، سال ۹۰ در بازدید از بیمارستانتأمین اجتماعی در حال ساخت عسلویه از راه‌اندازی آن در بهمن همان سال خبر داده و خاطرنشان کرده بود، «با مذاکراتی که با رئیس وقت تأمین اجتماعی کشور داشتیم، قرار شد، که در دهه فجر امسال (سال ۹۰) این بیمارستان مورد بهره‌برداری رسمی قرار گیرد».

به گفته جلالیان، ساخت این بیمارستان که از سال ۸۴ شروع شده بود تا سال ۸۶، ۸۰ درصد پیشرفت داشته و از آن زمان تا بهمن سال گذشته(۸۹) این طرح راکد مانده و اعتباری به آن اختصاص داده نشد که با پیگیری‌هایی که انجام شد، از بهمن سال گذشته(۸۹) دوباره این کار ادامه پیدا کرد و هم‌اکنون عملیات ساختمانی آن در مراحل انتهایی است و تا بهمن امسال (سال ۹۰)، کاملاً مجهز و در اختیار مردم عسلویه قرار می‌گیرد.

 تفاوت ساختار بیمارستان با نیازمندی‌های منطقه

مجید محمودی، فرماندار عسلویه با بیان این که عملیات اجرایی این مرکز درمانی وابسته به تأمین اجتماعی در سال ۸۴ شروع شده و به علت تفاوت ساختار اداری با نیازمندی‌های منطقه‌ای روند تکمیل آن با کندی انجام می‌شد، می‌افزاید: علت تأخیر در بهره‌برداری از این طرح درمانی در دوره‌ای از سوی مسئولان تأمین اجتماعی تغییر ساختار از درمانگاه به بیمارستان اعلام شده بود که این تغییر ساختار ۳۰خرداد امسال در قالب ارتقا(بیمارستان)، اجرایی و ابلاغ شد.

فرماندار علسویه اضافه می‌کند: در فاز نخست این بیمارستان ۵ بخش تخصصی شامل اطفال، زنان و زایمان، داخلی،جراحی عمومی و بیهوشی بهره‌برداری می‌شود که امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی هم درخصوص اعزام پزشک در رشته‌های پزشکی یاد شده به قول خود عمل کند.

محمودی می‌گوید: همچنین امکان افزایش ظرفیت تخت‌های این بیمارستان به ۶۰ تخت و افزایش بخش‌های تخصصی آن نیز در آینده وجود دارد.

وی با اشاره به وعده مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور درباره گشایش این مرکز درمانی، تصریح می‌کند: درحال حاضر فضای فیزیکی بیمارستان تکمیل شده و گروه‌هایی از سوی سازمان تأمین اجتماعی در منطقه برای نصب تجهیزات پزشکی حضور دارند وماهم به عنوان مسئولان اجرایی، امکانات اولیه ازجمله برق،۶۰ خط تلفن، آب واسکان را برای آن‌ها فراهم کرده‌ایم، امیدواریم این بیمارستان دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

هم اینک عسلویه دارای یک مرکز بهداشت است که کادر درمانی آن درحد پزشک عمومی است و مردم برای دستیابی به نیازهای تخصصی پزشکی خود ناچارند به شهرستان کنگان و یا بوشهر سفر کنند. هرچند درمانگاه متعلق به شرکت‌های نفتی مستقر درعسلویه به مردم بومی خدمات می‌دهند، اما عمده مراجعه برای نیازهای بیمارستانی و تخصصی در شهرستان‌های همجوار انجام می‌شود.

 پیگیری جذب نیرو در مجلس

ابراهیم پورحکیمی، مدیردرمان تأمین اجتماعی استان بوشهر هم چندی پیش از خریداری بخش عمده تجهیزات این بیمارستان و نگهداری آن‌ها در انبار شرکت بازرگانی خانه‌سازی خبر داده و از جذب نیرو به عنوان بحث مهم در زمینه راه‌اندازی این بیمارستان یاد کرده و گفته: نماینده شهرستان‌های کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های لازم را از طریق مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور در این زمینه انجام داده است. با پیگیری‌های انجام شده، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور هم قول داده که موضوع فرایند جذب نیرو برای بیمارستان عسلویه در روند کاری این سازمان قرار گیرد.

 ساخت بیمارستان، از مطالبات مردم عسلویه

حجت‌الاسلام موسی احمدی، نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه راه‌اندازی این بیمارستان را از مطالبات مردم عسلویه عنوان می‌کند و می‌افزاید: هفته گذشته با پیگیری‌هایی که داشتیم ساختمان بیمارستان از لحاظ فیزیکی تحویل موقت شده و در بررسی‌هایی که انجام شد، ایراداتی مشاهده شد که پیمانکار قول داد، هر چه سریع‌تر آن‌ها را رفع کند. همچنین نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور در سفر اخیر رئیس جمهور به استان بوشهر و منطقه عسلویه که وی را همراهی می‌کرد وعده داد، نقایص بیمارستان عسلویه خیلی سریع رفع شود تا برای راه‌اندازی در دهه فجر امسال مشکلی نداشته باشد.

نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی به تجهیزات کامل این بیمارستان اشاره می‌کند و می‌گوید: تجهیزات این مرکز درمانی که ابتدا درمانگاه و سال گذشته به عنوان بیمارستان ۳۲ تختخوابی مصوب شد، تقریباً کامل است و فقط ۲ آمبولانس کم دارد که یکی تا آخر دی و دیگری تا آخر امسال تحویل داده می‌شود.

 نیروی بومی، اولویت نخست جذب نیرو

حجت‌الاسلام احمدی با بیان این که اولویت اصلی جذب نیرو برای کار در این بیمارستان با افراد بومی عسلویه است، تصریح می‌کند: درخصوص جذب نیروی انسانی این بیمارستان در مجموع ۲۴۶ نفر نیرو در نظر گرفته شده که ۸۰ درصد معادل ۱۷۳ نفر از طریق آزمونی که در هفته‌های آینده برگزار خواهد شد، جذب می‌شوند جذب نیرو از دیگر نقاط نیز در اولویت دوم قرار دارد.

 کمبودهای بیمارستان ۳۲ تختخوابی عسلویه

وی با بیان این‌که این بیمارستان دارای ۱۷ تختخواب مردانه و ۱۵ تختخواب زنانه است، خاطر نشان می‌کند: ۵ اتاق آی.سی.یو، ۴ اتاق ریکاوری و ۶ اورژانس از دیگر امکانات این مرکز درمانی است، البته به دنبال گرفتن مجوز برای الحاق ساختمانی به متراژ یک هزار و ۵۰۰ متر مربع در کنار این بیمارستان هستیم تا بتوانیم بخش سی.سی.یو و زایشگاه هم راه‌اندازی کنیم.

نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی به بودجه اختصاصی این بیمارستان اشاره کرده و می‌افزاید: هزینه فیزیکی ساختمان ۵/۷ میلیارد تومان و هزینه تجهیزات و امکانات آن نیز ۳۰ میلیارد تومان بوده که پیش‌بینی می‌شود تا زمان بهره‌برداری و رفع مشکلات ۴۰ تا ۴۵ میلیارد تومان هزینه کل ساخت و تکمیل این بیمارستان باشد.

پریسا عظیمی -ایران